19 دی: معاون اجرایی آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به صرفه‌جویی بیش از ۷۵ درصدی مصرف برق در حرم حضرت معصومه(س)، گفت: طی سال گذشته مصرف برق حرم مطهر در بخش‌های مهم از مجموع ۲۵۷ کیلووات به ۶۱ کیلووات رسید.
به گزارش عصر دوشنبه روابط عمومی آستان حضرت معصومه(س)، هادی محمودنژاد در این زمینه افزود: سال گذشته با توجه به شرایط نابسامان برق کشور و مشکل در تولید آن و با توجه به درخواست شرکت توزیع برق استان قم نسبت به کاهش مصرف انرژی در حرم مطهر، اقدامات زیادی صورت گرفته است.
وی با بیان این‌که تمامی چراغ‌های پارکی صحن جوادالائمه(ع) به‌صورت دائم از مدار خارج شده است، اضافه کرد: برج‌های نوری صحن جوادالائمه(ع) با مجموع مصرف ۸۰ کیلووات فقط در شب‌های قدر به‌صورت کامل روشن می‌شود و در بقیه ایام سال با ظرفیت حدود ۲۰ کیلووات مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و در تابستان سال جاری مصرف به حدود ۱۰ کیلووات کاهش یافته است.
محمودنژاد ادامه داد: در صحن صاحب‌الزمان(عج) نیز با حذف برج‌های نوری مصرف برق ۲۰ کیلوواتی این صحن به ۱۲ کیلووات کاهش پیدا کرده و در تابستان امسال نیز این آمار به هشت کیلووات کاهش یافته است.
وی ادامه داد: لوستر بزرگ شبستان امام خمینی(ره) به‌تنهایی دارای مصرف ۸ کیلووات بود که در خرداد امسال با جایگزینی تعدادی چراغ ال ای دی مصرف این لوستر به حدود ۴ کیلووات کاهش پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: ۱۰۵ عدد لوستر ۶۰۰ وات در شبستان‌های امام خمینی(ره ) و حضرت نجمه خاتون(س) در ابتدای سال جاری به لوسترهای ۱۲۰ وات تبدیل شده و مصرف ۶۳ کیلوواتی این لوسترها به حدود ۱۳ کیلووات کاهش پیدا کرده است.
معاون حرم حضرت معصومه(س) بیان کرد: همچنین روشنایی ۲۶ کیلوواتی گنبد مطهر در تابستان امسال با کاهش ۵۰ درصدی مصرف به حدود ۱۳ کیلووات تقلیل پیدا کرده است.
وی افزود: در صحن امام رضا(ع) و امام هادی(ع) طی سال گذشته با حذف ۹۰ عدد لامپ گازی ۱۶۰ وات و ۵۰۰ وات جلوی مقابر و تبدیل آن‌ها به لامپ‌های ۲۰ وات و ۷۰ وات ال ای دی و استفاده از تعدادی پرژکتور ال ای دی ۱۵۰ و ۲۰۰ وات و همچنین کاهش ۱۰ کیلوواتی روشنایی در تابستان امسال در مجموع از ۳۵ کیلووات به حدود ۸ کیلووات کاهش پیدا کرده است.
وی با بیان این‌که روشنایی رواق‌های حرم مطهر نیز با جایگزینی لامپ‌های ال ای دی حدود ۵۰ درصد کاهش مصرف داشته است، افزود: در پارکینگ حرم مطهر نیز با کاهش ۸۰ درصدی روشنایی، مصرف ۲۵ کیلوواتی به حدود ۵ کیلووات تقلیل یافته است.
محمودنژاد تصریح کرد: در سال جاری به‌منظور کاهش مصرف انرژی در ساعات پیک‌بار درخواست‌هایی به مدیریت‌های مختلف آستان ارسال شد تا در ساختمان‌های اداری با خاموش کردن چراغ‌های اتاق‌ها و راهروهای محل کار خود و استفاده از نور طبیعی و همچنین تنظیم دمای سیستم سرمایشی در مصرف انرژی تا حد ممکن صرفه‌جویی شود.
به گفته وی، طی سال گذشته مصرف برق حرم مطهر در بخش‌های مهم از مجموع ۲۵۷ کیلووات به ۶۱ کیلووات رسیده و با جایگزینی لامپ‌های پرمصرف به ال ای دی و کاهش روشنایی‌ها، ۱۹۶ کیلووات در مصرف برق صرفه‌جویی شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :