19 دی: رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به وقوع دو حادثه تلخ اخیر و جانباختگان خبرنگاران و سربازان وطن گفت: وضعیت ایمنی اتوبوس‌ها بررسی می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین حسن درویشیان روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قوه قضاییه و به ویژه شهدای هفتم تیر افزود: انتخابات با شکوه و خلق حماسه دیگر علی رغم تبلیغات سو بیگانگان برگزار شد و این انتخابات باشکوه را خدمت مقام معظم رهبری و مردم تبریک می گویم؛ مردم بار دیگر ثابت کردند پای نظام و همراه مقام معظم رهبری هستند.
وی ادامه داد: این روزها چند حادثه همه را غمگین کرده است؛ حادثه جانباختگان دو تن از خبرنگاران و جانباختگان سربازان وطن در حادثه جاده‌ای را تسلیت می گویم و برای مصدومان آرزوی شفای عامل دارم.
درویشیان اظهارداشت: به همکارانمان گفتیم علت حوادث و وضعیت ایمنی اتوبوس ها را بررسی کنند البته پرونده هایی در دادگستری استان ها تشکیل شده است.
 ۲۵ نفر از خبرنگاران رسانه‌های کشور صبح چهارشنبه دوم تیر برای بازدید از طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه عازم پیرانشهر شدند که اتوبوس آنان در ۱۵ کیلومتری این شهرستان دچار حادثه شد. این حادثه بعدازظهر در منطقه بیگم قلعه پیرانشهر رخ داد.
 ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی خبرنگاران پرتلاش و متعهد خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا در این حادثه غم انگیز جان خود را از دست دادند.
همچنین بر حادثه واژگونی اتوبوس حامل سرباز معلمان استان سیستان و بلوچستان در دهستان دهشیر شهرستان تفت استان یزد که ساعت ۶ صبح روز سوم تیرماه رخ داد، هفت سرنشین فوت کرده و ۲۶ نفر مصدوم شدند که پنج نفر از فوت شدگان، سربازمعلم بودند.
وی درباره آمار اقدامات سازمان بازرسی افزود: ٢۵ درصد برنامه‌های سال جاری سازمان بازرسی کل کشور پیرامون حمایت از تولید و اقتصاد است.
۱۷۰۱ مورد بازرسی در سه ماهه نخست سال جاری
درویشیان اظهار داشت: در سال گذشته تعداد ۴۵۷۶ مورد بازرسی و در سه ماهه نخست امسال ۱۷۰۱ مورد بازرسی انجام شده است همچنین در سال ٩٩ تعداد ۷۵۷۳ گزارش و در سه ماهه نخست سال جاری تعداد ۱۲۹۶ گزارش تهیه شده است.
وی توضیح داد: بیش از سه هزار از مجموع گزارش‌ها، اصلاحی است و حاوی پیشنهادهای اصلاح امور و ساختارها است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: سال گذشته ۲۷۲۱ گزارش تعقیب اداری، انتظامی مدیران و کارکنان به نهاد ریاست جمهوری ارسال شده و ١٠۴٣ گزارش تعقیب کیفری مدیران و کارکنان نیز به نهادهای قضایی ارسال شده است.
وی اضافه کرد: سال گذشته ۶٣ مورد گزارش برای ابطال مصوبات قانونی به دیوان عدالت اداری ارسال شده است.
درویشیان افزود: ۵٢٧ گزارش تخلف و ١٧٩ گزارش تعقیب کیفری نیز در سه ماهه نخست سال جاری تهیه و به نهادهای متولی ارسال شده است.
بیش از صد گزارش و هشدار درباره کرونا
رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره اقدامات این سازمان در زمینه کرونا افزود: از ابتدای شیوع این ویروس به ویژه در سال ٩٩، بیش از صد گزارش و هشدار به رییس جمهوری، معاون اول، وزیر بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی داده شد.
درویشیان گفت: در زمینه تولید واکسن هم همکاران ما در وزارت بهداشت مستقر و به جد فرایند تولید به ویژه در رابطه با چهار شرکتی که تولید را برعهده دارند، پیگیری می‌کنند.
وی ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با اعطای مجوزهای لازم و ترخیص مواد اولیه در گمرک پیگیری قاطع داشته است.
تشکیل بیش از ٧٠ پرونده ترک فعل‌
درویشیان در پاسخ به سوالی درباره ترک فعل‌ مدیران گفت: بیش از ٧٠ پرونده در رابطه با ترک فعل‌ها تهیه شده که در ارتباط با اراضی ملی و شهرداری‌ها بوده است.
وی با اشاره به تولید «مرغ لاین» گفت: علی رغم اینکه فناوری این کار را داشتیم، اما استفاده از آن مورد غفلت قرار گرفته بود؛ اکنون در مدار تولید قرار گرفته و اگر دولت حمایت جدی‌تری از این موضوع داشته باشد شاید بتوانیم در سال جاری به خودکفایی برسیم که موجب کاهش خروج ارز از کشور با میزان یک میلیارد دلار می‌شود.
ثبت بیش از ۴۴ هزار گزارش در سامانه گزارشگران فساد
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره فعالیت سامانه گزارشگران فساد گفت: ۴۴ پرونده در رابطه با گزارشگران فساد تشکیل شده است.
وی ادامه داد: تعداد گزارش‌ها از کسانی که با مشخصات درج شده در سامانه اعلام گزارش کردند، تعداد ۱۱۲۱ مورد تا کنون ثبت شده که ١۶٧٧ مورد رسیدگی و مابقی در دست بررسی و اقدام قرار دارد.
درویشیان اظهارداشت: همچنین ۴۴ هزار و ٨٠٠ مورد گزارش نیز به صورت ناشناس در سامانه ثبت شده که از این تعداد بیش از ٣٣ هزار مورد رسیدگی و بقیه گزارش ها در دست بررسی و اقدام قرار دارد.
علت قطعی برق در حال بررسی است
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره اقدامات این سازمان درباره قطعی برق گفت: پس از ماموریت رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور این موضوع را بررسی کردیم و بازرسی فوق‌العاده‌ای هم با همکاری دادستانی انجام دادیم و همکاران ما در وزارت نیرو درحال بررسی موضوع هستند. 
درویشیان افزود: یکی‌از موضوعاتی که باعث قطعی برق شد این بود که به موجب قانون سالانه پنج هزار مگابایت باید به تولید برق اضافه شود اما اکنون کمتر از ۵۰ درصد این موضوع اجرایی شده و وزیر نیرو هم علت آن را کمبود بودجه و تخصیص اعتبار اعلام کرده است.
وی فقدان جذابیت سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش بارندگی در سال‌های اخیر، گرمی هوا، تولید رمز ارزها را از دیگر علل قطعی برقی اعلام کرد.
درویشیان اضافه کرد: حدود دو هزار مگابات برق برای تولید رمز ارزها استفاده می‌شود و حدود ۳۰۰ مگابات رمز ارز مجوز دارند و بقیه غیرمجاز است که رییس‌جمهوری دستور ممنوعیت استخراج رمز ارزها را در همین راستا صادر کرد.
بررسی موضوع برگ سبز خودرو در سازمان بازرسی
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره برگ سبز خودرو و اختلافاتی که در این حوزه وجود دارد، گفت: این موضوع مورد اختلاف دیرینه سازمان ثبت و نیروی انتظامی است.
وی ادامه داد: در این خصوص بخشنامه‌ و رأی توسط رئیس قوه قضاییه وقت و دیوان عدالت اداری صادر شد و اخیرا شکایتی از سازمان ثبت دریافت کردیم و درحال بررسی آن هستیم. 
درویشیان افزود: با توجه به نظرات کارشناسی در این حوزه موضوع را بررسی می‌کنیم و نتیجه نهایی را بعد از بررسی های تکمیلی اعلام خواهیم کرد. 
ظرفیت تولید نهاده‌های دامی در کشور بسیار بیشتر است
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره تامین کالاهای اساسی و اقدامات سازمان بازرسی در این حوزه گفت: معتقدیم ظرفیت تولیدی کشور در حوزه نهادهای دامی بسیار بیشتر است و البته توزیع این نهادهای دامی اهمیت بیشتری دارد زیرا گله مندی بسیاری در این حوزه وجود دارد.
وی ادامه داد: هشدارهای متعددی در حوزه نهادهای دامی به مسئولان کشور داده ایم این موضوع اهمیت بسزایی دارد و با جدیت آن را دنبال می‌کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا