19 دی: در میان افزایش شمار قربانیان زلزله ۷.۲ ریشتری روز شنبه هائیتی به ۲ هزار و ۱۰۰ و مجروح شدن بیش از ۱۲ هزار نفر دیگر، آریل هنری نخست وزیر هائیتی روز پنجشنبه اعلام کرد کشورش به زانو درآمده است.
به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از "راشا تودی"؛ آژانس تامین اجتماعی هائیتی عصر روز چهارشنبه با ارائه آخرین آمار تلفات زلزله بزرگ روز شنبه گفت: تاکنون ۲ هزار و ۱۸۹ نفر کشته شده‌اند و ۱۲ هزار و ۲۶۸ نفر دیگر مجروح شده‌اند. از روز شنبه تاکنون ۳۰۰ نفر نیز مفقود اعلام شده‌اند.  
آریل هنری در یک پایم ویدئویی اعلام کرد که این زلزله هائیتی را به زانو درآورده است اما دولت متعهد به ارائه کمک به همه افراد نیازمند است و اجازه نخواهد داد سو مدیریت و عدم هماهنگی در ارائه کمک به افراد تکرار شود.  
در همین حال "رویترز" گزارش داد که عصر روز چهارشنبه شهر "لس کایس" بار دیگر لرزیده است.  
بیشترین قربانیان زلزله از این شهر واقع در جنوب هائیتی گزارش شده است.  
زلزله قوی روز شنبه همچنین به ده‌ها هزار خانه و ساختمان در مناطق مختلف هائیتی صدمه زد و ۵۲ هزار خانه را کاملا تخریب کرد.  
مقامات هائیتی اعلام کرده‌اند ده‌ها هزار خانواده اکنون آواره شده‌اند و تلاش‌ها برای ایجاد چادر و اردوگاه‌های نجات موقت در حال انجام است.  
در همین حال صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) تخمین زده است که بیش از ۱۱۵ هزار خانواده به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر زلزله هائیتی قرار گرفته‌اند.  
به گفته سرویس هواشناسی آمریکا، با نزدیک شدن طوفان گرمسیری گریس به این منطقه و احتمال وقوع باران‌های سیل آسا، تلاش امدادگران برای نجات بازماندگان و همچنین پیدا کردن اجساد قربانیان ممکن است با موانعی مواجه شود.  
هائیتی در گذشته هم چندین بلایای طبیعی را تجربه کرده است، ازجمله طوفان مَتیو در سال ۲۰۱۶ که این کشور را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد.  
مرگبارترین زلزله این کشور در سال ۲۰۱۰ رخ داد که بیش از ۲۰۰ هزار نفر قربانی گرفت و خسارات سنگینی را به زیرساخت‌ها و اقتصاد کشور وارد کرد.مایوسانه به دنبال بیرون آوردن قربانیان از زیر آوارها هستند.
تلفات زلزله در هائیتی از ۱۴۰۰ تن گذشت/ تلاش برای نجات بازماندگان پیش از وقوع طوفان

نخست وزیر هائیتی: کشور به زانو درآمده است
  • نویسنده :
  • منبع :