19 دی: سفیر و نماینده دائم روسیه با بیان اینکه گفت‌وگوها در نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران عادی برگزار شد، افزود: سفر مدیرکل آژانس به تهران سهم مهمی در کاهش تنش‌ها داشت.
«میخائیل اولیانوف» روز چهارشنبه با انتشار پیامی در توئیتر افزود که بسیاری از اعضای شورای حکام از ایران و آمریکا خواستند تا به اجرای کامل برجام بازگشته و ضرورت از سرگیری مذاکرات وین (درباره احیای برجام) را مورد تاکید قرار دادند.
ایران بعد از ماهها مذاکره در دولت پیشین به توافق هسته‌ای تحت عنوان برجام دست یافت با این حال و تنها یک سال پس از آغاز اجرای این توافق رییس جمهوری پیشین‌آمریکا  کارشکنی و بدعهدی‌های خود در قبال این توافق راآغاز کرد . دولت پیشین‌آمریکا نه تنها از توافق برجام خارج شد و تحریم‌های مندرج در این توافق را اعاده کرد بلکه با در پیش گرفتن سیاست ناگزیرسازی سایر شرکای برجام و جامعه جهانی را مجبور به قطع مناسبات اقتصادی و تحریم عملی ایران کرد. در این مدت با وجود اذعان جامعه جهانی به غیرقانونی بودن اقدام‌ آمریکا عملا اقدام عاجلی برای ایفای حقوق ایران در برجام نکرد.
بعد از گذشت یک سال از خروج‌آمریکا از برجام و بی عملی سایر شرکای برجام ایران کاهش تعهدات برجامی خود را در پنج مرحله ‌آغاز و غلط بودن محاسبات‌آمریکایی‌ها را به طور عملی ثابت کرد. از همان زمان مخالفت‌ها با سیاست فشار حداکثری آغاز شد و رقیب دموکرات ترامپ یعنی جو بایدن سیاست تبلیغاتی خود را بازگشت به برجام عنوان کرد.
با شکست ترامپ و ورود بایدن به کاخ سفید انتظار می‌رفت آمریکا به شعارهای تبلیغاتی خود درباره برجام عمل کرده و به تعهدات خود عمل کند با این حال با وجود شش دور مذاکره نمایندگان ایران با شرکای برجام که با حضور غیر مستقیم نماینده‌آمریکا برگزارشد، مشخص شد که آمریکایی‌ها همچنان به دنبال بهره برداری از جعبه ابزار تحریم و سیاست فشار علیه تهران هستند رویکردی که غلط بودن آن در چهارسال اخیر ثابت شده است.
در این مدت آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در گزارش‌های خود، کاهش تعهدات برجامی ایران را تائید کرده است.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس یکشنبه گذشته در تهران بود تا با معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره همکاری‌های فنی دو طرف گفت‌وگو کند. گروسی ملاقات خود با طرف ایرانی را سازنده و حاوی معنای بسیار مهم عنوان کرد و گفت: بعد از روی کار آمدن دولت جدید جمهوری اسلامی نخستین بار است که این بازدید انجام می‌شود.
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم تاکید کرد که روح حاکم بر مذاکرات، ایجاد فرصت برای توسعه تعاملات، همکاری‌ها در چارچوب موازین و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
اظهارات گروسی و اسلامی در بیانیه مشترک هم به نوعی منعکس شد. طرفین در این بیانیه روحیه همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند.
همچنین در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فی‌مابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند.
براساس این بیانیه مشترک همچنین به بازرسان آژانس اجازه داده شد تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام نمایند.
گروسی دوشنبه گذشته در نشست با خبرنگاران در وین، توافق به دست آمده با ایران را گامی به جلو برای حل اختلاف نظرها میان دو طرف توصیف کرد و گفت که از نظر او دیپلماسی بهترین راه برای حل مشکلات است.

  • نویسنده :
  • منبع :