19 دی: بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ با یک سال تاخیر و نگرانی به دلیل شیوع ویروس کرونا در حال برگزاری است اما این بازی‌ها با توجه به بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ تماشاچی ندارد.
به نقل از ویفروم، این المپیک سبزترین المپیک تاریخ است که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند و مدال‌های آن از مواد بازیافتی ساخته شده است.
کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) و دولت ژاپن در حال برگزاری این بازی‌ها، البته به شیوه‌ای بسیار متفاوت از سبک متداول آن هستند. در ذیل برخی از آمار جالب این بازی‌ها ارائه شده است.
تعداد تماشاگر صفر
نگرانی درباره شیوع احتمالی ویروس باعث شد تا تماشاگران از حضور در ورزشگاه‌ها منع شوند و از تماشاگران درخواست شده تا ورزشکاران را از خانه حمایت کنند.
حضور ۳۳ ورزش مختلف
۳۳۹ مدال در ۳۳ رشته ورزشی بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ در ۴۲ مکان و در سراسر ژاپن اهداء می‌شود. پنج ورزش (بیس‌بال یا سافت‌بال، کاراته، کوه‌نوردی، اسکیت‌بورد و موج‌سواری) برای اولین‌بار انجام شده و برخی از بازی‌ها مانند بستکبال شامل رویدادهای جدید است.
حضور ۱۱ هزار و ۵۰۰ ورزشکار
تعداد ۱۱ هزار و ۵۰۰ ورزشکار در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ شرکت‌ کرده‌اند که ۵۱ درصد مرد و ۴۹ درصد زن بوده‌اند، البته ۴۰.۵ درصد از شرکت‌کنندگان پارالمپیک زن هستند همچنین برخی از ورزشکاران از شرکت در این مسابقات انصراف داده‌اند.
واکسینه‌شدن ۸۰ درصد افراد شرکت‌کننده در المپیک
توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک پیش از این بیان کرده است که انتظار می‌رود بیش از ۸۰ درصد از ۱۱ هزار و ۵۰۰ شرکت‌کننده پیش از شروع بازی‌ها واکسینه شوند و در صورت مثبت‌بودن آزمایش کرونای ورزشکار، وی به قرنطینه می‌رود و از حضور در مسابقات منع می‌شود.
۲.۹۳ میلیون تن انتشار دی‌اکسیدکربن
برگزارکنندگان بازی‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ امیدوار هستند، با انتشار ۲.۹۳ میلیون تن دی‌اکسیدکربن (CO۲) در مقایسه با ۳.۳ میلیون تن انتشار در بازی‌های لندن ۲۰۱۲ میزبان سبزترین بازی‌های باشند. تمام انرژی الکتریکی بازی‌ها توسط منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود و در همه مکان‌ها از چراغ‌های ال‌ای‌دی استفاده شده است. همچنین مدال‌ها از فلزات گرانبهای بازیابی‌شده ۶.۲ میلیون گوشی همراه دورریخته‌شده و سکوها نیز از پلاستیک‌های بازیافتی اقیانوس‌ها ساخته شده است.
۶۲ درصد ژاپنی‌ها خواستار تعویق یا لغو بازی
در نظرسنجی که در ۲۱ ژوئن انجام شد، تقریبا دوسوم (۶۲ درصد) ژاپنی‌ها خواهان لغو یا تعویق بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ بودند و تنها ۳۴ درصد موافق برگزاری بازی‌ها بودند. با این‌حال، این رقم افزایش یافت و ۱۴ درصد دیگر نیز موافق برگزاری بازی‌ها در تابستان امسال بودند. البته۶۰۰۰ پزشک به نمایندگی از انجمن پزشکان توکیو خواستار لغو بازی‌ها بودند، زیرا آنان گفتند که بیمارستان‌های شهر، ظرفیت پذیرش بیمار اضافی را نخواهد داشت.
واکسینه‌شدن ۱۷.۹ درصد ساکنین ژاپن
در ۱۱ جولای افرادی که به‌طور کامل در ژاپن واکسینه شده بودند ۱۷.۹ درصد و این میزان در همان زمان در انگلستان ۵۱.۲۱ درصد و در ایالات‌متحده ۴۷.۶۲ درصد و روسیه ۱۲.۹۵ درصد بود.
ژاپن تاکنون به‌طور رسمی ۱۵.۴ میلیارد دلار برای بازی‌های المپیک به تعویق افتاده هزینه کرده است. البته اگر این بازی‌ها مجدد لغو می‌شد، میلیاردها دلار ضرر افزوده می‌شد.

  • نویسنده :
  • منبع :