۱۹ دی: مدیرکل زندان‌های استان قم گفت: یک چهارم زندانی‌های استان قم غیربومی هستند که آمار زندانیان قم را بالا برده و تأثیر منفی خود را در قم می‌گذارد.
علی اصغر رنجبر در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه قبل از ظهر یکشنبه در اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان قم برگزار شد، با بیان اینکه در ایران از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۳۶ نفر زندانی داریم، افزود: قم هم نرم کشوری زندانی را دارا است اما ۲۵۰ زندانی غیربومی در استان داریم و به دلیل اینکه تبعه بیش از ۱۰۴ کشور در قم هستند و مردم بسیاری از استان‌ها به دلیل وجود حرم کریمه اهل بیت(س) به قم می‌آیند غیربومی زیاد در استان داریم و افراد مرتکب جرم می‌شوند آمار قم را بالا می‌برد.

وی اظهار کرد: یک چهارم زندانی‌های استان قم غیربومی هستند که آمار زندانیان قم را بالا برده و تأثیر منفی خود را در قم می‌گذارد و با توجه به تبصره ماده ۵۱۳ قانون آیین دادرسی کیفری، مقرر شده که این افراد به استان‌های خودشان منتقل شوند.

مدیرکل زندان‌های استان قم با بیان اینکه زندان محصول کارکرد بخش‌های مختلف جامعه است، تصریح کرد: اگر به وظایفمان به عنوان پدر، مادر، معلم و مسئولان درست عمل می‌کردیم این تعداد زندانی نداشتیم اگر وظایمان را درست انجام ندهیم تبعات منفی به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه به قول جرم شناسان زندان آیینه تمام نمای جامعه و جزو لاینفک اجتماع است، ادامه داد: بسیاری از جرم شناسان معتقدند جرم در یک میزان نرمال در جامعه طبیعی است و در همه جوامع نقض مقررات وجود دارد اما اگر بیش از حد نرمال شود مناسب نیست و اگر حوزه آموزش و پرورش ضعیف عمل کند خروجی آن را در زندان مشاهده می‌کنیم.

رنجبر با تأکید بر اینکه پیشگیری از ورود به زندان وظیفه همه دستگاه‌ها است، گفت: کوتاهی از سوی خانواده که کوچکترین نهاد جامعه است تا همه متولیان سبب می‌شود که ورودی به زندان‌ها زیاد شود.

وی گفت: زندان را باید به عنوان یک محله توسعه نیافته و در معرض آسیب دید و همه نهادها و مسئولان جامعه به وظیفه‌شان در قبال ارائه خدمات به این افراد عمل کنند.

مدیرکل زندان‌های استان قم خاطرنشان کرد: به لحاظ قانونی، شرعی و عرفی زندانی کسی است که پس از ارتکاب به جرم، در دادگاه صالح محکوم شده و در نهایت آزادی آن محدود شده اما به عنوان شهروند از حقوق شهروند عادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه با ورود یک فرد به زندان به طور متوسط هشت خانواده (چهار خانواده مستقیم و چهار خانواده به طور غیرمستقیم) درگیر می‌شوند، افزود: ما دو اصل قانونی «جرائم و مجازات‌ها» و در کنار آن اصل «شخصی بودن و فردی بودن مجازات» را داریم که طبق این اصل ما کسی را که مرتکب جرمی شده را مجازات می‌کنیم اما بیشتر این افراد سرپرست خانوار هستند اما افراد تحت تکفل وی هم به طور مستقیم مجازات می‌شوند لذا امکان اینکه تبعات ناشی از آسیب‌های اجتماعی روز به روز افزون شود بعید به نظر نمی‌آید.

رنجبر گفت: نخستین اصل زندانبانی اسلامی (طبق آخرین اصلاح آیین‌نامه زندان‌ها)، بر محبت است و دومین اصل ایجاد اشتغال برای مددجویان به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد شرایط کرونایی در کشور و عدم سرایت این ویروس به سایر زندانی‌ها گفت: در زندان‌های قم به محض ورود، زندانیان در دو قرنطینه ۱۴ روزه نگهداری می‌شوند و در مجموع به مدت ۲۴ روز می‌مانند بعد به بندهای عمومی زندان منتقل می‌شوند و در این مدت یک فوتی زندانی از کرونا نداشتیم و فوتی به دلیل بیماری‌های دیگر هم در بیمارستان‌ها بوده زیرا به محض کسالت زندانی‌ها به بیمارستان منتقل می‌شوند.

مدیرکل زندان‌های استان قم گفت: در همه زندان‌های قم با توجه به وضعیت مکانی اصل تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان از لحاظ سن، جنس، نوع جرم لحاظ می‌شود.

از نظر مرخصی زندانیان جزو پنج استان اول کشور هستیم

وی در مورد مرخصی به زندانیان هم اظهار کرد: همه زندانیان به جز آنان که جرائم خشن و امنیتی داشته‌اند با سند و تأمین مناسب از مرخصی استفاده کردند و از نظر مرخصی زندانیان جزو پنج استان اول کشور هستیم.

