19 دی: رئیس شورای تمبر کشور از انتشار ۴۵ تمبر ملی پس از تائید وزیر ارتباطات در مناسبت‌های مرتبط خبر داد.
به گزارش روز چهارشنبه از روابط عمومی وزارت ارتباطات، در این جلسه که به ریاست «جمال هادیان» و حضور اکثریت اعضای شورای تمبر تشکیل‌شده بود پس از بحث و بررسی طرح‌های ارائه‌شده به شورا در مجموع ۴۵ قطعه تمبر ملی تصویب شد و در مسیر چاپ و نشر قرار گرفت.
رئیس شورای تمبر درباره مصوبات آن گفت: برای نخستین بار است که در یک جلسه شورا این تعداد تمبر با رأی اکثریت اعضا به تصویب می‌رسد.
وی درباره فرآیند انتخاب موضوعات و طراحی تمبر افزود: انتخاب موضوعات تمبرهای ملی، حاصل دریافت نظرات رسمی متولیان و مراجع مسئول در حوزه فرهنگ و هنر، میراث و گردشگری، محیط‌زیست، موزه‌ها و کتابخانه‌های بزرگ، انجمن‌های تخصصی و مشورت با برجستگان رشته‌های مختلف و تجمیع نظرات آن‌هاست.
هادیان خاطرنشان کرد: تمبرهای مصوب در سه بخش مشاهیر و مفاخر ایران، اماکن تاریخی فرهنگی و موضوعات مناسبتی و رویدادهای ملی تقسیم‌بندی می‌شوند.
رئیس شورای تمبر ادامه داد: در بخش مشاهیر و مفاخر ایرانی تمبرهای حضرت آیت‌الله جوادی آملی، استاد محمدرضا حکیمی، رضا داوری اردکانی، غلامحسین دینانی، مهدی محقق، محیط طباطبائی، محمود دولت‌آبادی، باستانی پاریزی، محمد معین، سیدجعفر شهیدی، پرویز کردوانی، مرتضی ممیز، خسرو شکیبایی، داوود رشیدی، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی، جلیل شهناز، حسن کسائی، فرهاد فخرالدینی، لوریس چکناواریان، ابوالفضل زرویی نصرآباد، عمران صلاحی، کیومرث صابری فومنی، منوچهر احترامی و فرماندهان شهید دفاع مقدس، شهیدان صیاد شیرازی، همت، زین‌الدین، بروجردی، جهان‌آرا، کاظمی، خرازی، باکری و باقری به تصویب رسیدند.
در بخش اماکن تاریخی و فرهنگی هم تمبرهای ویژه‌ای با تصاویری از بادگیرهای دوطبقه ابرکوه، گنبد سلطانیه زنجان، مسجد نصیرالملک شیراز و کاخ گلستان به تصویب رسیدند.
در بخش مناسبتی نیز تمبر ویژه ولادت امام رضا و دهه کرامت و همچنین تمبرهای شش قطعه‌ای ویژه حضور کاروان ورزشی ایران در المپیک ژاپن به تصویب رسید.
در بخش آثار هنری نیز آثاری از مجسمه‌سازان معاصر ایران، علی‌اکبر صنعتی، ابوالحسن صدیقی، پرویز تناولی و ژازه طباطبایی تصویب شد.
هادیان افزود در تهیه تصاویر تمبرهای مصوب از آثار هنرمندانی چون فرهاد فخرالدینی، مریم زندی، صادق میری، محمدرضا قوامپور، محمدرضا دومیری گنجی، علیرضا حبیبی، حمید سلیمانی، علیرضا ذاکری و حسین فیلی‌زاده استفاده شد و تصاویر با کیفیت فرماندهان شهید دفاع مقدس با همکاری انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس تهیه شد که از همه آن‌ها قدردانی می‌کنم.
رئیس شورای تمبر در پایان ضمن تشکر از شرکت ملی پست برای اهتمام نسبت به بازگرداندن تمبر به چرخه پستی کشور، گفت: تمبرهای تصویب‌شده به‌زودی پس از تائید و امضای وزیر ارتباطات در مناسبت‌های مرتبط به زیور طبع آراسته خواهند شد و در چرخه پستی جریان پیدا خواهند کرد.
وی در پایان افزود: تمبرهای تصویب‌شده از ظرفیت‌های مغفول‌مانده تاریخی، فرهنگی، زیست‌محیطی و اماکن و مشاهیر برجسته ایرانی است که با کیفیت قابل قبول موجب غنا و پرباری گنجینه‌های شخصی خواهد شد و مجموعه‌داری تمبر را نیز رونقی مضاعف خواهد بخشید.

  • نویسنده :
  • منبع :