19 دی: به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از مردم محلی و شبه نظامیان، طالبان امروز (یکشنبه) جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار در شرق افغانستان را تصرف کردند. با سقوط جلال‌آباد تنها کابل در اختیار دولت اشرف غنی باقی مانده است.

به گزارش اسپوتنیک، جلال آباد، واقع در قسمت شرقی افغانستان، یکی از دو شهر بزرگ کشور بود که کنترل آن هنوز تحت اختیار دولت افغانستان باقی مانده بود. 

یک قانونگذار افغان به آسوشیتدپرس گفت که طالبان پس از مذاکره با بزرگان در مورد تسلیم، شهر را تصرف کردند. احمد ولی، ساکن این شهر، به خبرگزاری فرانسه گفت: ما امروز صبح با پرچم‌های سفید طالبان در سراسر شهر بیدار شدیم. آنها بدون جنگ وارد شدند. 

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در توئیتر ویدئویی را به اشتراک گذاشت و در توضیحات نوشت: "استقبال ساکنان جلال آباد از مجاهدین 

جلال آباد یکی از دو شهر بزرگی بود که در کنار پایتخت کابل، تحت کنترل دولت افغانستان باقی مانده بود. مرکز استان ننگرهار در ۱۱۸ کیلومتری کابل قرار دارد. گزارش‌های مختلف اطلاعاتی آمریکا حاکی از آن است که طالبان می‌تواند پایتخت را در چند هفته آینده تصرف کند. 

افزایش حملات طالبان در افغانستان پس از خروج آمریکا از این کشور صورت گرفت و پیشروی سریع شبه نظامیان باعث شد واشنگتن در اوایل هفته اعزام مجدد حدود ۳۰۰۰ سرباز را اعلام کرد و جو بایدن، رئیس جمهور، در بیانیه ای شنبه آن را به ۵۰۰۰ نفر افزایش داد. 

ایالات متحده به همراه چند کشور دیگر از جمله انگلستان، دانمارک، نروژ و کانادا اعلام کردند که نیروهای دیپلماتیک خود را از افغانستان خارج می‌کنند. 

هشدار آمریکا به طالبان 

رئیس جمهو آمریکا به طالبان هشدار داد تا مانع این ماموریت نشود و گفت: به نمایندگان طالبان در دوحه گفته‌ایم هر گونه اقدامی که ماموریت و نیروهای ما را در خطر قرار دهد با واکنش "سریع و شدید" آمریکا روبرو خواهد شد. 

لندن به حضور دیپلماتیک در افغانستان پایان می دهد 

ساندی تایمز به نقل از منابع ناشناس نوشت: انگلیس سفیر خود را از افغانستان خارج کرده و به حضور دیپلماتیک خود در این کشور پایان خواهد داد. 

تخلیه سفارت در حال انجام است زیرا لندن بیم آن دارد که طالبان ظرف چند روز آینده کابل را تصرف کنند. 

طالبان: اغلب شهرها بدون جنگ تسلیم ما شدند 

سخنگوی طالبان در سخنانی گفت که بیشتر شهرهای افغانستان بدون جنگ و درگیری تسلیم این گروه شده‌اند. 

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفت وگو با عربی۲۱ اظهار کرد که گسترش نفوذ این گروه طی چند روز گذشته در افغانستان عمدتاً بدون جنگ صورت گرفت. 

وی اخبار منتشر شده درباره کشته شدن شمار زیادی از نیروهای طالبان در جریان تسلط بر شهرهای مختلف و مراکز ولایت‌ها را تکذیب کرد. 

سی بی اس: سفارت آمریکا در کابل در ۳۶ ساعت آینده تخلیه می‌شود

منابع امنیتی و دیپلماتیک به سی بی اس نیوز گفته اند، سفارت آمریکا طی ۳۶ ساعت آینده به طور کامل تخلیه خواهد شد و پرسنل آن به جز چند نیروی کلید از افغانستان خارج می شوند. این در حالی است که یک مقام دفاعی آمریکا گفت که طالبان در چند روز آینده کنترل شهر چهار میلیون نفری کابل را در اختیار خواهند گرفت. 

ارتش آمریکا هزاران سرباز را برای تامین امنیت انتقال کارکنان وزارت خارجه آن کشور در سفارت ایالات متحده، به کابل فرستاده است. 

کسانی که در سفارت آمریکا می‌مانند، ماموران ویژه‌ دایره خدمات دیپلماتیک و امنیتی وزارت خارجه آمریکا و تصمیم‌گیرندگان ارشد، از جمله سفیر هستند. مهندسان امنیتی نیز برای تداوم امر معدوم‌سازی کامپیوترهای حاوی اطلاعات حساس، پایین کشیدن دوربین‌ها، و نیز برچیدن سیستم آژیر خطر از سفارت در آنجا باقی می‌مانند. 

بقیه کارکنان سفارت و نیز پیمانکاران محلی و خانواده‌هاشان که در انتظار ویزای ویژه مهاجرت آمریکا هستند، به فرودگاه کابل منتقل می‌شوند. قرار است در هواپیمایی در فرودگاه کابل، یک دفتر موقت اضطراری برای صدور ویزا و هماهنگی فرایند تخلیه برپا شود. 

آمریکا از طالبان خواسته به سفارتش در کابل کاری نداشته باشد 

سه مقام آمریکایی گفتند، مذاکره‌کنندگان واشنگتن در تلاش هستند تا از طالبان تضمین بگیرند که اگر این گروه شبه‌نظامی دولت افغانستان را گرفت و اگر می‌خواهد که بعدا کمک خارجی دریافت کند، نباید به سفارت آمریکا در کابل حمله‌ور شود. 

هدف از این مذاکرات به رهبری زلمای خلیلزاد، نماینده ارشد آمریکا در امور افغانستان این است که تخلیه کامل سفارتخانه آمریکا همزمان با سقوط سریع شهرها در افغانستان به تاخیر بیفتد.



  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا