۱۹ دی: مراسم تجلیل از برگزیدگان نخستین جشنواره استانی تأمین اجتماعی و رسانه در قم برگزار شد.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم در مراسمی که روز سه‌شنبه در اداره کل تامین اجتماعی قم برگزار شد، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: خانواده بسیار بزرگی تحت پوشش تأمین اجتماعی است.۶۱ درصد (۷۸۰ هزار نفر) از جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان قم تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند.

علی اصغر دادخواه افزود: ۵۷ هزار نفر بازنشستگان کارگری با خانواده‌هایشان ۱۰۰ هزار نفر را تشکیل می‌دهند. ۱۴ هزار کارفرمای ثابت اعم از کارگاهی که یک نفر کارگر داشته باشد تا مجموعه پاکشوما که ۱۲۰۰ کارگر را تحت پوشش هستند. ۱۴ هزار پیمانکار هم تحت پوشش هستند. در مجموع ۲۸ هزار کارفرمای در بخش پیمانکاری و صنعت زیر مجموعه سازمان تأمین اجتماعی قم هستند.

وی ادامه داد: ۴۰ هزار طلبه که با خانواده‌هایشان ۱۳۰ هزار نفر را تشکیل می‌دهند و کارگران ساختمانی و قالیبافان و امثالهم از دیگر افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم گفت: سازمان تأمین اجتماعی و سایر نهادها می‌توانند در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی از این ظرفیت بزرگ استفاده کنند.

وی بیان کرد: ۷۱ سال از تأسیس سازمان تأمین اجتماعی می‌گذرد. در این مدت خدمات به شیوه حضوری انجام می‌شد. در یک سال و اندی که از شیوع بیماری کرونا می‌گذرد بسیاری از خدمات این سازمان به شیوه غیرحضوری انجام می‌شود.

کاهش ۱۲۰ هزار مراجعه در ماه با ارائه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی قم

دادخواه یادآور شد: تا پیش از ارائه خدمات غیرحضوری، مردم باید در چهار شعبه اصلی تأمین اجتماعی در استان قم حضور پیدا می‌کردند. بیشترین حضور به دلیل تعویض و تمدید دفترچه‌های تأمین اجتماعی بود. در ماه ۶۰ هزار نفر برای تعویض و ۵۸ هزار نفر برای تمدید دفترچه حضور پیدا می‌کردند. در مجموع ۱۲۰ هزار مراجعه در ماه به شعب و کارگزاری‌های تأمین اجتماعی می‌شد.

وی اظهار داشت: در قالب طرح ۳۰۷۰ خدمات سازمان به شیوه غیرحضوری انجام می‌شود. افراد تحت پوشش به راحتی و با تلفن همراه و گرفتن کد «ستاره ۱۴۲۰ ستاره یک مربع» و ارسال کد ملی می‌توانند به مراکز خدماتی سازمان تأمین اجتماعی مراجعه و خدمات دریافت کنند.

۹۰ درصد پزشکان قم نسخه الکترونیک صادر می‌کنند

مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم گفت: همچنین پزشک می‌تواند نسخه الکترونیک صادر کند. در این صورت ساعت ۱۲ هر شب ۸۰ درصد تعرفه را از تأمین اجتماعی دریافت می‌کنند. بیش از ۹۰ درصد پزشکان قم توسط دکتر داود علی محمدی مدیر درمان سازمان تأمین اجتماعی در قم توجیه شدند و نسخه الکترونیک صادر می‌کنند.

وی بیان کرد: مزیت نسخه الکترونیک این است که با ارائه آن در شهرهای مختلف می‌توان به داروخانه‌ها مراجعه کرد و دارو را تحویل گرفت. مزیت دیگر اینکه سوابق پزشکی در طول سال‌ها بارگزاری می‌شود و تشخیص و درمان بیماری از روی نسخه‌های الکترونیک برای پزشکان آسان‌تر می‌شود.

دادخواه ادامه داد:‌ یکی از معایب روش الکترونیک سرعت پایین یا قطع سیستم است که امیدواریم زیرساخت‌ها هر چه سریع‌تر مهیا شود.

دو هزار میلیارد تومان صرفه جویی در سال با حذف دفترچه‌های تأمین اجتماعی

وی گفت: با ارائه خدمات الکترونیک بیش از دو هزار میلیارد تومان در سال صرفه جویی انجام شد. هزینه پرینتر، کاغذ و پرسنل کاهش یافت. از هدر رفت وقت مردم و سوخت جلوگیری شد. کاهش آلودگی هوا از دیگر مزایای این اقدام بود.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم اظهار داشت: در حال حاضر ۳۰ خدمت به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود. سال آینده به ۴۸ خدمت افزایش می‌یابد.


بهترین اقدام در طرح ۳۰۷۰ حذف دفترچه‌های تأمین اجتماعی بود

وی با بیان اینکه دو هزار و ۱۵۰ نفر هم اکنون در استان بیمه بیکاری دریافت می‌کنند. این افراد دیگر مراجعه حضوری ندارند، افزود: سربازان مشمول نظام وظیفه نیز بدون حضور به شعب به راحتی می‌توانند به صورت الکترونیکی کارهایشان را انجام دهند.

دادخواه تصریح کرد: ۱۴ هزار کارفرما باید به شعب رجوع می‌کردند. امروز دیگر نیاز به حضور برای درخواست بازرسی نیست.

۲۷۰ اثر به جشنواره تأمین اجتماعی و رسانه ارسال شد

رئیس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی تأمین اجتماعی قم هم اظهار داشت: از آذرماه سال گذشته فراخوان آثار به جشنواره تأمین اجتماعی و رسانه انجام شد. آثار در سه حوزه خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و رسانه‌های آنلاین، نشریات و رادیو و تلویزیون داوری شد.

محمد تلخابی افزود: ۲۷۰ اثر از ۵۰ رسانه قم به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. ۶۲ اثر به مرحله داوری راه پیدا کرد. در نهایت ۱۴ نفر به عنوان نفرات برتر در هر حوزه انتخاب شدند.

خبرنگاران نیز بیان کردند که برپایی این جشنواره انگیزه اصحاب رسانه را برای تولید آثار مرتبط با جامعه تحت پوشش خدمات اجتماعی بیشتر کرد. با این اقدام گام مؤثری در توسعه روابط سازمان و رسانه برداشته شد.


برگزیدگان جشنواره تأمین اجتماعی در قم

فاطمه سادات محمدی از روزنامه ۱۹ دی در بخش گزارش تحلیلی نفر برگزیده این جشنواره شد.

خانم‌ها زهره مهرنوروزی در بخش مصاحبه رسانه‌های مکتوب، معصومه قنبری مزرعه نو در بخش نقد و نظر و زهرا متقیان نژاد در بخش گزارش خبری تلویزیونی رتبه برتر را کسب کردند.

همچنین خانم‌ها فاطمه میرزابابایی در بخش گزارش خبری، اعظم مهرراونجی در بخش مصاحبه رادیویی و انسیه نظری در بخش مصاحبه تلویزیونی حائز رتبه برتر شدند.

آقایان مهدی گلپایگانی در بخش گزارش تصویری، احمد ظهرابی در بخش عکس و فیلم و صادق چهرقانی در بخش تیتر رتبه برتر را کسب کردند.

همچنین مدیرابوالحسن میرهادی در بخش طرح گرافیکی، علی شعبانی در بخش خبر، سید محسن کاظمی در بخش مصاحبه تلویزیونی و مهدی حواسی در بخش سرمقاله حائز رتبه برتر شدند.

  • نویسنده :
  • منبع :