19 دی: «ولادیمیر ژیرینفسکی» سیاستمدار مطرح روس و نایب ‌رییس پبشین دومای این کشور پیشنهاد داد که روز خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان به عنوان روز ملی پیروزی این کشور بر آمریکا تعیین شود.
به گزارش شبکه تلویزیونی روسی تی. وی. سنتر، ژیرینفسکی عصر امروز پنج شنبه در اجتماعی از طرفداران خود در برابر سفارت افغانستان در مسکو گفت که حکومت افغانستان می تواند روز ۳۱ ماه اوت که آخرین سرباز آمریکایی خاک این کشور را ترک کرد به عنوان روز ملی پیروزی بر آمریکا تعیین کند.
وی افزود: ملت افغانستان می تواند این روز (روز خروج آخرین سرباز آمریکا از افغانستان) را به عنوان روز ملی پیروزی بر آمریکا جشن بگیرد.
ژیرینفسکی در جمع اعضا و هواداران حزب لیبرال دموکرات روسیه که رهبری آن را برعهده دارد همچنین گفت که کشورهای غربی غالبا در امور افغانستان مداخله می کنند به ویژگی های فرهنگی این کشور هیچ توجهی ندارند.
وی ادامه داد: در نتیجه اقدامات مداخله جویانه کشورهای غربی و آمریکا در افغانستان، شاهد تراژدی بزرگ ملت این کشور هستیم.  
ژیرینفسکی پس از این سخنان برای برگزاری دیداری با دیپلمات های افغان وارد سفارت افغانستان در مسکو شد.  
به دنبال سلطه طالبان بر افغانستان، دولت بایدن در عملیاتی دو هفته‌ای به خروج نیروها و افرادی اقدام کرد که در افغانستان به سر می‌بردند. بایدن ۳۱ اوت (۹ شهریور) را به عنوان ضرب الاجل خروج نیروهایش از افغانستان تعیین کرده بود.
جنگ ۲۰ ساله افغانستان که طولانی‌ترین جنگ آمریکا در خارج از مرزها شناخته می‌شود، در مجموع ۲ هزار و ۳۱۳ میلیارد دلار هزینه و حدود ۲ هزار و ۵٠٠ کشته روی دست آمریکا گذاشت. خروج شتابزده و آشفته آمریکا از افغانستان هم به اعتبار و موقعیت بین‌المللی واشنگتن آسیبی بزرگ زد.
حزب لیبرال دموکرات روسیه به رهبری ژیرینفسکی دارای مواضع و گرایش های ضدغربی، ایالات متحده، ناتو و تمدن غربی را اصلی‌ترین تهدیدهای خارجی روسیه می‌داند. این حزب به شدت از تبعیض علیه اقلیت‌های قومی روس در کشورهای بالتیک انتقاد کرده و خواستار این است که به آنها تابعیت روسیه داده شود و در برابر قوانین تبعیض آمیز محافظت شود.
حزب لیبرال دموکرات همچنین مخالف بزرگنمایی اتحادیه اروپا است و به عنوان یک حزب مخالف اتحادیه اروپا شناخته می‌شود،

  • نویسنده :
  • منبع :