19 دی: هیات‌های مذهبی و مداحان اهل بیت (ع) را می توان از اولین کسانی دانست که بلافاصله به فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر رعایت دقیق شیوه نامه‌های بهداشتی مرتبط با کرونا در هیات‌های عزاداری امام حسین(ع)، لبیک گفتند.
هنوز ساعاتی از درخواست رهبر معظم انقلاب از مردم و مسئولان مبنی بر رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا نگذشته بود که مسئولان هیات ها و برخی مداحان سرشناس در لبیک به فرمان مقتدای خود وارد میدان شدند تا شیوه نامه های بهداشتی را مو به مو رعایت کرده و در کاهش مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از موج سرکش کرونا گامی بردارند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای روز گذشته (چهارشنبه) در سخنانی تلویزیونی درباره وضعیت و طغیان بیماری کووید-۱۹، لازمه مقابله با تغییر شکل و جهش ویروس را به‌کارگیری آرایش و شیوه‌های دفاعیِ جدید و محکم خوانده و گفتند: جان‌باختن بیش از ۵۰۰ تن در یک روز و داغدار شدن خانواده‌هایشان و همچنین ابتلای ده‌ها هزار نفر به بیماری و مشکلات درمانی آنها حقیقتاً بسیار دردناک است و دل هر مسلمان و هم‌میهنی از این واقعه آتش می‌گیرد، بنابراین برای مقابله با این وضع وظایفی داریم.
ایشان در توصیه‌ای دیگر، مجالس عزای حضرت سیدالشهداء (ع)  را مایه برکت و جلب رحمت الهی دانسته و افزودند: ملت و کشور به این مجالس با برکت احتیاج دارد اما در برگزاری آنها باید شیوه‌نامه‌ها با کمال دقت و شدت مراعات شود.
رهبر معظم انقلاب برگزار کنندگان جلسات و آحاد شرکت‌کنندگان را به رعایت ضوابط و فاصله‌ها توصیه و تأکید کردند: نگذارید مجالس حسینی موجب شیوع بیماری و مایه طعنه مخالفان و دشمنان شود.
محمود کریمی شب گذشته (چهارشنبه) قبل از مداحی به حاضران در جلسه عزای حسینی اعلام کرد: اگر یک نفر هم یک قدم جلو بیاید، شرعا مسئول است. البته من نمی توانم بگویم از جلسه برو بیرون. چون ما کاره ای نیستیم اما اگر یک نفر یک قدم جلو بیاید، یک نفر را یک قدم به دردسر و جلسه امام حسین را هم به دردسر نزدیک می کند.
وی افزود: اگر شرایط این گونه باشد که موقع شور گرفتن کسی بخواهد آرام آرام بیاید جلوی مجلس بنشیند، من همان جا سینه زنی را قطع می کنم و با دعا جلسه را ختم می کنم. من تابع اوامر آقا هستم و ما تابع ولی امرمان هستیم. حواس دوستان امام حسینی جمع است و شب های گذشته جلو نیامدند،  امشب هم فاصله ها را مقداری بیشتر کردیم و عزاداران همانجایی که هستند عرض ادب کنند.  
میثم مطیعی نیز با اشاره به اهمیت سخنان روز چهارشنبه رهبر معظم انقلاب در امام زاده قاضی الصابر گفت: همه باید دست به دست هم بدهیم. هیاتی ها هم همیشه صف اول خدمت و کمک و یاری به مردم هستند. هیات ها همیشه بین مردم و از متن مردم هستند. ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که جلسات عزاداری از امشب در زیر سقف ممنوع است. ما هم پایبند هستیم و من تاکید می کنم.
وی افزود: جلسه عزاداری سیدالشهدا از روز اول در اینجا (امام زاده قاضی الصابر) با رعایت تمام مجوزها و رعایت تمام پروتکل های بهداشتی بود. مسئولان ستاد کرونا گفتند سقف بالای شش متری برای برپایی مراسم عزاداری مانعی ندارد و سقف اینجا هفت متر و سقف زیر گنبد هم ۹ متر است. گفتند ظرفیت را کم کنید که در داخل امامزاده ظرفیتی به اندازه سه هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت داشتیم و آن را به ۳۵۰ نفر کاهش دادیم. خواهران نیز در فضای باز هستند.
مطیعی ادامه داد: امکان انتقال جلسه را به کوچه هم نداریم؛  چون محل تردد است. از ظهر با دوستان صحبت های مفصلی کردیم و شرایط مختلف را درنظر گرفتیم و بنا بر این شد که امروز (چهارشنبه) آخرین جلسه امام زاده را برگزار کنیم و جلسه هیات میثاق الشهدای دانشگاه امام صادق (ع) را شب ها در دانشگاه امام علی برگزار می کنیم.  
شورای هیئات مذهبی کل کشور نیز روز گذشته ضمن تشکر و قدردانی از هیأت های مذهبی در تعظیم شعائر دینی و اقامه عزای سالار شهیدان تاکید کرد: هیئات مذهبی که از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا پیشتازانه در خط مقدم مبارزه با این ویروس منحوس بوده اند، لازم است تا با رعایت کامل پروتکل های ابلاغی و فاصله گذاری در مجالس حسینی در سطح شهرستانها و اقصی نقاط  کشور شیوه نامه های ابلاغی را با دقت و نظارت بیشتری مورد اهتمام و دقت قرار دهند و خادمین هیئات و بانیان مجالس، کارگروه ها و کمیته های ناظرین و بازرسین در سطح استانی و شهرستانی با دقت مجالس را رصد کنند.
همچنین برخی مداحان سرشناس و پیرغلامان حسینی طی بیانیه ای اعلام کردند: تعظیم شعائر حسینی برای همه ما اولویت جدی دارد، اما همان‌طور که در سال گذشته هیأت‌ها حماسه‌ای ماندگار آفریدند، امسال نیز با وجود همه سختی‌هایی که برپایی یک هیأت در شرایط فعلی دارد، در لبیک به فرمان رهبر حکیم انقلاب و نظر مراجع عظام، با تمام توان خود سختگیرانه برای حفظ سلامت مردم و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، در کنار اقامه عزای حسینی اقدام خواهیم کرد.
از امضاکنندگان این بیانیه می توان به حاج منصور ارضی، غلامرضا سازگار، علی انسانی، ماشاءالله عابدی، سعید حدادیان، محمدطاهری، حسین سازور، سید مجید بنی فاطمه، صادق آهنگران، نریمان پناهی، محسن طاهری، مهدی سلحشور، جواد حیدری، سید رضا نریمانی، میثم مطیعی، مهدی رسولی، محمدرضا بذری، امین مقدم و مسعود پیرایش اشاره کرد.  

  • نویسنده :
  • منبع :