19 دی: یکی از اساتید حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ماجرای غدیر نتیجه نهایی بعثت انبیا و رسولان الهی است، گفت: انقلاب اسلامی ملت ایران بخشی از نقشه جامع غدیر است.
حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در نشست «نسبت انقلاب اسلامی با اندیشه غدیر» که به همت دانشگاه طلوع مهر و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری در قم به صورت مجازی برگزار شد، گفت: ماجرای غدیر نتیجه نهایی بعثت انبیا و رسولان الهی است، غدیر امضای پایان مأموریت 23 ساله رسول خدا (ص) بود که خداوند حسب آیه 3 سوره مائده، خبر از اکمال دین و اتمام رسالت و اعلام رضایت و تحویل بسته فرهنگی وحی به نام اسلام میدهد.
وی افزود: آنچه در هیجدهم ذی الحجه سال دهم هجرت در غدیر خم اتفاق افتاد، پرده برداری از نمای نهایی و تذهیب کاری اسلام بود. پیامبر(ص) در روز غدیر با نصب امیرالمؤمنین(ع) به عنوان مولای امت فرمود: «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي» غدیر روز یأس و ناامیدی و ناکامی دشمنان در تلاش تخریبی آنها علیه دین بود.
استاد حوزه و دانشگاه در تبیین و تحلیل ماجرای غدیر گفت: در حادثه غدیر زیباترین جلوه ولایت الهی پس از نبی اکرم (ص) در این عالم تثبیت شد. دشمنان غدیر تلاش کردند تا با رویکرد سیاسی آیات و روایات مربوط به غدیر را به انحراف و کج فهمی و فراموشی بسپارند. با این تصور که شأن امیرالمؤمنین(ع) را پایین بیاورند و دیگران را برجسته کنند. آنها میخواستند در سایه ولایت و سیاست الهی به دیگران شخصیت بدهند در حالی که وجود مقدس حضرت به عنوان انسان کامل بستر تحقق ولایت عظمای الهی است. به تعبیر امام راحل (ره) «خدای تبارک و تعالی ملاحظه فرموده است که در بشریت بعد از رسول الله (ص) کسی نیست که بتواند عدالت را به آن طوری که باید باشد و آن طوری که دلخواه است، انجام بدهد. رسول الله (ص) را مأمور میکند که این شخص را که قدرت تحقق عدالت را به تمام معنا در جامعه دارد و میتواند حکومت الهی را ایجاد کند، او را نصب کند. بنابراین نصب حضرت امیر(ع) به خلافت، این طور نیست که از مقامات معنوی حضرت باشد؛ یکی از مقامات معنوی حضرت(ع) و مقامات جامع او این است که غدیر پیدا شود.»
حجت الاسلام مهاجرنیا در ادامه افزود: نقشه جامع غدیر در اندیشه وحیانی، پوشش همه جانبه ارتباط زمین و آسمان تا پایان تاریخ بوده است. اتفاقاتی که رخ داد و شرایطی که پدید آمد و به غیبت امام عصر(عج) منتهی شد و دوران ما را در فراق علمدار غدیر قرار داد و انقلاب اسلامی مهمترین پدیده ای بود که عَلم غدیر را بلند کرد تا آن را به صاحب اصلی اش بسپارد. بنابراین انقلاب اسلامی، بخشی از پروژه و نقشه جامع غدیر در تحقق ولایت و حاکمیت الهی است. در وصیت نامه امام (ره) به این حقیقت تصریح شده است که «ما مفتخریم که پیرو مذهبی هستیم که رسول خدا (ص) مؤسس آن به امر خداوند تعالی بوده، و امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب، این بنده رها شده از تمام قیود، مأمور رها کردن بشر از تمام اغلال و بردگیها است. ما مفتخریم که ائمه معصومین، از علی بن ابیطالب گرفته تا منجی بشر حضرت مهدی صاحب زمان - علیهم آلاف التحیات و السلام - که به قدرت خداوند قادر، زنده و ناظر امور است، ائمه ما هستند.»
استاد فلسفه سیاسی در نسبت میان انقلاب اسلامی با ماجرای غدیر گفت: در انقلاب اسلامی روح غدیر بازسازی شد. اندیشه زلال علوی، مشعل انقلاب اسلامی ملت ایران قرار گرفت. در جهان قطب بندی شده نیم قرن پیش، مقوله آزادگی و آزادی در غلّ و زنجیر و «اصر و اغلال»، استبداد و استعمار و خرافات و انحرافات قرار داشت، و اولین جرقه آزادی واستقلال با شروع نهضت اسلامی در ایران زده شد. امام راحل (ره) به ملت ایران فرمود: امریکا از شوروی بدتر و شوروی از امریکا بدتر و انگلیس از هر دو بدترو همه از هم پلیدتر و بر اساس آیه غدیر فرمود «فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي» در سایه قدرت الهی از آنها نترسید وفقط از من بترسید.
حجت الاسلام مهاجرنیا با مقایسه ولایت و رهبری در دو حادثه بزرگ غدیر و انقلاب اسلامی گفت: همان طوری که با ظهور انسان کامل در شخصیت امیرالمؤمنین(ع)،اسلام و مسلمانان مولا و رهبر خود را پیدا کردند و پیامبر(ص) هم طبق آیه «بلغ ما انزل الیک من ربک» مأمور اعلام آن شد، ملت ایران هم با پیدا کردن علمدار غدیر، اقتدار پیدا کرد و نظام دوهزار و پانصدساله را در هم پیچید و نظام نوینی را پایه گذاری کرد که در طلیعه قانون اساسی آن آیه 25 سوره حدید را نگاشت که «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمْ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ» بر اساس بینات الهی ملت ایران به جبرگرایی ساختاری سوسیالیسم و رهاشدگی ولنگارانه لیبرالیسم و گرگ صفتی هابزیسم و خودبسندگی کانتیسم اعتنا نکرد و به سمت اندیشه غدیر بازگشت، زیرا تشنه آرمان «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» بود.
وی در پایان افزود: ملت ایران اصل اول قانون اساسی جمهوری اسلامی را به این حقیقت آرمانی اختصاص داد که: «حکومت ایران، جمهوری اسلامی است که ملت ایران، بر اساس اعتقاد دیرینهاش به حکومت حق و عدل قرآن» …پایه گذاری گردیده است. اعتقاد دیرینه یعنی چه؟ یعنی از غدیر تا انقلاب اسلامی، آرمان و آرزوی ملت ایران تحقق ولایتی بود که در حجه الوداع رسول الله ص فرمود «من کنتُ مولاه فهذا علیٌ مولاه» اساس آن ولایت بر«تحقق حق و عدل» بود و انقلاب اسلامی همان هدف را در طلیعه قانون اساسی خود نوشت تا نشان دهد اندیشه غدیر همچنان جوشان و پویا و پایا است. انقلاب اسلامی ایران تحقق بخش آرمانهای بیش از هزار ساله غدیریان در طول تاریخ بوده است. ما باید قدرغدیر رابدانیم وقدر شناس پرتو آن در جهان معاصر باشیم و در مقابل دشمنان و اغیاری که این روزها همه توان خود را با انگیزههای مختلف برای نابودی اندیشه غدیر به کار بسته اند، دچار خطای محاسباتی وتحلیل های غلط نشویم وبدانیم حماسه غدیر در دنیای کنونی که آکنده از ظلم و بی عدالتی وتبعیض است، مخاطبان بسیاری دارد.
وی افزود: آنچه در هیجدهم ذی الحجه سال دهم هجرت در غدیر خم اتفاق افتاد، پرده برداری از نمای نهایی و تذهیب کاری اسلام بود. پیامبر(ص) در روز غدیر با نصب امیرالمؤمنین(ع) به عنوان مولای امت فرمود: «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي» غدیر روز یأس و ناامیدی و ناکامی دشمنان در تلاش تخریبی آنها علیه دین بود.
استاد حوزه و دانشگاه در تبیین و تحلیل ماجرای غدیر گفت: در حادثه غدیر زیباترین جلوه ولایت الهی پس از نبی اکرم (ص) در این عالم تثبیت شد. دشمنان غدیر تلاش کردند تا با رویکرد سیاسی آیات و روایات مربوط به غدیر را به انحراف و کج فهمی و فراموشی بسپارند. با این تصور که شأن امیرالمؤمنین(ع) را پایین بیاورند و دیگران را برجسته کنند. آنها میخواستند در سایه ولایت و سیاست الهی به دیگران شخصیت بدهند در حالی که وجود مقدس حضرت به عنوان انسان کامل بستر تحقق ولایت عظمای الهی است. به تعبیر امام راحل (ره) «خدای تبارک و تعالی ملاحظه فرموده است که در بشریت بعد از رسول الله (ص) کسی نیست که بتواند عدالت را به آن طوری که باید باشد و آن طوری که دلخواه است، انجام بدهد. رسول الله (ص) را مأمور میکند که این شخص را که قدرت تحقق عدالت را به تمام معنا در جامعه دارد و میتواند حکومت الهی را ایجاد کند، او را نصب کند. بنابراین نصب حضرت امیر(ع) به خلافت، این طور نیست که از مقامات معنوی حضرت باشد؛ یکی از مقامات معنوی حضرت(ع) و مقامات جامع او این است که غدیر پیدا شود.»
