19 دی: فرماندار قم گفت: کیفیت نان در قم قابل قبول است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هم چنان فاصله دارد و در این بین باید تمام حلقه محصول نهایی از کشاورزان تا سیلو، کارخانه آرد و نانوایان به وظایف خود به درستی عمل نمایند.
مرتضی حیدری شامگاه چهارشنبه در آیین تجلیل از نانوایان برتر استان در سالجاری، با اشاره به اهمیت مردم داری اصناف و کسبه شهر مقدس قم، بیان کرد: مفهوم رضایت الهی در دین، مکتب و منش انقلاب اسلامی به رضایت مردم برمی گردد.

وی اضافه کرد: تعالیم دینی این را در درجه اول به ما می آموزد که بدون وجود دستگاه های نظارتی از بیرون باید به حدی رابطه خود را با خداوند متعال تنظیم و درست کنیم که همه امور خود را برای کسب رضای الهی انجام دهیم و رضایت خداوند نیز در رضایت مردم است.

فرماندار قم گفت: طی چند سال گذشته برای بهبود خدمت رسانی با مردم جلسات متعددی با کشاورزان، مسوولان سیلو و نانوایان استان برگزار شده و گفت و گوهای مطلوبی صورت گرفته است؛ ارزیابی ما این است که نان قم در مجموع محصول با کیفیت و قابل عرضه ای است و رضایت نسبی شهروندان نیز جلب شده است.

به گفته حیدری، دستگاه های نظارتی و تعزیرات حکومتی استان طی ماه های اخیر با برخی تخلفات احراز شده نانوایان برخورد کرده اما رویه و رویکرد استان در خصوص نانوایان این است که با برگزاری جلسات هم اندیشی ضمن ارتقای کیفیت نان، نوع برخورد و تعامل با مردم را به دلیل حجم بالای مراجعات مردم به این واحدها را بهبود ببخشد.

فرماندار قم ادامه داد: سلامت نان با سلامت جمعی مردم ارتباط مستقیم دارد و باید تلاش کنیم که نانی که به دست مصرف کنندگان می رسد با بهترین کیفیت ممکن باشد.

حیدری اضافه کرد: ارزش یک نانوا در حفظ سلامت آحاد جامعه در حد یک پزشک است و باید جایگاه نانوایان به صورت مطلوبی در بین مردم و جامعه شناخته شود.

فرماندار قم با بیان اینکه در سطح استان قم ۹۰۰ واحد نانوایی فعال وجود دارد، یادآور شد: باید با برپایی جلسات هم اندیشی بتوانیم نانوایان را به جایگاه واقعی خود در استان برسانیم و در پایان هر فصل از سال از نانوایان برتر استان با اهدای لوحی تقدیر شود.

وی با اشاره به برخورداری کارخانه های آرد قم از آخرین تکنولوژی های جهان، عنوان کرد: آردی که به نانوایان تحویل داده می شود، آرد کاملا سالم و مطمئنی است که سلامت مردم را تضمین می نماید.

در ابتدای جلسه همچنین مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان قم، بیان داشت: هدف از تشویق نانوایان و کارخانه‌های تولید آرد، ارتقای کیفیت نان استان می‌باشد.

سعید محمدی ده‌نایبی عنوان کرد: فرآیند تبدیل گندم تا نان و رسیدن آن به سفره مردم، بصورت یک زنجیره است و باید با ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها باعث شویم نان سالم و با کیفیت بر سر سفره‌های مردم شریف استان قرار گیرد و تقدیر از نانوایان برتر، در طول سال ادامه خواهد یافت.

گفتنی است در این مراسم از کتاب نان های بومی ایران گردآوری شده توسط دکتر حق ویسی از کارشناسان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز رونمایی شد.


شایان ذکر است در پایان این جلسه واحدهای تولیدی عبدالله تاج زاده و اکرم فردوسی پور در رسته نان سنگک، مصطفی قربانی رسته بربری، منوچهر حیدری رسته نان تافتون و حامد مشکوری رسته لواش به عنوان نانوایان برتر قم در سال ۱۴۰۰ و همچنین کارخانه های آرد درخشان و پویا با اهدای لوحی تقدیر بعمل آمد.

  • نویسنده : محمد مهدی سلیمانی
  • منبع :