19 دی: نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری نسبت به سایر ظرفیت های حاکمیتی برای ارائه الگویی از یک کلانشهر مطلوب در جهان اسلام گفت: تلاش خواهم کرد بار سنگین تهران را از دوش دولت بردارم.
 علیرضا زاکانی در جلسه علنی صبح امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان نطق خود برای استعفا از نمایندگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در ۱۲ سال نمایندگی مردم تهران و یکسال خدمت گزاری مردم قم بارها پشت تریبون قرار گرفتم از جمله برای نطق موافقت و مخالفت با وزرا، استیضاح های نفس گیر و گزارش های مختلف و هرگز تصور نمی کردم یک روز برای خداحافظی با همکاران و رفتن به سنگر دیگری صحبت کنم. گویی تقدیر محل ماموریت در جبهه است که از سویی سخت است و از سویی مقدمه میدانی جدید با همسنگرانی دیگر برای خدمت به مردم خواهد بود.
وی ادامه داد: شرایط امروز حساس و دارای فرصت های عظیم و تهدیدهای جدی است. جریان انقلاب در مقطع بی نظیری قرار گرفته و فرصت های مهمی برای خدمت در دولت، مجلس، شوراها و دستگاه قضایی به دست آمده است. آنچه ضرورت دارد ارتقاء سرمایه اجتماعی مردم است که باید در صدر اقدامات ما قرار بگیرد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که کاهش سرمایه اجتماعی در تهران به عنوان مرکز تصمیم گیری نظام اسلامی بیش از سایر نقاط کشور زشتی خود را نشان داده، یادآور شد: اداره شهر با به میدان آمدن مردم با محوریت نخبگان در تعیین اولویت ها، مشارکت در طرح های مختلف و نیز سهیم کردن مردم در نتایج برنامه های تحولی به گونه ای برای آحاد شهروندان باید قابل لمس باشد همراه با احترام به حریم خصوصی بخشی از برنامه ای است که می تواند سرمایه اجتماعی نظام اسلامی را ارتقاء ببخشد.
وی ادامه داد: در سال های گذشته خدمات زیادی به مردم پایتخت ارائه شده که برجستگی های ویژه ای در دوران آقای قالیباف داشت. مدیریت شهر تهران تک بعدی و منحصر به یک تخصص نیست بلکه تمام مولفه های زندگی مردم را در بر دارد و نیازمند مدیریت راهبردی و به خدمت گرفتن شایستگان است. در همین راستا به کمک کمیسیون های تخصصی خصوصا کمیسیون شوراها و فراکسیون مدیریت شهری نیازمندم.
زاکانی با بیان این که تجربه، کارکرد و توانایی های شهرداری تهران در خدمت زیرساخت خدمت رسانی مجلس قرار می گیرد، ادامه داد: آلودگی هوای ۳۵۰ روزه شهر، بافت ناپایدار ۱۲ هزار هکتاری، مشکلات شهرداری به خصوص بدهی ۷۰ هزار میلیارد تومانی و ناوگان حمل و نقل فرسوده نیازمند تحول امید آفرین و هوشمند سازی امور است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شرمنده مراجع و علما هستم و ارتباطم را با بطن مردم قم، طلاب و مراجع حفظ می کنم تا مسیر فیض را برای خود حفظ کنم. لذا دفتر کنونی ام در قم تعطیل نخواهد شد و به عنوان عضو کوچک در هیات دولت مطالبات مردم را در کنار پیگیری امورات تهران با مشورت دو نماینده عزیز دنبال می کنم. از همکاران عزیزم در مرکز پژوهش ها به خصوص جوانان تشکر می کنم و برای قصور کاستی ها از همه نمایندگان پوزش می طلبم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که خدمات متقابل مجلس و مجموعه های اجرایی سال های گذشته عرف پذیرفته شده و موفقی بوده است، گفت: هرگاه ایجاب کردیم بزرگانی مثل مقام معظم رهبری از مجلس به ریاست جمهوری رفتند و مجلس هم در دوره های مختلف وزیر به دولت تقدیم کرده و خواهد کرد. آنچه مذموم است تلاش و دست و پا زدن برای کسب مناصب دنیوی است.
زاکانی احراز صلاحیتش توسط شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری را نشانه مجاز شمردن خروج خود از مجلس توصیف کرد و گفت: در تمام سال های عمرم به جز برای رفتن به جبهه و حضور در عرصه های سخت مورد نیاز انقلاب شخصا داوطلب هیچ جایی نشدم و پا پیش نگذاشتم بلکه بارها از پذیرش مسئولیت به دلیل وجود افراد بهتر استنکاف کردم. در دوران انتخابات ریاست جمهوری هم جز دفاع از حقوق مردم و نفی فساد و تبعیض کار دیگری را دنبال نکردم و بر هیچ یک از دیدارها با آیت الله رئیسی سخنی برای تصدی مسئولیت در دولت به میان نیاوردم.
وی همچنین اضافه کرد: تا قبل از دعوت اعضای شورای شهر نیز به سمت شهرداری فکر نکرده بودم و پس از آن با توجه به ضرورت تحول آن در ام القرای جهان اسلام و نیاز به چند اقدام عاجل به خصوص در بحث مقابله با کرونا و توجه به عقب افتادگی کلانشهر تهران در ادوار مختلف و ضرورت توسعه جهش گونه پذیرفتم برنامه ارائه کنم که مورد عنایت اکثریت قاطع اعضای شورای شهر قرار گرفت.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدارش با روسای جمهور و مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قول دادیم با تمام وجود تلاش کنم کار سنگین تهران را از دوش دولت بردارم، رهبر حکیم انقلاب نیز تهران را نماد آبادانی و الگو برای شهرهای سراسر کشور عنوان کردند لذا از همه نمایندگان مدد می طلبم که این برادر کوچک خود را یاری کنید تا با محوریت نیروهای خدوم شهرداری و بهره گیری از همه ظرفیت های حاکمیتی و نهادهای انقلاب الگویی از یک کلانشهر مطلوب در جهان اسلام را ارائه کنیم.
زاکانی خطاب به نمایندگان گفت: اکنون که برای اداره کلانشهر تهران انتخاب شدم از اعتماد اعضای شورای شهر تشکر می کنم اگر صلاح بر این است آماده خدمت گزاری در این عرصه ام و اگر مصلحت ندانید در کنار شما در مجلس خواهم بود.
به گزارش ایسنا، پیش از نطق علیرضا زاکانی نامه استعفای وی در صحن علنی مجلس به این شرح قرائت شد:
«برادر گرامی آقای قالیباف با احترام به انتخاب اینجانب به عنوان شهردار تهران توسط شورای شهر خواهشمند است درخواست بنده را برای استعفای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دستور کار مجلس قرار دهید.»
در همین رابطه حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مجموع قرائت متن کامل آقای زاکانی نیم ساعت خواهد بود و پس از آن نیز مخالفین نیم ساعت فرصت دارند فرصت کنند و سپس رای گیری انجام می شود.

  • نویسنده :
  • منبع :