رییس جمهوری ملت بزرگ ایران را پیروز صحنه مبارزه با کرونا دانست و تاکید کرد: در این مبارزه همه ملت ایران به صحنه آمدند و ما می توانیم موفقیت کشورمان در این عرصه را با کشورهای مدعی شرقی و غربی مقایسه کنیم.

حسن روحانی در نشست هم اندیشی با فعالان مبارزه با کرونا در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اظهار کرد: ملت و بویژه کادر درمانی ایران از ابتدای شیوع بیماری کرونا با قدرت و با فداکاری به صحنه آمدند و افتخار آفریدند و همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز به  این نکته بسیار مهم در دوران دفاع مقدس اشاره داشتند، این افتخار آفرینی‌ها، ایثارها و فداکاری‌ها باید در تاریخ ثبت شود و ماندگار بماند.

رئیس جمهور به برخوردهای تبعیض آمیز با انسان‌ها در بسیاری از کشورهای مدعی در موضوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: بر خلاف آن رفتارهای تبعیض آمیز، در ایران در همه زمینه‌ها ما پیروز این صحنه بودیم و هیچ‌وقت نگاه نکردیم کسی که وارد بیمارستان دولتی می‌شود اهل کدام شهر، دارای چه زبانی، از کدام قومیت و طایفه، سنش چه مقدار و یا پولدار و فقیر است و همه حتی اتباع بیگانه را هم در سراسر کشور به صورت مجانی مداوا کردیم.

روحانی با بیان اینکه از ابتدای شیوع بیماری کرونا همه اعم از تولیدکنندگان، مسجدها، بنگاه‌های خیریه، نیروهای مسلح، بسیج، سپاه و ارتش  به صحنه آمدند، افزود: از سال ۹۳ با اجرای طرح تحول سلامت  یک کار ویژه‌ای را برای بخش درمانی و تخت های بیمارستانی و توسعه بهداشت و درمان آغاز کردیم و این حرکت نیز در روند مبارزه با کرونا بسیار تاثیرگذار بود.

رئیس جمهور اظهار کرد: مراکز مختلف بهداشتی سراسر کشور کار غربالگری را با وسعتی گسترده انجام دادند به گونه‌ای که در مرحله نخست طرح،  ۷۸ میلیون نفر و در مرحله دوم بیش از ۳۰ میلیون نفر  غربالگری شدند و این روند تداوم می یابد.

روحانی به شیوه متفاوت ایران در مقابله با ویروس کرونا در مقایسه با شیوه‌های بسیار سختگیرانه برخی کشورها و سهل‌گیرانه در برخی دیگر  اشاره کرد و گفت: ما یک راه میانه، معتدل و متعادلی را انتخاب کردیم که کاملاً  مسیر درستی بوده، در شدت عمل‌هایمان پلکانی جلو رفتیم و بازگشایی‌های ما هم به صورت پلکانی انجام گرفت و هنوز هم بعضی مشاغل اجازه فعالیت ندارند.

رئیس جمهور افزود: می‌خواهیم وقتی وارد خرداد می‌شویم برخی از مشاغل را باز کنیم و البته حتی در خرداد هم فعالیت بعضی از مشاغل بخاطر سلامت مردم به تاخیر می افتد چرا که می خواهیم حساب‌شده عمل کنیم.

 روحانی به تلاش گسترده شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشمندان و متخصصین ایرانی برای تامین نه تنها نیازمندیهای کشور در روند مبارزه با بیماری کرونا بلکه صادرات این محصولات اشاره کرد و گفت: به رغم تلاش و رقابت گسترده در عرصه جهانی، امیدوارم در زمینه درمان و واکسن نیز بتوانیم حرکت و پیشرفت خوبی داشته باشیم.

رئیس جمهور سپس به برنامه گسترده دولت برای کمک به اقشار آسیب دیده از شیوع بیماری کرونا پرداخت و اظهار کزد: دولت در حد توان و امکان خود کمک کرد که از جمله آنها می‌توان به پرداخت وام یک میلیونی به ۲۳ میلیون خانواده،  وام یک میلیونی به ۴ میلیون خانواده، وام ۱.۵ تا ۲ میلیونی به کسب و کارها و پرداخت وام و بیمه بیکاری، اشاره کرد.

روحانی با بیان اینکه مردم ما با آموختن درس ایثار و فداکاری از خاندان رسالت و پیامبر(ص)، مولا امیرالمؤمنین(ع) و امام مجتبی(ع)، یاد گرفته‌اند چگونه باید دست همدیگر را بگیرند، گفت: در این حادثه مردم دست همدیگر را گرفتند و یاری کردند و پرستارها، پزشکان، آزمایشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، کارگاه‌ها و کارخانه‌های ما همه کار و تلاش کردند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اگر مردم کمک نمی‌کردند ما موفق نبودیم، افزود: ملتی موفق است که همه دست به دست هم بدهند و تلاش کنند و الحمدالله در این زمینه مردم خیلی کمک کردند؛ مردمی که فاصله هوشمند اجتماعی و دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی را در همه جا از جمله در مساجد و نماز جمعه و در مجالس شبهای قدر، مراعات کرده و مراعات می کنند.

روحانی با قدردانی از همه علما و حضور آنان در صحنه و جلوگیری از اختلاف نظرها، اظهار کرد: باید مخصوصا با نزدیک شدن به شبهای قدر، قدردان همه آنهایی باشیم که در طول این مدت، برای سلامت و معیشت مردم تلاش و فداکاری کردند.

  • نویسنده :
  • منبع : خبرآنلاین