19 دی: استاندار قم با بیان اینکه درحال حاضر وضعیت کرونایی این استان نارنجی است گفت: با توجه به‌قرمز شدن شهرهای همسایه قم، احتمال تسری پیدا کردن این وضعیت به‌ استان نیز وجود دارد.
بهرام سرمست روز شنبه در پایان جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: متاسفانه خیز پنجم کرونا از جنوب شرقی کشور شروع و تا عمق کشور آمده و اکثر شهرستانهایی که در این محدوده‌ها قرار دارند نیز وضعیت قرمز و نارنجی پیدا کردند.

وی یادآور شد: بر اساس گزارش ارائه شده در این جلسه، درحال حاضر ۱۴۳ شهر قرمز، ۱۸۶ شهر نارنجی و ۱۱۹ شهر هم در شرایط زرد کرونایی قرار دارند.

سرمست در ادامه بیان داشت: وضعیت کرونایی قم درحال حاضرنارنجی است، ولی احتمالا این موج جدیدی که آغاز شده به قم نیز تسری پیدا کند.

استاندار قم تاکید کرد: تمام تلاش ما بر این است که هر گونه تسامح و تعلل و تجمع و ترددهای غیر ضروری را کنترل کنیم تا بلکه گرفتار موج پنجم نشویم و حتی اگر هم گرفتار شدیم طول این موج را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: بستری‌ها در مراکز درمانی استان رو به‌افزایش است ولی خوشبختانه وضعیت فوتی‌ها فعلا محدود است.

سرمست، جلوگیری از ورود قم به‌شرایط قرمز کرونایی را منوط به رعایت پروتکل‌ها و همچنین انجام واکسیناسیون دانست و تصریح کرد: واکسیناسیون در استان شروع شده و این اقدام را در سطح وسیعی نیز دنبال می کنیم که انجام شود، بحث رعایت پروتکل‌ها را نیز از مردم می‌خواهیم که رعایت کنند.

وی افزود: طبق گزارشی که امروز داده شد، متاسفانه نرخ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۶۶ درصد رسیده، گرچه میانگین رعایت پروتکل‌ها در قم از وضعیت کشوری بالاتر است، ولی چون در محل تردد استان‌های مختلف هستیم، نیاز است که رعایت پروتکل‌ها بیشتر شود.

استاندار قم تصریح کرد: در جلسه امروز بحثی نیز راجع بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها مطرح، و یک سری بحث‌های مقدماتی نیز انجام و قرار شد برای جلسه‌های آینده مصوبه‌ها صورت بگیرد، بلکه بتوانیم از اول مهرماه بازگشایی‌ها را با رعایت پروتکل‌ها و بحث واکسیناسیون انجام دهیم که تحقق آن مشروط به‌ ۲ شرط یاد شده‌است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مقرر شد برای اعیاد قربان و غدیر و ماه‌های محرم و صفر نیز پروتکل‌هایی تهیه، و در اختیار هیات‌های مذهبی قرار بگیرد تا در این مناسبت‌ها با رعایت پروتکل‌ها، عزاداری شود و به‌موج پنجم کرونا نیز برخورد نکنیم.

وی ادامه داد: در مورد اماکنی مانند تالارهای پذیرایی، سینماها، شهربازی، استخرهای سرپوشیده، رستوران‌ها، باشگاه‌های بدن‌سازی و ورزشگاه‌های سرپوشیده نیز مباحثی مطرح شد.

سرمست بیان کرد: گزارش‌هایی که به‌ستاد ملی کرونا ارائه شده ناظر به‌این است که در مکان‌های سرپوشیده احتمال ابتلا بیشتر است و باید کنترل‌های بیشتر و نظارت‌های شدیدتری صورت بگیرد که جزئیات مصوبه‌ها در آینده ابلاغ خواهد شد.

وضعیت کرونایی استان قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.
  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا