19 دی: نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبر رویترز مبنی بر تولید اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد توسط ایران واکنش نشان داند.
رویترز مدعی شد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه اعلام کرده است که ایران می‌خواهد اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد تولید کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اعلام کرده است که این اقدام ایران فرایندی چند مرحله‌ای خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به ادعای آژانس بین‌المللی اتمی مبنی بر قصد ایران در غنی‌سازی با غنای ۲۰ درصد را «تاسف‌آور» خواند.

به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، ساعتی پس از اعلام ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تصمیم ایران برای غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: اعلامیه ایران مبنی بر استفاده از اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد اقدامی تاسف‌آور است.

او ادامه داد: استفاده ایران از اورانیوم ۲۰ درصد تأثیری در مذاکرات وین برای ایران نخواهد داشت.

واکنش اولیانوف به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم فلزی توسط ایران

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین نیز به خبر رویترز مبنی بر تولید اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد توسط ایران واکنش نشان داد.

میخائیل اولیانوف روز سه‌شنبه در توییتی نوشت:  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده که ایران به تولید اورانیوم فلزی تا سقف غنای ۲۰ درصد رو آورده است. آمریکا نیز در ازایش سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ را حفظ کرده است. تنها راه خروج از این چرخه ازسرگیری بدون تاخیر گفت‌وگوهای وین و احیای کامل برجام است.

غریب آبادی: بزودی اولین صفحه سوخت سیلیساید در ایران ساخته می‌شود

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین نیز گفته است: برنامه سازمان انرژی اتمی برای تولید یک صفحه سوخت سیلیساید برای استفاده در رآکتور تهران، ۹ روز قبل به اطلاع آژانس رسید و بلافاصله امور عملیاتی آن آغاز شد.

کاظم غریب آبادی اظهار کرد: سوخت سیلیساید، نوعی مدرن از سوخت هسته‌ای است که فناوری آن صرفا در اختیار تعداد انگشت شماری از کشورهاست.

وی با اشاره به این که فعالیت تحقیق و توسعه در این خصوص با اورانیوم طبیعی حدود سه ماه قبل شروع شده بود، گفت: در فرایند جدید، یک صفحه سوخت جدید با استفاده از اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد تولید می‌شود.
نماینده دائم ایران افزود: این اقدام که کیفیت و کمیت تولید رادیوداروها را به طور قابل توجهی ارتقاء خواهد داد، جمهوری اسلامی ایران را به یکی از کشورهای پیشرو در حوزه فناوری هسته‌ای تبدیل می‌کند.

بر اساس این گزارش، مذاکرات میان اعضای کمیسیون مشترک برجام درباره احیای توافق هسته‌ای در وین و با حضور آمریکا در مقر مذاکرات در ماه‌های گذشته در جریان بوده است.

آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشته‌اند و نمایندگان دولت آمریکا با نمایندگان سایر اعضای برجام در این زمینه رایزنی می‌کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :