19 دی: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: مردم شریف محله سجادیه با امضای طومار و نامه‌های مکرر به طرح تخریب مسجد امام زین‌العابدین(ع) و احداث خیابان شهیدان برقعی در قلب بافت‌تاریخی توسط شهرداری اعتراض و خواستار حفظ مسجد شدند.
به‌گزارش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، علیرضا ارجمندی روز ‌شنبه ششم شهریورماه ۱۴۰۰ اظهار کرد: اهالی محله سجادیه، مسجد تاریخی امام زین‌العابدین (ع) را بخشی از هویت انقلابی محل می‌دانند و خواستار حفظ مسجد هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم با بیان این‌که مسجد امام زین‌العابدین(ع) علاوه بر آن‌که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است در محدوده بافت‌تاریخی نیز قرار دارد و تابع ضوابط اختصاصی بافت تاریخی نیز می‌شود، ادامه داد: احداث این خیابان بدون استعلام و موافقت میراث‌فرهنگی و بر خلاف ضوابط بافت‌تاریخی است.

وی با بیان این‌که بافت‌تاریخی قم با بهره‌گیری از مطالعات و پژوهش‌های تاریخی و بر اساس مستندات هسته‌تاریخی شهر، شناسایی شده است، عنوان کرد: ضوابط اختصاصی بافت‌تاریخی قم علاوه بر حفظ میراث‌تاریخی شهر بر حفظ مزیت‌های زندگی، رعایت حرمت انسانی، دید منظری ساکنان اصلی قم (مجاورین) استوار است.

ارجمندی گفت: آثار و بناهای تاریخی جزیی از میراث‌فرهنگی محسوب می‌شوند که منحصربه‌فرد، غیرقابل جایگزین و در میان نسل‌ها از ارزش و احترام زیادی برخوردار است و تخریب آن را بی‌حرمتی به هویت مذهبی و ملی خود می‌دانند.

وی تصریح کرد: مسجد امام زین‌العابدین (ع) به شماره ۳۲۸۷۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و به استناد مواد ۵۵۸  و ۵۶۰ و ۵۶۸ قانون مجازات اسلامی هرگونه تخریب یا تخلف از ضوابط میراث‌فرهنگی یا دستور به موارد مذکور جرم بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت.
  • نویسنده :
  • منبع :