19 دی: رئیس سازمان انرژی اتمی با رد بیانیه آمریکا در مورد همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد که کشورهایی که اعمال تروریستی علیه سایت هسته ای ایران را محکوم نکردند، صلاحیت اظهارنظر در مورد بازدید از آنجا را ندارند.
محمد اسلامی  که روز سه‌شنبه در راس هیاتی وارد مسکو شده است، در گفت‌و گو با خبرنگاران گفت: روسیه عضو گروه۱+۴ است و در مذاکرات امروز با طرف روسی در خصوص برجام گفت و گو خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه ایران و روسیه روابط راهبردی و درباره مسائل گوناگون همکاری دارند، ادامه داد:  تلاش موثر ما این است که همکاری‌های دو کشور در باره انرژی هسته‌ای و نتایجی که مورد انتظار  است را نیز با سرعت بالاتری دنبال کنیم.

واکنش ایران به بیانیه آمریکا: واشنگتن صلاحیت اظهار نظر ندارد
معاون رئیس جمهوری ایران اظهار کرد: امیدواریم در این مقطع زمانی که دومین گفت‌وگوی من با طرف روسیه است، بتوانیم از طریق این گفت‌وگوها روند همکاری‌ها را تقویت کنیم و به آن شتاب دهیم.
وی در پاسخ به بیانیه ادعایی آمریکا که گفته بود اجازه دسترسی به سایت کرج را بدهید، اظهار داشت:  آمریکا حق ندارد با ملت بزرگ ایران به این صورت برخورد کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: ایران در یک توافق به اسم برجام به صورت داوطلبانه در حوزه هسته‌ای اقداماتی را کاهش داد و به این تعهدات داوطلبانه بیش از دو نیم و سال به صورت یک طرفه عمل کرده است اما طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد.
اسلامی یادآور شد: آمریکا هم خودش تعهداتش را انجام نداد و هم باعث شد که دیگران انجام ندهند. در همین راستا نه تنها ایران را تحریم کرد بلکه هر شرکتی که خواست با ایران کار کند را مورد تحریم قرار داد.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در چارجوب پادمان و ان پی تی (پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای) به قوانین متعهد و مقید است، گفت: بر همین اساس طبق بیانیه مشخص توافق کردیم که به درخواست آژانس، کارت حافظه دوربین‌های مشخص شده تعویض شود و این واضح و روشن است که شامل محل‌هایی که بر اثر عملیات ترورریستی صدمه دیده است، نمی‌شود و ما این موضوع را هم در بیانیه تهران و هم در وین به آنها گفته‌ایم.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: خیلی متاسفم آژانس تحت فشار آمریکا و رژیم صهیونستی رفتار سیاسی و گزینشی دارد که کاملا غیر منطقی و مردود است.
اسلامی اظهار کرد: اگر  آنها در بحث هسته‌ای به صلح بین‌المللی اعتقاد دارند، ابتدا باید به قوانین بین‌المللی اعتقاد داشته و مقید باشند، چون جمهوری اسلامی ایران همچنان از قوانین تبعیت می‌کند.
وی با بیان اینکه "آنها عملیات تروریستی در سایت هسته‌ای ما را محکوم نکردند"، افزود: بنابراین اصرار آنها در مکان‌هایی که مورد حمله تروریستی قرار گرفته است، پذیرفته نیست و انتظار داریم آژانس به قانون عمل کند.
معاون رئیس جمهوری ایران ادامه داد: اصرار آنها برای نصب دوربین در مکان‌هایی که در اثر عملیات تروریستی صدمه دیده است، در راستای همان عملیاتی است که علیه ایران صورت گرفته است و ما هرگز آن را نمی‌پذیریم.
اسلامی تصریح کرد: ایران ۵۰ سال است که عضو آژانس بین‌الملللی است و این نهاد باید به رفتار تبعیض‌آمیز و سیاسی خاتمه دهد. ما در روزهای گذشته با حسن نیت کامل با آنها رفتار کردیم. بنابراین انتطار آنها در مورد جاهایی که صدمه دیده و در حال بازسازی است و هنوز پرونده قضایی دارند، بی‌اثر خواهد بود.
وی همچنین گفت: گروسی (رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) تقاضا داشته است که با اعضای دولت جدید آشنا شود، مطالب مسولان جدید را بشنود و نظرات خود را هم بیان کند که ما این موضوع را هم در بیانیه تهران اعلام کردیم.


  • نویسنده :
  • منبع :