۱۹ دی: معاون امور اجتماعی بهزیستی قم با بیان اینکه ۲۷۰ متقاضی فرزند در قم هستند، گفت: فرزند پس از تحویل، شش ماه تا دو سال تحت نظارت بهزیستی است.
مریم علیشیری در گفت‌وگو با خبرنگار ۱۹ دی با اشاره به اینکه معاونت امور اجتماعی بهزیستی قم در سه حوزه کار می‌کند، گفت: این معاونت دفتر «توانمندسازی خانواده و زنان» مستمری چند قلوها و زنان سرپرست خانوار و حدود ۱۵ بازنشسته را به عهده دارد؛ همچنین ۵۳۷ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند.

وی افزود: گروه‌های همیار توسط بهزیستی تشکیل شده که هفت تا ۱۲ خانم با سرمایه بهزیستی مشغول به کار شدند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی قم اظهار داشت: ۱۰۴ فرزند بدسرپرست و بی‌سرپرست در رده سنی نوزاد تا ۲۲ سال در شش مرکز در قم زیرمجموعه دفتر توانمندسازی «شبه خانواده یا دفتر امور کودکان و نوجوانان» نگهداری می‌شوند که تنها یک مرکز شیرخوارگاه به صورت دولتی اداره می‌شود.

وی گفت: ۱۳۷ فرزند تحت پوشش بهزیستی نزد اقوام درجه یک نگهداری می‌شوند و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در ماه برای آنان مستمری پرداخت می‌شود.



علیشیری اظهار داشت: فرزندخواندگی با توجه به ناباروری‌های زیاد متقاضیان زیادی دارد که پشت نوبت تحویل فرزند هستند و فرزندان به سه صورت «امین موقت، مراقبت مشارکتی و فرزندخواندگی» طی مراحلی تحویل خانواده‌ها می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۲۷۰ متقاضی فرزند در قم هستند، گفت: سال ۹۹، ۱۵ فرزند خوانده و ۱۱ فرزند به صورت امین موقت و در سه ماه امسال سه فرزند به صورت امین موقت و یک فرزند خوانده تحویل متقاضیان شده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی قم ادامه داد: پس از تحویل فرزند، شش ماه تا دو سال تحت نظارت بهزیستی است و سپس شناسنامه کودک تحویل خانواده‌ها می‌شود.

وی خبر داد: سال گذشته ۶۵ کودک را به صورت بازپیوند به خانواده‌ها برگرداندیم.

۴۰۲ کودک کار در قم پذیرش شدند

علیشیری با بیان اینکه دفتر «آسیب‌های اجتماعی کودکان کار و خیابان» ساماندهی کودکان کار را برعهده دارد، گفت: مرکز حمایتی آموزشی ما در بلوار کشاورز است و سال ۹۹، ۴۰۲ کودک پذیرش شدند که بازدید از منزل آنان انجام و پیگیری جهت تحصیل آنان انجام و ترک اعتیاد یا ایجاد اشتغال برای پدر آنان انجام شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون نیز ۱۰۳ کودک پذیرش شدند، اظهار داشت: مراکز اقامتی ما در سال ۹۹، ۸۵ کودک را به صورت شبانه روزی پذیرش کردند که کودکان حداکثر تا ۴۵ روز می‌توانند در آنجا مستقر شوند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی قم گفت: بسیاری از کودکان کاری که پذیرش شدند برای شهرهای دیگر بودند و بازپیوند به خانواده‌ها شدند.

وی اظهار کرد: طرح جدید بهزیستی «اقدام و عمل دوستدار کودک» است که در آن شناسایی، جذب، پذیرش و توانمندسازی کودک مدنظر است.

وی بیان کرد: در سال‌های قبل بهزیستی منتظر می‌ماند تا شهرداری و نیروی انتظامی کودکان کار را بیاورد اما در این طرح بهزیستی وارد عمل شده و از شهروندان می‌خواهیم هر جا کودک کار و خیابان را دیدید که صلاح و مصلحت وی از نظر جسمی و روانی به خطر می‌افتد با ما تماس بگیرند تا این کودکان پذیرش شوند.

علیشیری گفت: «مرکز راه نوین» مرکزی است که امسال راه‌اندازی شد و هر دختری که در معرض آسیب است می‌تواند با این مرکز تماس بگیرد.

وی بیان کرد: مجموعه «خانه امن» بهزیستی پذیرای خانم‌هایی است که مورد خشونت همسر قرار گرفته‌اند

معاون امور اجتماعی بهزیستی قم گفت: سال گذشته ۴۷۷ مورد به مرکز «مداخله در بحران» بهزیستی مراجعه کردند.

 ۱۵۰۰ تماس با مجموعه ۱۲۳

وی گفت: در سال ۹۹، ۱۵۰۱ مورد در مورد همسر آزاری، کودک آزاری، خودکشی و سایر موارد به تیم سیار مجموعه ۱۲۳ گزارش شد که به عنوان مثال درخصوص خودکشی توانستیم با کمک نیروی انتظامی، آتش نشانی و علوم پزشکی مداخله داشتیم.

تماس‌هایی که منجر به مرگ می‌شود

علیشیری گفت: سال گذشته ۱۷ هزار و ۶۳۵ تماس با خط رایگان ۱۲۳ گرفته شده که از این تعداد هشت هزار و ۸۹۱ مورد آن مرتبط بوده؛ مردم باید بدانند شاید با یک تماس غیر مرتبط سبب یک خودکشی شوند.

وی خبر داد: بهزیستی در شهرک پردیسان، حرم حضرت معصومه(س)، مرکز مهر والدین یا مرکز مهر ملاقات طلاق و مجموعه شهید محلاتی تیم مستقر دارد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی قم گفت: مرکز مداخله در بحران بهزیستی مرکز اقامتی هم دارد و موردهای در سطح شهر می‌آیند که درصد بیشتری از آنان برای شهرهای دیگر هستند و به دلیل ویژگی‌های قم به این شهر می‌آیند به خانواده‌ها بازگردانده می‌شوند.

وی بیان کرد: مرکز «بازپروری» بهزیستی نیز محلی برای نگهداری، بازتوانی و توانمندسازی خانم‌هایی است که دچار آسیب‌های اجتماعی شدند و می‌توانند حداکثر تا دو سال در آن حضور داشته باشند و مهارت‌های شغلی و ارتباطی و کنترل خشم را آموزش می‌بینند.

علیشیری گفت: بهزیستی با ۱۳ دستگاه همکاری دارد و نیاز داریم که دانشگاه علوم پزشکی در خصوص درمان مددجویان و صداوسیما در جهت فرهنگ‌سازی بیشتر به ما کمک کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :