19 دی: دبیر کل سازمان ملل در پی تحولات افغانستان به دست گرفت زمام کاخ ریاست جمهوری این کشور از سوی طالبان اعلام کرد: عمیقما نگران وضعیت افغانستان هستم.
آنتونیو گوترش در این پیام توییتری پس از فرار اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور، از طالبان خواست برای حفظ جان افراد و نیازهای بشردوستانه نهایت خویشتن داری را داشته باشند.
وی اظهار داشت که سازمان ملل مصمم به حل و فصل مسالمت آمیز  و ارتقای حقوق بشر در افغانستان است
اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی نشستی اضطراری در پی تحولات افغانستان برگزار می کنند.
این نشست با حضور آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ابتدا علنی و سپس بصورت غیر علنی برگزار خواهد شد.
پیش از این، کشورهای نروژ و استونی در حال بحث و رایزنی درباره پیش‌نویس بیانیه‌ای بودند که حملات طالبان را به شهرها و شهرک‌هایی که منجر به تلفات بالای غیرنظامیان می‌شود، محکوم کنند.
گوترش روز جمعه نیز در نشستی خبری اوضاع افغانستان را در حال خارج شدن از کنترل دانست و گفت: وضعیت انسانی سختی در این کشور در جریان است.
دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد: از طالبان می خواهم که فورا حمله را متوقف کرده و با حسن نیت به نفع افغانستان و مردم آن مذاکره کنند.
وی با بیان اینکه نیازهای بشردوستانه در افغانستان در حال افزایش است، افزود: تنها در ماه گذشته، بیش از هزار نفر در حملات بی رویه علیه غیرنظامیان به ویژه در ولایت های هلمند، قندهار و هرات کشته و زخمی شده اند.
دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد: دست کم ۲۴۱ هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند.
وی بر حمایت همه طرف ها از غیرنظامیان در این درگیری ها تاکید و اضافه کرد که درگیری ها خسارت بیشتری به زنان و کودکان وارد می کند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا