۱۹ دی: مدیرکل بهزیستی استان قم با بیان اینکه ۳۵ هزار خانواده تحت پوشش بهزیستی قم هستند، گفت: متأسفانه به دلیل وضعیت بد اقتصادی و کرونا فقط سال گذشته هزار پرونده افزوده شد.
فاطمه سادات محمدی؛ نشست خبری مهدی پهلوانی ستوده، مدیرکل و معاونان اداره کل بهزیستی قم به مناسبت هفته بهزیستی و با گرامی داشت یاد شهید بهشتی و شهید فیاض بخش به عنوان پایه‌گذاران این نهاد در سال ۵۹، امروز سه‌شنبه برگزار شد.

وی در این جلسه با بیان اینکه بهزیستی تنها متولی دولتی سلامت اجتماعی است، گفت: طبق نظر مقام معظم رهبری مسئول کمک به معلولان فقط بهزیستی نیست بلکه ما باید بستری را فراهم کنیم که همه افراد و سازمان‌ها بتوانند به معلولان کمک کنند.

پهلوانی ستوده به اقدامات انجام گرفته از سوی بهزیستی قم در سال ۹۹ اشاره کرد و افزود: مرکز جامع درمان اعتیاد اواخر سال ۹۹ برای نخستین بار راه‌اندازی شد.

وی بیان کرد: بهزیستی دو مرکز کاهش آسیب‌های اجتماعی و دو گشت موتوری داشت و در سال گذشته یک ون را اختصاص دادیم که مددکاران ما در پاتوق معتادان حضور پیدا کنند و آنان را به ترک اعتیاد ترغیب کنند لذا مرکز ون سنتر برای کاهش آسیب اعتیاد و قرنطینه معتادان برای کاهش اعتیاد و گردش کرونا در نظر گرفته شد.

مدیرکل بهزیستی استان قم با بیان اینکه بهزیستی در گام دوم، بحث هوشمندسازی را پیگیری می‌کند، گفت: ۲۴ مرکز «مثبت زندگی» به صورت هوشمند در استان دایر شد که هشت هزار بازدید و هشت هزار تشکیل پرونده الکترونیکی در آن به ثبت رسیده و هشت برنامه مددکاری برای آن طراحی شده و خدمات به صورت محله محور به جامعه هدف بهزیستی ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای استان قم ۱۸ مرکز در نظر گرفته بودند که با رایزنی‌های ما به ۲۴ مرکز ارتقا یافت و رتبه نخست مشارکت را در کشور به دست آورد.

پهلوانی ستوده اظهار داشت: ۱۰۰ مددکار برای این مراکز آموزش دیدند و محتوای آن در سامانه جهاد دانشگاهی بارگذاری شده که هر کس می‌تواند با مطالعه آن، در آزمون شرکت کنند و کمک کار ما باشد.

وی افزود: در محلات و مناطق مختلف مانند جعفریه، قنوات و کهک مراکز مثبت زندگی دایر کردیم که به افراد تحصیل کرده واگذار شده است.

افزایش چهار برابری حقوق مستمری بگیران نسبت به سال قبل

مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: از ابتدای امسال افزایش حقوق مستمری بگیران به میزان چهار برابر سال گذشته پرداخت می‌شود؛ این مبلغ در سال گذشته برای هر نفر ۶۸ هزار تومان بود که امسال به نفری ۳۵۰ هزار تومان رسیده و نسبت به خانوارهای مختلف تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: مرکز خدمات نوین و خانه‌های نیمه راهی و افزایش ظرفیت مراکز و تأسیس مراکز جدید انجام شد.

پهلوانی ستوده گفت: در سال ۹۷، ۳۲ مورد و در سال ۹۸، ۳۶ مورد و در سال ۹۹، ۵۵ مورد موافقت اصولی برای ایجاد مراکز صادر شده است.

وی ابراز داشت: برای نظارت بر مراکز در سال ۹۷، ۱۱، در سال ۹۸، ۱۴ و در سال ۹۹، ۱۶ مرکز وارد کمیسیون نظارت بهزیستی قم شدند.

مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: سامانه‌های مختلفی طراحی شده که سامانه شفافیت برای استفاده مددجویان، سامانه دیده بان به صورت تلفنی، سامانه دادرس، سامانه فرزندخواندگی، سامانه ثبت نام مراکز در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه بهزیستی متولی ارتقای سلامت اجتماعی است؛ گفت: دو معاونت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و معلولیت و معاونت اجتماعی پیگیر ارتقای سلامت جامعه با پیشگیری از طلاق هستند اما کاهش طلاق و افزایش ازدواج همت همه دستگاه‌ها و مردم را می‌خواهد.

پهلوانی ستوده با بیان اینکه با یک پویش تحت عنوان «ایران همدل» پنج میلیارد تومان جذب شد، گفت: اگر بخواهیم اقداماتمان را منوط به اعتبارات دولتی کنیم بسیاری از کارها بر زمین می‌ماند؛ اعتبارات سازمان بهزیستی پاسخگوی نیازهای اولیه ما است؛ مشارکت‌های مردمی ما بیش از معادل ریالی اعتبارات دولتی است.

 کمک‌های مردمی متمرکز شود

وی گفت: خدمات بهزیستی زیاد است اما عمق کمی دارد دلیل آن هم کمبود اعتبارات است اگر کمک‌های مردمی متمرکز شود خدمات بهتری ارائه می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان قم ادامه داد: مردم باید بدانند که سازمان بهزیستی تحت نظر دیوان محاسبات و ارگان‌های نظارتی است و اگر استان تبریز معروف به شهر بدون متکدی شده به علت فرهنگ‌سازی است که همه کسانی که می‌خواهند کار خیر انجام دهند به مؤسسات خیریه می‌دهند و برای همه هزینه می‌شود.

طرح دوستدار کودک در قم اجرا می‌شود

وی گفت: طرح «دوستدار کودک» به منظور ساماندهی اساسی از کودکان کار در تهران، البرز و قم به صورت پایلوت در سال ۱۴۰۰ اجرا می‌شود.

پهلوانی ستوده افزود: اگر این فرهنگ ایجاد شود که هر کس کودک کاری را می‌بینید و هزینه‌ای که می‌خواهد به آن پرداخت کند به موسسه بدهد که هزینه‌ها برای باند و اعتیاد خانواده صرف نشود.

۵۰۰ کودک ساماندهی شدند

وی با بیان اینکه سال گذشته ۵۰۰ کودک ساماندهی و شناسایی شدند، گفت: تا زمانی که مردم هزینه‌ها را به کودکان می‌دهند این معضل باقی می‌ماند؛ مشکل باید اساسی حل شود.

مدیرکل بهزیستی قم در پاسخ به خبرنگار ۱۹ دی گفت: ۳۵ هزار خانواده تحت پوشش بهزیستی قم هستند؛ متأسفانه به دلیل وضعیت بد اقتصادی و کرونا فقط سال گذشته هزار پرونده افزوده شد.

وی گفت: بیش از شش هزار سالمند معلول و بیماران روانی مزمن و بهبودیافته‌ها در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند.

پهلوانی ستوده با تأکید بر اینکه باید راه حل ارائه شود، گفت: بهزیستی در خصوص کاهش موالید معلول سرمایه‌گذاری می‌کند اما با تصادفات معلولیت‌های جدید به سمت بهزیستی سرازیر می‌شود و بهزیستی معضلات دستگاه‌های دیگر را به دوش می‌کشد.

وی تصریح کرد: وضعیت اقتصادی کشور و تصادفات نیازمند رسیدگی بیشتر است.

ایجاد هزار شغل برای مددجویان بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان قم در خصوص ایجاد اشتغال توسط سازمان متبوع خود گفت: بهزیستی در سال گذشته برای هزار نفر بود که ۷۰ نفر به صورت کارفرمایی و ۸۰۰ نفر با پرداخت وام و تسهیلات و مابقی با عطای مجوزهای مختلف به کار گرفته شدند.

وی گفت: ۲۱ میلیارد تومان برای اشتغال هزینه شد که به ۵۰ میلیارد تومان در سال جاری خواهد رسید.

پهلوانی ستوده در پاسخ به این سؤال که چند سالمند با تزریق واکسن فوت کردند؟ گفت: از اسفند سال ۹۹ سالمندان واکسن را دریافت کردند و هیچ مورد فوت اثبات شده از واکسن یا عوارض حاد نداشتیم.

وی گفت: ۲۶ معلول دانشجوی تحت پوشش داریم که شهریه آنان پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان قم با بیان اینکه ۴۰ مورد کمک به احداث واحدهای مسکونی مددجویان انجام شد، گفت: ساخت ۳۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان را آغاز کردیم تا در وهله نخست برای مسکن خانواده‌های دو معلولی اقدام کنیم.

وی گفت: هزینه پرستاری در خانه بیش از میزانی است که برای افراد در مراکز بهزیستی پرداخت می‌شود تا مددجویان تکریم شوند و در کنار خانواده باشند و از عاطفه آنان بهره منده شوند.

پهلوانی ستوده گفت: مانند تماس‌های اورژانس و پلیس بسیاری از تماس‌های بهزیستی هم غیرمرتبط است اما در مجموع اورژانس اجتماعی به ۱۱ هزار و ۲۱ مورد خدمت ارائه داده است.

وی اظهار داشت: ۲۵ هزار و ۷۰۰ مورد مشاوره روانشناسی رایگان از طریق سامانه ۱۴۸۰ و ۱۴ هزار و ۱۱ مورد مشاوره حضوری انجام شده است.

مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: ۱۶ هزار نفر در طرح غربالگری شنوایی و ۳۳ هزار نفر در طرح غربالگری بینایی شرکت کردند و ۱۲ هزار بهبودیافته اعتیاد از خدمات بهزیستی بهره مند شدند.

۳۰ هزار نفر دریک سال از مشاوره بهزیستی استفاده کردند

وی بیان کرد: در سال ۹۹، قریب به ۳۰ هزار نفر از خدمات مراکز مشاوره و روانشناختی ما استفاده کردند.

پهلوانی ستوده گفت: بهزیستی طرح «پازل همدلی» را داشت که به عنوان بزرگترین پازل دنیا در گینس ثبت شد و به واسطه آن نوشت افزار برای مددجویان تهیه شد و ۷۲ تبلت تحویل مددجویان شد.

وی گفت با ابلاغ اساسنامه صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی، جذب ۲۲ میلیارد تومان مشارکت را داشتیم.

مدیرکل بهزیستی استان قم در پایان با درخواست خبرنگاران برای برگزاری نشست‌های تخصصی به صورت فصلی و هدفمند با هدف رفع مشکلات موافقت کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :