19 دی: مدیر گروه آموزش و ارتقا سلامت مرکز بهداشت قم گفت: نزدیک به ۵۰ درصد واجدان شرایط دریافت واکسن در قم هنوز برای تزریق اقدام نکرده‌اند و هر چه گروه سنی پایین‌تر می‌آید استقبال کمتر می‌شود.
محمد تقی سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: در استان قم در حال حاضر نزدیک به ۵۰ درصد افرادی که در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار دارند هنوز مراجعه نکرده‌اند و میزان درصد پوشش واکسن به تفکیک گروه‌های سنی در قم نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است.
وی دلیل عدم مراجعه مردم برای دریافت واکسن را بی‌اعتمادی نسبت به آن دانست و اظهار کرد: این بی‌اعتمادی ناشی از شایعه‌پراکنی و ایجاد هراس از واکسن در فضای مجازی یا توسط گروه‌هایی که به اسم طب اسلامی با واکسن مبارزه می‌کنند، می‌باشد؛ در مواردی نیز دیده می‌شود پزشکان اطلاعات غلط در خصوص واکسن به مردم می‌دهند.
سلطانی افزود: تا روز گذشته گروه سنی ۵۵ سال به بالا در اولویت تزریق قرارداشت و از امروز اولویت تزریق به سنین ۵۰ سال به بالا رسیده است بنابراین این افراد می‌توانند از طریق سایت اعلام شده نسبت به ثبت نام واکسن اقدام کرده و زمان و مکان واکسینه را نیز خودشان انتخاب کنند.
وی با اشاره به اینکه تا الان گروه سنی ۸۰ سال به بالا بیشترین مراجعه را به مراکز واکسینه داشته‌اند عنوان کرد: هرچه گروه سنی پایین‌تر آمده مراجعات کمتر شده است؛  استقبال گروه‌های جدیدی که از عید غدیر واکسینه آن‌ها آغاز شده نیز در حد انتظار نه، اما فعلا قابل قبول است.
سلطانی از احداث مرکز واکسینه ویژه فرهنگیان با همکاری آموزش و پرورش خبر داد و گفت: واکسیناسیون دیگر گروه‌های در معرض خطر مانند نیروی انتظامی، رانندگان تاکسی، اسنپ و اتوبوس و بیماران دیابتی و فشارخونی به ترتیب مراکز آن‌ها آغاز شده و در حال انجام است.
وی در رابطه با گروه‌هایی که طی چند روز آینده در برنامه واکسیناسیون قرار دارند ابراز کرد: واکسیناسیون تعدادی از خبرنگاران که جا مانده‌اند، اساتید دانشگاه (به کمک دانشگاه قم و در همان محل)، کارمندان بانک‌ها و کارکنان اداره پست در برنامه قرار گرفته و به زودی انجام می‌شود. 
سلطانی با اشاره به اینکه واکسینه زندانیان نیز تا به حال در دو مرحله و به تعداد هزار و ۱۰۰ نفر انجام شده و مرحله سوم آن در حال انجام است گفت: در مورد واکسیناسیون دانشجویان هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده اما به شرط تأمین واکسن احتمالا از شهویورماه این گروه نیز واجد شرایط دریافت واکسن خواهند شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان از واکسن‌های کوو ایران برکت، سینوفارم و آسترازنکا (برای افرادی که دوز اول این واکسن را تزریق کردند) برای واکسینه افراد استفاده می‌شود توضیح داد: واکسن رازی و ایرانی-کوبایی هنوز به تولید انبوه نرسیده و اینکه افراد بخواهند منتظر تولید واکسن خاصی بمانند اصلا کار عاقلانه‌ای نیست زیرا تضمینی برای ابتلای آن‌ها تا آن زمان وجود ندارد.
سلطانی اضافه کرد: شعار مهار کرونا "بهترین واکسن، اولین واکسن است" می‌باشد و تمامی متخصصین، صاحب نظران و دانشمندان این حوزه بر تزریق واکسن در دسترس تأکید دارند زیرا در صورت ابتلاء از بستری شدن و مرگ جلوگیری می‌کند مگر اینکه فرد از نظر پزشکی دارای شرایط تزریق واکسن نباشد.
سلطانی تأکید کرد: از مردم می‌خواهیم تا کار از کار نگذشته طبق اولویت‌بندی اقدام کنند و نگذارند کار به بهشت معصومه بکشد و پشیمان شوند؛ همچنین افراد شاخص جامعه مانند مسئولین، هنرمندان، علما، روحانیون و غیره با زدن واکسن و رسانه‌ای کردن آن مردم را به دریافت واکسن ترغیب کنند.
  • نویسنده :
  • منبع :