19 دی: وزارت دفاع افغانستان روز یکشنبه در بیانیه‌ای مدعی شد که در عملیاتهای نیروهای امنیتی افغانستان و همچنین حملات هوایی آمریکا در یک روز گذشته، بیش از ۵۷۲ نیروی طالبان کشته و ۳۰۹ نفر دیگر مجروح شدند.
به گزارش روز دوشنبه از شبکه خبری "ایندیا تودی"، وزارت دفاع افغانستان در بیانیه‌ای در توییتر نوشت: در ۲۴ ساعت گذشته و در نتیجه عملیات‌های مختلف نیروی دفاع مردمی افغانستان در ولایت‌های ننگرهار، لغمان، غزنی، پکتیا، پکتیکا، قندهار، ارزگان، هرات، فراه، جوزجان، سرپل، فاریاب، هیرمند، نیمروز، تخار، قندوز، بدخشان و کاپیسا، ۵۷۲ نیروی طالبان کشته و ۳۰۹ نفر دیگر مجروح شدند.  
این وزارتخانه همچنین اعلام کرد حداقل ۴۵ نیروی طالبان از جمله سه شبه نظامی وابسته به گروه القاعده در حملات هوایی شنبه شب در حومه لشکر گاه در ولایت هیرمند کشته شدند.  
بر اساس برخی از گزارش‌ها، مولوی هجرت رئیس طالبان در هیرمند در این حملات هوایی شنبه شب کشته شده است.  
وزارت دفاع افغانستان مدعی شد که در حمله هوایی دیگر به داند، ولسوالی‌های زرای و حومه مرکز ولایت قندهار، دست کم ۴۷ شبه نظامی طالبان کشته و ۲۶ تن دیگر زخمی شدند.  
روز جمعه، نیروهای افغان مدعی شدند که ۱۱۲ نیروی طالبان، از جمله ۳۰ شبه نظامی خارجی وابسته به القاعده را در حومه لشکرگاه کشته‌اند.  
درگیری‌های سنگینی در داخل و اطراف لشکرگاه رخ داده است و نیروهای هوایی دولت آمریکا و افغانستان چندین حمله هوایی را در این شهر انجام داده‌اند. به گزارش آسوشیتدپرس، طالبان ۹ منطقه از ۱۰ منطقه این شهر را تحت کنترل خود دارند.  
آسوشیتدپرس همچنین به نقل از غلام ربانی ربانی، عضو مجل افغانستان گفت که طالبان روز یکشنبه کنترل بخش‌هایی از مرکز ولایت قندوز در شمال افغانستان را در دست گرفته است.  
این مقام افغان افزود: بیشتر مناطق شهر قندوز تحت کنترل طالبان است و در اطراف دفتر والی و مقر پلیس درگیری وجود دارد. ساختمان اصلی زندان در قندوز تحت کنترل طالبان قرار دارد.  
در چند هفته گذشته نیروهای گروه طالبان به صورت گسترده به پیشروی‌های خود در مناطق مختلف افغانستان ادامه داده‌اند و توانسته‌اند پس از درگیری‌های شدید، چندین منطقه مهم را از کنترل نیروهای دولتی خارج کنند.  
این درگیری‌ها درمیان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اتفاق می‌افتد.
  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا