19 دی: رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان بر تقویت ارتباط و همکاری‌های دیپلماتیک میان دو طرف تاکید کرد.
محسن فتحی در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی و شماری از نمایندگان کرد با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، با اشاره اشتراکات تاریخی و فرهنگی ساکنان دو سوی مرز، اظهار کرد: این اشتراکات باید در زندگی مردم تاثیر داشته باشد و بر این اساس ضرورت دارد روابط بیش از گذشته تقویت شود.
نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس با اشاره به تقویت زیر ساخت‌های اقتصادی در کردستان ایران خواستار اقدام متقابل برای تسهیل در مناسبات اقتصادی میان ایران و عراق در مرزهای مشترک با اقیلم کردستان شد. 
وی گفت: امروز شاهد هستیم که راه آهن تهران تا سنندج احداث شده و در آینده نزدیک تا مریوان ادامه پیدا خواهد کرد. از سویی منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان تصویب شده و با احداث جاده‌ سنندج_مریوان نیز تحول اساسی پیدا کرده و اگر اقدام مشابه در اقلیم کردستان صورت گیرد، مبادلات تجاری ایران و اقلیم را به ارقام قابل قبول می‌رساند.
فتحی عنوان کرد: بازارچه‌های مرزی و اشتراکات تاریخی سببی و قومی و تمایل مردمان دو سوی مرز، باید به سرمایه‌گذاری، رفاه و افزایش سطح تبادلات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی منجر شود.
وی همچنین با توجه به ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان در ایران و نیز وجود جغرافیای مشترک هورامان در آن سوی مرز، گفت: امیدواریم روزی منطقه هورامان اقلیم نیز در قالب همین پرونده به ثبت جهانی برسد.
رئیس مجمع نمایندگان کردستان ابراز امیدواری کرد که مسئولان و مردم کردستان ایران و عراق از این تحولات برای تقویت گردشگری و افزایش سفرها استفاده کنند.
به گفته فتحی، در کردستان ایران تمامی امکانات برای پذیرش مسافران کردستان عراق وجود دارد و زبان و فرهنگ مشترک نیز فاکتوری است که می‌تواند کردستان ایران به مقصد گردشگران اقلیم تقویت کند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین با اشاره به وجود امکانات لازم بهداشتی و درمانی و تجربیات موفق کردستان ایران در زمینه درمان، ابراز امیدواری کرد که با معرفی این امکانات و تجربیات، شهروندان اقلیم، به جای سفر به کشورهای خارجی، با هزینه کمتر درمان خود را در کردستان ایران دنبال کنند که از نظر زمان و هزینه به صرفه و مناسب‌تر است.
فتحی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود بر ضرورت امضای تفاهمنامه میان وزارت کار ایران و اقلیم برای پیگیری مسائل کارگران ایران در کردستان عراق از جمله موضوع بیمه و حوادث ناشی از کار تاکید کرد و گفت: با تقویت روابط اقتصادی میان دو طرف، اشتغالزایی و سرمایه گذاری افزایش و پدیده کولبری کاهش پیدا می کند.
بارزانی با هدف شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری به ایران سفر کرده بود.

  • نویسنده :
  • منبع :