به مرتکبان جرائم خشن مرخصی داده نمی‌شود

رنجبر افزود: کسانی که مرتکب جرائم خشن شامل آدم ربایی، ورود به عنف، سرقت‌های شبانه، چاقو کشی، عربده کشی، اسید پاشی شدند و کسانی که مرتکب قتل شدند و آنان که حدود الهی را رعایت نکرده‌اند مانند محاربه نمی‌توانند از مرخصی استفاده کند.

۱۱۲ زندانی در قم از پابند الکترونیکی استفاده می‌کنند

وی گفت: بیش از ۱۵۸ زندانی در دو ماه گذشته مرخصی پایان حبس داشتند که منجر به آزادی شده و بیش از ۱۵۰ زندانی شرایط مرخصی را دارند و بیش از ۱۱۲ زندانی در قم از پابند الکترونیکی استفاده می‌کنند که در حال توسعه این اقدام هستیم تا با نبود سرپرست خانواده آسیب‌ها به خانواده به حداقل برسد و زندانیان بتوانند در محدوده قضایی خاصی تردد داشته و به کارشان رسیدگی کنند.

۸۵ درصد دادرسی‌های به صورت الکترونیکی انجام می‌شود

مدیرکل زندان‌های قم گفت: ما از کرونا فرصتی ساختیم و پابند الکترونیکی و ملاقات‌های الکترونیکی و دادرسی‌های الکترونیکی را پیگیری کردیم و هم اکنون بیش از ۸۵ درصد دادرسی‌های ما به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که برای حفظ آبروی افراد هم اقدام مناسبی است.

وی با تصریح بر اینکه زندان هر چقدر هم ارتقا داده شود زندان است، گفت: باید اقداماتی انجام شود که کمترین زندانی را داشته باشیم یا حداقل پس از سپری کردن مدت حبس خود یک بازگشت سعادتمندانه به جامعه را داشته باشند و قانون‌گریزی را کنار بگذارند.

مدیرکل زندان‌های استان قم با تأکید بر اینکه ما زندانی را مانند بازیکن فوتبال می‌بینیم و اعتقاد ما این است که اگر خطایی مرتکب شد و کارت زرد یا قرمز گرفت دوباره باید به بازی برگردد، گفت: زندانی هم باید اصلاح شود و به جامعه برگردد لذا فعالیت‌های فرهنگی با حضور علما و نیروهای جهادی و برپایی کلاس‌های آموزشی در این راستا انجام شده است.

وی گفت: «کارگروه جلب رضایت شکات» هم در شورای حل اختلاف ایجاد شد و اقدامات مؤثری در جلب رضایت شکات و اولیای دم در قتل‌های عمد داشت.

رنجبر در ادامه افزود: خیرین بسیاری در قم داریم که هیچ تمایلی به مطرح شدن اسم خود ندارند و به عنوان مثال روز میلاد امام رضا(ع) یک زندانی که شش سال در زندانی بود با راه‌اندازی پویش از سوی یکی از متولیان مسجد امام حسین(ع) هزینه دیه اولیای دم جمع‌آوری شد و وی پس از چند سال از زندان آزاد شد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه «ستاد دیه» صرفاً به منظور کمک به زندانی‌های جرائم غیر عمد تشکیل شده؛ «مرکز نیکوکاری» ایجاد شد که در خصوص جرائم عمد و غیر عمد به زندانیان کمک می‌کند از علما و خیرین می‌خواهیم در این زمینه یاری‌رسان ما باشند.

مدیرکل زندان‌های قم گفت: اگر هر فرد فقط روزی دو هزار تومان برای آزادی زندانیان کمک کند یک خانواده از نگرانی نجات می‌یابند و آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد؛ افرادی داریم برای پنج میلیون تومان چند سال در زندان مانده‌اند و حبس برخی چند سال تمام شده اما برای ۲۰ میلیون تومان در زندان مانده‌اند.

وی در مورد جرائم غیر عمد هم گفت: بدهکار زیر ۱۰۰ میلیون تومان در زندان‌های قم نداریم و حدود ۱۳ نفر هم اکنون از ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون بدهی دارند که برای آزادی آنان در تلاش هستیم و چند نفر هم بدهی‌های میلیاردی دارند که فعلاً تلاش برای تأمین مالی بدهی آنان برای ما میسور نیست.

قم مقام نخست بازدید از زندان‌ها را در کشور دارد

رنجبر اظهار داشت: قم در ماه گذشته مقام اول کشوری را با ۹۳ و دو دهم درصد بازدید مراجع قضایی از زندان‌ها کسب کرد که این امر در تاریخ قم تاکنون اتفاق نیفتاده بود و فردا هم بازدید گروهی به همراه حدود ۸۰ نفر از قضات از زندان‌های استان قم داریم.

وی گفت: طرحی را در قم اجرا کردیم که از سوی ریاست سازمان زندان‌های کشور مورد تقدیر قرار گرفت با عنوان «۳۰ روز، ۳۰ مسئول، ۳۰ خانواده زندانی» که طبق آن از ۸۰ خانواده زندانی بازدید به عمل آمد و از مشکلات آنان آگاه شدیم.

مدیرکل زندان‌های استان قم ادامه داد: بنده ۲۶ سال است که زندانبان هستم و در این مدت شش بار گریه کردم که چهار بار آن برای خانواده‌های زندانی قم بود زیرا مشکلات عدیده‌ای آنان بسیار دردناک بود.

وی افزود: در یک مورد که ۲۰ روز پیش رضایت شاکی را گرفتیم دختر فلجی بود که پدر آن در زندان و مادر ازدواج مجدد کرده و وی را تنها گذاشته بود؛ وی تحت پوشش قرار گرفت که اگر چهار سال پیش تحت پوشش قرار می‌گرفت توانمندی‌هایی داشت که الآن متأسفانه ندارد و خانم‌های بی‌سرپرستی هستند که به یک قرص نان نیازمند هستند و فرزندانی هستند که از تحصیل بازمانده‌اند و معلمان معتقدی با ما همکاری کردند و دانش آموزان فرزند زندانی‌ها را به امتحانات رساندند.

رنجبر خاطرنشان کرد: این طرح با عنوان «طرح بشیر کوثر» هنوز ادامه دارد و هفته یک بار با خانواده زندانی‌ها ملاقات داریم و مدیران زندان‌ها هم جداگانه با خانواده زندانیان تحت پوشش خودشان ملاقات دارند.

وی تأکید کرد: متولیان امر باید پیگیر امور باشند و بدانیم که زندانی‌ها هم تحت تکفل نظام اسلامی هستند و همه باید به آنان کمک کنند در تاریخ اسلام داریم که حر هم با اینکه آب را به روی امام حسین(ع) بست توبه کرد و جزء افراد صالح قرار گرفت و نباید این افراد رها شوند.

مدیرکل زندان‌های استان قم در مورد درصد بازگشت مجدد مددجویان به زندان نیز گفت: در سال ۹۸ سه درصد و در سال ۹۹ شش درصد و از ابتدای امسال تاکنون یک دهم درصد بازگشت مجدد به زندان را داشته‌ایم.

وی گفت: بند مخصوص سرمایه‌داران که به دلیل وضعیت اقتصادی در زندان باشند و یا چیزی به عنوان «وی آی پی» یا بخش ویژه در زندان نداریم.

رنجبر با اشاره به اقدامات فرهنگی در زندان‌های قم گفت: قرائت روزانه یک صفحه قرآن با ترجمه و برپایی کلاس تفسیر و تجوید قرآن و هر پنج‌شنبه زیارت عاشورا و برپایی کلاس طب اسلامی هر دو هفته یک‌بار و آموزش سبک زندگی اسلامی را در زندان‌های قم داریم و قصه و کتاب خوانی و آموزش صنایع دستی و کارگاه‌های اشتغال هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه همه بندهای زندان قم قرآنی است، گفت: یک بند اختصاصی قرآنی هم داریم که در ۱۶ ماه اخیر شش هزار و ۷۳۲ مورد شرکت کننده در کلاس‌های مختلف قرآنی داشتیم که ۱۸۴ نفر آنان در مسابقات قرآنی کشور شرکت کردند.

۳۶۰ حافظ قرآن در زندان‌های قم

مدیرکل زندان‌های قم در ادامه به آمار ۱۶ ماه اخیر در حوزه قرآنی در زندان اشاره کرد و گفت: ۳۳۷ نفر حافظ یک تا پنج جزء، ۱۷ نفر حافظ پنج تا ۱۵ جزء، چهار نفر حافظ ۱۵ تا ۲۵ جزء و دو نفر حافظ کل قرآن داریم.

وی گفت: چهار کتابخانه فعال در زندان‌های قم داریم که جزء کتابخانه‌های مادر هستند و در این مدت شش هزار و ۴۴۸ نفر از کتابخانه استفاده و ۲۱۰ نفر در مسابقات کتابخوانی شرکت کردند.

رنجبر افزود: ۳۹۸ نفر عضو فعال در هیئت‌های مذهبی در زندان هستند و در این مدت سه هزار و ۸۶۱ مراسم برگزار شده و ۱۷۸ برنامه هنری اجرا شده و ۴۲۰ نفر از زندانیان عضو گروه‌های هنری هستند.

وی گفت: ۵۵۵ مورد مسابقات ورزشی برگزار شده و شش هزار و ۶۲ نفر از زندانیان در مسابقات ورزشی شرکت کردند.

مدیرکل زندان‌های استان قم اظهار داشت: به غیر از ۱۳ گروه جهادی که در قالب روحانی و جهادگر و پزشک و... در زندان فعالیت می‌کنند، ۲۵ روحانی در قالب‌های مختلف با ما همکاری می‌کنند.

وی گفت: هشت هزار و ۱۶۰ زندانی آموزش‌های غیر رسمی عمومی و مذهبی را فراگرفتند و ۳۹۶ نفر آموزش‌های رسمی نهضت سوادآموزی و تحصیلات مدارس و آموزش عالی را فراگرفتند.

  • نویسنده :
  • منبع :