حجت الاسلام مهاجرنیا در ادامه افزود: نقشه جامع غدیر در اندیشه وحیانی، پوشش همه جانبه ارتباط زمین و آسمان تا پایان تاریخ بوده است. اتفاقاتی که رخ داد و شرایطی که پدید آمد و به غیبت امام عصر(عج) منتهی شد و دوران ما را در فراق علمدار غدیر قرار داد و انقلاب اسلامی مهمترین پدیده ای بود که عَلم غدیر را بلند کرد تا آن را به صاحب اصلی اش بسپارد. بنابراین انقلاب اسلامی، بخشی از پروژه و نقشه جامع غدیر در تحقق ولایت و حاکمیت الهی است. در وصیت نامه امام (ره) به این حقیقت تصریح شده است که «ما مفتخریم که پیرو مذهبی هستیم که رسول خدا (ص) مؤسس آن به امر خداوند تعالی بوده، و امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب، این بنده رها شده از تمام قیود، مأمور رها کردن بشر از تمام اغلال و بردگیها است. ما مفتخریم که ائمه معصومین، از علی بن ابیطالب گرفته تا منجی بشر حضرت مهدی صاحب زمان - علیهم آلاف التحیات و السلام - که به قدرت خداوند قادر، زنده و ناظر امور است، ائمه ما هستند.»
استاد فلسفه سیاسی در نسبت میان انقلاب اسلامی با ماجرای غدیر گفت: در انقلاب اسلامی روح غدیر بازسازی شد. اندیشه زلال علوی، مشعل انقلاب اسلامی ملت ایران قرار گرفت. در جهان قطب بندی شده نیم قرن پیش، مقوله آزادگی و آزادی در غلّ و زنجیر و «اصر و اغلال»، استبداد و استعمار و خرافات و انحرافات قرار داشت، و اولین جرقه آزادی واستقلال با شروع نهضت اسلامی در ایران زده شد. امام راحل (ره) به ملت ایران فرمود: امریکا از شوروی بدتر و شوروی از امریکا بدتر و انگلیس از هر دو بدترو همه از هم پلیدتر و بر اساس آیه غدیر فرمود «فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي» در سایه قدرت الهی از آنها نترسید وفقط از من بترسید.
حجت الاسلام مهاجرنیا با مقایسه ولایت و رهبری در دو حادثه بزرگ غدیر و انقلاب اسلامی گفت: همان طوری که با ظهور انسان کامل در شخصیت امیرالمؤمنین(ع)،اسلام و مسلمانان مولا و رهبر خود را پیدا کردند و پیامبر(ص) هم طبق آیه «بلغ ما انزل الیک من ربک» مأمور اعلام آن شد، ملت ایران هم با پیدا کردن علمدار غدیر، اقتدار پیدا کرد و نظام دوهزار و پانصدساله را در هم پیچید و نظام نوینی را پایه گذاری کرد که در طلیعه قانون اساسی آن آیه 25 سوره حدید را نگاشت که «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمْ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ» بر اساس بینات الهی ملت ایران به جبرگرایی ساختاری سوسیالیسم و رهاشدگی ولنگارانه لیبرالیسم و گرگ صفتی هابزیسم و خودبسندگی کانتیسم اعتنا نکرد و به سمت اندیشه غدیر بازگشت، زیرا تشنه آرمان «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» بود.
وی در پایان افزود: ملت ایران اصل اول قانون اساسی جمهوری اسلامی را به این حقیقت آرمانی اختصاص داد که: «حکومت ایران، جمهوری اسلامی است که ملت ایران، بر اساس اعتقاد دیرینهاش به حکومت حق و عدل قرآن» …پایه گذاری گردیده است. اعتقاد دیرینه یعنی چه؟ یعنی از غدیر تا انقلاب اسلامی، آرمان و آرزوی ملت ایران تحقق ولایتی بود که در حجه الوداع رسول الله ص فرمود «من کنتُ مولاه فهذا علیٌ مولاه» اساس آن ولایت بر«تحقق حق و عدل» بود و انقلاب اسلامی همان هدف را در طلیعه قانون اساسی خود نوشت تا نشان دهد اندیشه غدیر همچنان جوشان و پویا و پایا است. انقلاب اسلامی ایران تحقق بخش آرمانهای بیش از هزار ساله غدیریان در طول تاریخ بوده است. ما باید قدرغدیر رابدانیم وقدر شناس پرتو آن در جهان معاصر باشیم و در مقابل دشمنان و اغیاری که این روزها همه توان خود را با انگیزههای مختلف برای نابودی اندیشه غدیر به کار بسته اند، دچار خطای محاسباتی وتحلیل های غلط نشویم وبدانیم حماسه غدیر در دنیای کنونی که آکنده از ظلم و بی عدالتی وتبعیض است، مخاطبان بسیاری دارد.
- نویسنده :
- منبع :
https://19dey.com/news/23447