19 دی: مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه در پیامی به‌مناسبت درگذشت محمد سرور رجایی شاعر افغانستانی عرصه مقاومت با تجلیل از خدمات وی، آورده است: از ویژگی‌های ممتاز آن مرحوم، حمایت جدی از هویت فرهنگی ملت افغانستان و باورداشتن به‌ارزش‌های فرهنگی دو ملت جمهوری اسلامی ایران و افغانستان بود.
در این پیام آمده است: درگذشت نویسنده و پژوهشگر و شاعر توانمند کشور اسلامی افغانستان  مرحوم محمد سرور رجایی که از نخبگان و پژوهشگران و فعالان حوزه دین و تعاملات فرهنگی میان دو کشور دوست و برادر ایران و افغانستان به‌شمار می رفت، موجب تاسف و تالم گردید. 
پیام حاکیست: از مرحوم رجایی ده ها مقاله، یادداشت و گزارش دربارە روابط دینی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و کشور افغانستان به‌یادگار مانده‌است.
پیام ادامه یافته‌است: از ویژگی‌های ممتاز آن مرحوم، تلاش بی‌وقفه در راه اعتلای دین و فرهنگ، صداقت در کلام، حمایت جدی از هویت فرهنگی ملت افغانستان‌، باورداشتن به‌ارزش‌های فرهنگی دو ملت جمهوری اسلامی ایران و افغانستان، مقاومت در برابر سختی‌ها، می‌توان نام برد.
پیام می‌افراید: بی‌شک خلا حضور آن مرحوم در میان جامعه دینی و فرهنگی کشور افغانستان محسوس و مشهود خواهد بود.
در خاتمه تصریح شده‌است: مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه این ضایعه اسفناک را به‌ملت و جامعه دینی و فرهنگی و نخبگان و پژوهشگران و اهل فرهنگ و ادب کشور افغانستان تسلیت گفته و برای آن مرحوم علو درجات را در نزد خداوند متعال خواستار است. 
محمدسرور رجایی متولد ۱۳۴۸ کابل بود. وی از سال ۱۳۷۳ به ایران مهاجرت کرده و مدیریت خانه ادبیات افغانستان و مدیریت دفتر شعر و داستان افغانستان در حوزه هنری را بر عهده گرفت.
کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون یکی از آثار شاخص اوست. این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس است که در حاشیه دیدار با رهبر انقلاب در خردادماه سال ۱۳۹۸ این کتاب را تقدیم ایشان کرد. 
کتاب های ماموریت خدا، هفت‌ روایت از احمدرضا سعیدی شهید ایرانی جهاد اسلامی افغانستان، آغوش قلب‌ها، گل‌های باغ کابل، اشعار و خاطرات مردم افغانستان از امام خمینی (ره) برخی از آثار منتشر شده سرور رجایی است.
کتاب خاطرات شهید دکتر سیدعلی شاه موسوی گردیزی از فرماندهان جهادی افغانستان که به دست عوامل داعش ترور شد،از تلاش‌های محمدسرور رجایی‌ است که به زودی منتشر خواهد شد. همچنین انتشار مجله باغ ویژه کودکان افغانستانی نیز از دیگر فعالیت‌های او در این سال‌ها بود.
پیکر این شاعر افغانستانی مقیم ایران روز جمعه با حضور برخی شاعران و خانواده آن مرحوم در قطعه ۲۹ در جوار شهید سید مرتضی آوینی و شهید علی صیاد شیرازی به خاک سپرده شد.

  • نویسنده :
  • منبع :