مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲ محموله کیت سرولوژیک (آنتی بادی) به ترکیه و آلمان صادر شده ولی صادرات کیت تشخیصی پی سی آر با توجه به نیاز کشور نداشته ایم.

حسین صفوی در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد،در پاسخ به ایرنا درباره صادرات کیت افزود: در دو هفته گذشته در مورد صادرات کیت های سرولوژیک بعد از اینکه تاییدیه های لازم را گرفتند دو محموله از کشور خارج و برای آلمان و ترکیه ارسال شد. خروج آنها از گمرک صورت گرفت. در مورد کیت پی سی آر فعلا صادرات نداریم چون هنوز در کشور نیاز داریم.

وی گفت: خیلی از کشورها وارداتشان به صورت متمرکز نیست و مثل کشور ما نیست که هر محموله را وزارت بهداشت مجوز بدهد اما در خیلی کشورها مثل آمریکا ممکن است کالا وارد شود و دستگاه دولتی مطلع نشود. مستندات صادارت این محموله در وزارت بهداشت موجود است.

مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: در مورد کیت های وارداتی چون اوایل کرونا تولیدکننده کیت نبودیم. در ابتدای امر بخشی از کیت ها توسط سازمان بهداشت جهانی بخشی وارد شد.

سرنوشت کیت های چینی

وی افزود: بخشی از نیاز به کیت ها نیز بعد از تایید کیفیت کیت ها از سوی انستیتو پاستور از چین یا اروپا وارد شدند، نمونه کیت ها به دقت از سوی انستیتو پاستور بررسی و بعد از تایید آنها مجوز واردات و ترخیص کیت های وارد شده انجام شد. همه کیت های وارد شده کیفیت دارند البته ممکن است برخی محموله ها به خاطر شرایط خاص نگهداری شرایط متفاوتی داشته باشندکه  کنترل میشود و اگر ضرری برای بیماران نداشته باشند، استفاده می شود.

صفوی گفت: در مورد اینکه کیفیت واردات کیت های چینی یا وارداتی مشکل داشته باشد، گزارش نداشته ایم. اگر گزارشی باشد بررسی می کنیم اما ممکن است این کیتها در حمل و نقل یا در انبار دمای استاندارد را از دست بدهند و قابلیت استفاده نداشته باشند اگر مجوز واردات داده باشند. تردیدی نیست که کیفیت لازم را دارند و کیت های دارای مجوز چه در مورد واردات و چه تولید داخل دقت لازم صورت می گیرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره حجم صادرات کیت ایرانی افزود: اینکه حجم صادرات چه میزان بوده اکنون حضور ذهن ندارم اما دو محموله بوده است. تولید کننده داخلی کیت های سرولوژیک از وزارت بهداشت خواسته است که اجازه صادرات روزانه ۹ هزار کیت سرولوژیک را داشته باشد که موافقت کرده ایم. البته باید بازاریابی کنند اگر کالای آنها مشتری داشته باشد اجازه خروج از کشور و صادرات را دارند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا