19 دی: رئیس جمهور گفت: باید به استان اردبیل توجه شود و صنایع تبدیلی و چرخه ارزش افزوده را دنبال کرد که اینها از برنامه‌های دولت است.
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی در بدو ورود به فرودگاه پارس آباد با بیان اینکه توفیقی است برای من و همکارانم که در آستانه ولادت نبی مکرم اسلام و امام جعفر صادق به استان اردبیل سفر کنیم و خدمت مسئولان و مردم بسیار بزرگوار، ولایت مدار و مقاوم اردبیل برسیم، اظهار کرد: ادای احترام می کنم به خانواده محترم شهدا، ایثارگران و جانبازان و آزادگان استان اردبیل. این استان نقش بسیار مهمی در توسعه فرهنگ شیعی داشته و افراد فرهیخته و دانشمند بسیاری تقدیم جهان اسلام کرده است.

وی ادامه داد: عذرخواهی می کنم از مردم اردبیل که امکان دیدار  آنها در تجمعات شهری نیست فقط با برخی نمایندگان مردم استان نشست داریم و با توجه به کرونا، امکان تجمع وجود ندارد. در فرصت دیگری ان شاءالله خدمت مردم استان برسیم.

رئیسی افزود: اردبیل قطب کشاورزی است و ظرفیت های اب، خاک حاصلخیز و هوای مناسب دارد و می توان در سال سه تا چهار بار محصول برداشت کرد. باید به این استان توجه شود و صنایع تبدیلی و چرخه ارزش افزوده را دنبال کرد که اینها از برنامه های دولت است.

رئیس جمهور در پایان گفت: با استفاده از نظرات استاندار، نماینده ولی فقیه در استان و سایر مقامات استانی و کارشناسان داخل و خارج استان برای مدت کوتاه و میان مدت برنامه داریم تا وضعیت کشاورزی را متحول کند و صنایع تبدیلی را رشد دهد و گردشگری را رونق دهد.

بازدید رئیس‌جمهور از کشت و صنعت مغان


حجت الاسلام رئیسی در ابتدای سفر استانی خود به اردبیل، از شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بازدید کرد و در جریان فعالیت ها و نیازهای و دغدغه‌های مسئولان و نمایندگان استان برای توسعه شرکت قرار گرفت.

رئیس جمهور پس از دریافت گزارش مسئولان کشت و صنعت مغان، گفت: طرح توسعه این شرکت را استاندار قطعی کنند تا کشت و صنعت مغان از درآمد بیشتری برخوردار شده و همچنین از اعتبارات استفاده کند و بیکاری را در منطقه از بین ببرد. این شرکت در این منطقه مسئولیت اجتماعی دارد. باید در این زمینه برنامه ریزی شود.

رئیسی گفت: موظف هستیم تا آنجا که امکانات کشش دارد برای توسعه منطقه و اشتغال تلاش کنیم. وجهی برای کند کردن توسعه وجود ندارد. دولت برای آبادانی منطقه تلاش کند.

بازدید از پروژه احداث باند دوم پارس‌آباد اردبیل


رئیس جمهوردر ادامه سفر خود به پارس آباد، از پروژه احداث باند دوم جاده پارس آباد مغان بازدید کرد.

وی پس از ارائه گزارش مسئولان پروژه گفت: کار اگر با جدیت دنبال شود، شاهد کاهش تلفات جاده ای خواهیم بود. مهمترین موضوع کاهش تلفات انسانی در این مسیر است.

رئیسی ضمن تقدیر از زحمات مسئولان پروژه اظهار کرد: ان شاءالله زمان بندی شود تا در زمان کمتری با جذب اعتبارات، پروژه تکمیل شود. ۹ سال است که پروژه ادامه دارد و باید زودتر تکمیل شود. در تهران هم باید جذب بودجه پیگیری شود تا اعتبارات لازم در بودجه۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ گنجانده شود.

راهکار رئیس‌جمهور برای تامین اعتبار شبکه آبیاری خدا آفرین

رئیس جمهور گفت: اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه شبکه آبیاری و زه کشی خدا آفرین از طریق فروش اموال مازاد دولت و بودجه سال های آتی تامین شود.

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در ادامه سفر خود به استان اردیبل، از پروژه شبکه آبیاری و زه کشی خدا آفرین در مغان بازدید کرد.

رئیس جمهور پس از دریافت گزارش از مسئولان پروژه، استاندار و نمایندگان استان با اشاره به لزوم تکمیل سریعتر این پروژه، اظهار کرد: اگر در تکمیل این پروژه تاخیر شود، این تاسیسات از بین می رود.

رئیسی افزود: با فروش اموال مازاد دولت در استان و بودجه۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، باید اعتبارات پروژه تامین شده تا هرچه سریعتر این پروژه  تکمیل شود.

حضور در جمع عشایر دشت مغان


حجت الاسلام رئیسی در جریان سفر به استان اردبیل و بازدید از دشت مغان، با عشایری که در مسیر بودند، دیدار کرد.

وی پس از شنیدن مشکلات و دغدغه‌های مردم، اظهار کرد: دشت مغان دارای نعمت هایی از جمله آب‌ و  زمین حاصلخیز  است و مردان و زنان این منطقه با اراده خودشان و با دستان پینه بسته در زمین های کشاورزی تولید می کنند.

رئیس جمهور افزود: شما مشکلاتی دارید، یکی از مشکلات، اراضی است که باید به افراد صاحب حق برسد که بخشی از کار انجام شده و بخشی باید انجام شود. مشکل دیگر، آب است که من از پروژه آبرسانی بازدید داشتم. بخش های مختلف این پروژه با پیشرفت ۷۶ و ۹۰ درصد همراه بوده و در مجموع اگر یک همتی از سوی استاندار، وزارت نیرو و مسئولان منطقه انجام شود، آب بزودی وضعیت منطقه را متحول می کند که این کار  هم انجام شدنی است.

وی در پایان گفت: نامه های شخصی را بدهید، پیگیری انجام شده و نتیجه به شما اعلام می شود.

رئیس‌جمهور: امیدوارم تا یکسال آینده سوت قطار در ایستگاه راه‌آهن اردبیل به صدا دربیاید

رئیس جمهور روز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر استانی به اردبیل، از پروژه راه‌آهن اردبیل بازدید کرد.

وی در این بازدید گفت: انتظار مردم استان اردبیل برای افتتاح راه‌آهن طولانی شده است و این پروژه که یکی از زیرساخت‌های استان محسوب می‌شود، باید با جدیت تکمیل گردد.

رئیسی با اشاره به نقش مهم حمل و نقل ریلی در جابجایی بار و مسافر در این استان حاصلخیز و گردشگرپذیر گفت: امیدوارم تا یکسال آینده سوت قطار در ایستگاه راه‌آهن اردبیل به صدا دربیاید، هرچند مدیران پروژه، وعده نزدیک‌تری داده‌اند.

رئیس جمهور درباره بازدیدهای امروز و دیدارهایش با مردم استان اردبیل هم گفت: ارتباط با مردم و اطلاع پیدا کردن از دیدگاه‌ها و خواسته‌های آنان برای من و همکارانم غنیمت است و امیدواریم ان‌شاءالله بتوانیم خواسته‌های مردم را دنبال و اجرا کنیم.

رئیسی با بیان اینکه در این سفر و سفرهای دیگر با افتتاح و کلنگ‌زنی به معنای آغاز یک پروژه مواجه نیستیم، گفت: ما با پروژه‌های نیمه‌تمام بسیاری مواجه هستیم که مردم را به ستوه آورده است. در هر منطقه‌ای که می‌رویم می‌بینیم پروژه‌های نیمه‌تمام مردم را عصبانی کرده و امیدواریم بتوانیم در این سفرها برخی از انتظارات مردم را برآورده کنیم.

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر، از سال ۱۳۸۴ آغاز شده است.

یقین دارم گشایش‌های خوبی در کشور ایجاد می‌شود/ باید به جوانان اعتماد کنیم

رییس جمهور عصر امروز در جلسه با نخبگان، علما، خانواده شهدا و ایثارگران اردبیل با تبریک ولادت پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع)، اظهار کرد: توفیقی است برای من که در جمع مردم فرهیخته، ولایت مدار ،باوفا و غیرتمند استان اردبیل هستم.صحبت های خیلی خوبی در این نشست مطرح شد البته حتما فرصت نشد که همه نکات شما بیان شود.

وی در ادامه افزود: مفاخر بزرگی این منطقه دارد که چهره های هستند که سخنان آنها برای ایران و جهان اسلام درس و الگو است و همه ما را با سلوک خود به خدا می خوانند. مقدس و محقق اردبیلی را درک نکردیم اما در جلسات آیت الله مشکینی شرکت می کردیم. او انسان را به خدا نزدیک می کرد. اینها همه انسان ها را نه به خود بلکه به خدا دعوت می کرد. علمای ربانی انسان را به خدا فرا می خواند.

رییس جمهور همچنین با اشاره به نکات سخنرانان جلسه، اظهار کرد: مشکلات معیشتی نباید ما را از توجه به مسایل اساسی فرهنگ باز بدارد. مشکلات بانوان و مسأله نهاد خانواده باید مورد تاکید قرار گیرد. ضرورت توجه به مسأله جمعیت مسأله مهمی است. تسهیل ازدواج اهمیت دارد.

وی تاکید کرد: من اعتقاد ندارم که هرچه اندیشه و نوآوری در تهران است‌. در استان ها چهره ها و نوآوری های داریم که حتما باید به آنها توجه شود. باید به دانشگاه‌ها و حوزه‌ها در استان ها توجه شود. در استان ها نظراتی است که در تهران پیدا نمی شود. در دولت بنای توجه به ظرفیت های  استان ها داریم. باید به کار دانش بنیان توجه شود و حتما در دستور کار دولت قرار خواهد داشت. از فعالین این حوزه حمایت حقوقی و مالی می شود.

رییسی تصریح کرد: اقتصاد گردشگری می تواند اشتغال ایجاد کرده و به استان رونق دهد. ما امروز پیشرفت راه آهن را دیدیم، قرار بود شش ساله تکمیل شود اما ۱۵ سال طول کشیده است. مسئولان وعده دادند که بزودی این انتظار مردم اردبیل محقق شود.

رئیس جمهور ادامه داد: من تاکید کردم که حتما مسئله راه آهن پیگیری شود. دولت حمایت مالی را پیگیری می کند، زیرا ما معتقدیم زیرساخت های گردشگری باید فعال شود. استان اردبیل به اندازه کافی جاذبه دارد ولی باید همت و پیگیری شود که مسئله گردشگری رونق بگیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه استانداری تخصیص زمین برای شهرک های صنعتی را دنبال می کند، گفت: ما به یک دیپلماسی قوی نیازمندیم. دیپلماسی قوی برای مسئله آب توسط وزارت خارجه دنبال می شود. استانداران مناطق مرزی، این اختیار را دارند که با استان‌های همجوار کشورهای همسایه در زمینه تبادلات تجاری، تردد و امنیت مرزی ارتباط برقرار کنند.

رئیسی با اشاره به دغدغه سخنرانان جلسه درباره محرومیت و بیکاری در استان اردبیل خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد کشاورزی، گردشگری، دیجیتال و دانش بنیان فعال شود، در این استان دغدغه بیکاری نداریم. دولت در شروع کار با مشکلات و کمبودهایی  مواجه بوده است که شما با خبر هستید اما ما هیچگاه وضعیتی که دولت را به ما تحویل دادند و مشکلات و دغدغه ها را به شما منتقل نکرده و نخواهیم کرد زیرا شما باید دغدغه های خود را به ما منتقل کنید و ما تلاش کنیم تا کار را به پیش ببریم. من یقین دارم گشایش های خوبی در کشور ایجاد می شود و آینده را بسیار روشن می بینم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به آسیب های اجتماعی در کشور تصریح کرد: آسیب های اجتماعی معلول عوامل دیگری است. مثلا حاشیه نشینی به دلیل بی توجهی به روستاها است. کار کشاورزی برای یک روستایی باید به صرفه بوده و تولید او با برنامه ریزی و تضمین شده باشد. خرید محصول کشاورز باید تضمین شود تا او مهاجرت نکند. به اقتصاد روستا توجه کافی نشده است و برنامه دولت ما این است که اقتصاد روستا فعال شود. هر چه به زیرساخت های فرهنگی برسیم و هر چه اشتغال درست کنیم، مشکلات فرهنگی هم کمتر می شود.

وی در پایان با توصیه به مدیران استانی برای بکار بردن مدیران جوان، گفت: روحیه ایثار، فداکاری و مقاومت بر روی هدف جوانان برای پیشرفت کار دولت بسیار موثر است. امام خمینی و رهبر معظم انقلاب به جوانان اعتماد کردند. ما هم باید به آنها اعتماد کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :