۱۹ دی: شهردار قم با بیان اینکه ماده ۱۰۰ باید اصلاح شود، تأکید کرد: مسئولان نظام مهندسی، شهرسازی و شهرداری اجازه اقدامات غیرقانونی را ندهند.
نشست خبری شهردار قم با اصحاب رسانه به مناسبت «روز قم» ظهر یکشنبه در مرکز همایش‌های شهرداری برگزار شد.
سید مرتضی سقائیان‌نژاد در این نشست در پاسخ به خبرنگار ۱۹ دی، مبنی بر اینکه چرا باید اضافه بنا، مشرف بودن به منازل و اقدامات غیرقانونی دیگر با پرداخت هزینه به شهرداری انجام شود؟ و نقش پلیس ساختمان چیست که اقدام به موقعی انجام نمی‌دهد؟ گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌تواند حکم تخریب یا جریمه بنا را صادر کند. در این کمیسیون یکی از اعضای شورای شهر، یک عضو وزارت کشور و یک قاضی حضور دارند و شکایات را بررسی می‌کنند. در صورت رسیدگی ناقص، شاکی می‌تواند به دیوان شکایت کند و در دادگاه مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: اگر ماده ۱۰۰ و مواد ۱۱ گانه آن نادرست است باید اصلاح شود. قوه قضاییه و مجلس وارد عمل شده است. نماینده‌های مجلس باید قوانین ماده ۱۰۰ را اصلاح کنند.
شهردار قم بیان کرد: طرح تفصیلی شهر باید مشخص و به درستی اعمال شود. به عنوان مثال در طرح تفصیلی آمده که یک خیابان نباید ساختمان بیش از چهار طبقه ساخته شود اما به دلیل اینکه سال‌ها قبل ساخته می‌شده مالک از هر طریقی وارد می‌شود تا تعداد طبقات را افزایش دهد.
وی گفت: تیم قوی داریم اما منکر نمی‌شوم که خطا صورت می‌گیرد. مسئولان نظام مهندسی ساختمان، اداره کل شهرسازی و شهرداری باید دست به دست هم دهند که اجازه اقدامات غیرقانونی را ندهند و تغییرات در ماده ۱۰۰ نیز باید انجام شود.

مسئولان قم شان و منزلت حضرت معصومه(س) را درک نکردند
سقائیان‌نژاد اظهار داشت: سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم را «روز قم» نام نهاده شده اما هنوز شأن و منزلت این بزرگوار را درک نکردیم. علت آن هم این است که گویا فقط شهرداری باید پای کار باشد.
وی خطاب به مسئولان قم گفت: سرمایه‌هایمان را نمی‌شناسیم به همین دلیل از دستمان می‌رود. برکات حضور حضرت معصومه(س) برای شهر و مردم قم و کشور غیرقابل انکار است. بعد علمی و مذهبی که امروز در قم شکل گرفته، تنها به دلیل وجود این بانوی بزرگوار است. حتی ام القرای جهان تشیع بودن قم به دلیل وجود کریمه اهل بیت است اما این جایگاه درک نشده است.
شهردار قم گفت: پیشنهاد ما این است که ایام یک هفته به مناسبت روز قم نامگذاری شود و هر روز یک سمینار بین‌المللی و ملی در قم برپا شود. همه ما وظیفه داریم شهرداری نباید دست تنها در این میدان باشد.
وی ادامه داد: باید کار علمی انجام و دبیرخانه و هیاتی این رویدار مهم را مدیریت کند. مقالات از سراسر کشور و حتی کشورهای اسلامی به این دبیرخانه فرستاده شود. ۲۳ ربیع‌الاول در جمهوری اسلامی باید به این نام شناخته شود. باید کار کارشناسی شود و می‌توان در پایان یک کتاب از عملکردمان داشته باشیم.

اقدامات انجام شده در حد و شأن حضرت معصومه(س) نیست
وی گفت: سال ۹۷ این کار شروع شد. این طرح با یک حالت بسیار ضعیف که خودم خجالت می‌کشیدم پیش رفت. امروز و با تمام تلاش‌ها باید گفت اقدامات انجام شده انصافاً در حد و شأن حضرت معصومه سلام الله علیها نیست. همه مسئولیم قرار نیست فقط شهرداری وارد میدان شود.
سقائیان‌نژاد گفت: هفت روز هفته قم می‌تواند تحت عناوین برکات ورود حضرت معصومه(س)، مباحثی که در حوزه علمیه مطرح است، تقریب مذاهب، مسجد جمکران، قم پایگاه انقلاب اسلامی، مرقد و دختر و بستگان امام، تدوین تمدن نوین اسلامی و سبک زندگی نام‌گذاری شود و روی هر مبحث کار شود.

به صورت عمد چهره مذهبی قم را خراب می‌کنند
وی بیان کرد: می‌توان در مورد هجوم فرهنگی به قم و حجاب و عفاف کار کرد زیرا در این زمینه کوشش می‌شود به صورت عمدی چهره قم را خراب کنند.

فرهنگ و پیشینه قم برای عامه مردم ناشناخته است
شهردار قم تصریح کرد: قم بیش از ۳۰۰ ساختمان کهن و تاریخ هفت هزار ساله دارد. ۴۴۴ امامزاده و علمای بزرگ و سرشناسی در قم وجود دارد که عامه مردم و جوانان از آن بی خبر هستند. متأسفانه در این موارد کار فرهنگی و تبلیغی نمی‌شود.

مسئولان ارشاد، سازمان تبلیغات و حوزه پای کار بیایند
وی تأکید کرد: مسئولان اداره کل ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و حوزه علمیه پای کار بیایند و هیئت علمی تشکیل شود و نامگذاری‌ها به صورت دقیق اعلام شود. باید از امروز مشخص شود که در ۲۳ ربیع سال آینده چه مسائلی بیان و تبیین شود. تدارکات و برنامه‌ریزی‌ها باید به سرعت انجام شود.
سقائیان‌نژاد خطاب به اصحاب رسانه گفت: تقاضا دارم در این خصوص یاری‌رسان و فعال باشید. زمینه را فراهم کنید تا ما به عنوان مسئول حق کریمه اهل بیت و مسئولیتمان را نسبت به حضرت ادا کنیم.
وی در مورد استخدام پرسنل پیمانکاری ایثارگران هم گفت: نیروهای شرکتی شهرداری تبدیل وضعیت شدند اما آنان که گزینش شدند مراحل استخدام آنان تا دو ماه طول می‌کشد.
شهردار قم در مورد وضعیت فرهنگی و بی‌حجابی و سگ گردانی در شهر مذهبی قم، گفت: باید در این زمینه فعال‌تر وارد شد. من از ابتدای حضور در قم گفتم به دنبال هزینه‌ برای شهرداری نباشید و فرهنگسرا در قم نسازید زیرا کل قم فرهنگسراست دیگر نباید ظرفیت و هزینه جدید ایجاد کنید. مقرر کردم هزینه به بخش‌هایی که هستند پرداخته شود. شهرداری هم خدمات فرهنگی را پوشش دهد و پشتیبانی می‌کند.

مشکل امروز شهرداری مدیریت و قوانین دست و پا گیر است
وی گفت: مشکل امروز پیش روی شهرداری نخست عنصر مدیریت و دوم تسهیل گری در اختیارات و قوانین و مقررات است. لذا مدیر قوی می‌خواهیم و در مورد تسهیل گری هر اختیاری نزد من باشد واگذار می‌کنم تا موانع قانونی برطرف و مدیریت درست شکل گیرد.

مشکلی برای کار نکردن وجود ندارد
سقائیان‌نژاد تصریح کرد: ما در زمان جنگ تحمیلی با ۳۷ کشور به صورت غیررسمی و با ۱۷ کشور به صورت علنی و رسمی در جنگ بودیم و درنهایت پیروز شدیم. مشکلی برای کار نکردن وجود ندارد.

مسجد زین‌العابدین(ع) حفظ می‌شود
وی در مورد پروژه شهیدان برقعی و مسجد زین‌العابدین علیه السلام نیز گفت: بیش از ۵۰ سال است که قرار بود این پروژه اجرا شود. در طرح تفصیلی هم بود؛ اما در یک سال گذشته این مسجد را ثبت میراث فرهنگی کردند.
شهردار قم افزود: کسانی که شاید در آن محل ساکن هم نیستند و حتی فردی مدعی شده که پدرشان واقف مسجد بوده و وی متولی است، مانع کار شدند. در نتیجه مقرر شد آن قسمتی که ثبت است، تخریب نشود. دسترسی به مسجد از دو طرف مشخص می‌شود. برای ایمنی شهروندان، خیابان ۳۰ متری به جای ۱۶ متری، ایجاد می‌شود و زیباسازی نمای اطراف مسجد هم انجام می‌شود.

چندصدایی در شورا و شهرداری مانع پیشرفت امور است
وی تأکید کرد: طرح از نظر فنی خوب است و باید انجام می‌شد. یکی از مشکلات ما وجود چند صدایی در شورای شهر و شهرداری است. فقط یک نفر باید پشت ماشین سازندگی شهر بنشیند.
سقائیان‌نژاد بیان کرد: شهر با هزینه مردم اداره می‌شود. با این وضعیت تورم رو به افزایش در کشور، اگر حتی یک روز پروژه‌ها به تأخیر بیفتد مخارج زیادی به مردم تحمیل می‌شود.

۱۱۴ دوربین شهرداری در سطح شهر فعال است/ دوربین‌ها و نظارت‌ها دو برابر می‌شود
وی در مورد دوربین‌های شهرداری در سطح شهر نیز گفت: طبق آماری که امروز دریافت کردم از ۱۲۰ دوربین سطح شهر، ۱۱۴ دوربین فعال و در مدار و به سیستم نیروی انتظامی متصل است. ۱۲۰ دوربین دیگر موجود است اگر مشکل سرور آن برطرف شود، کل شهر را پوشش می‌دهیم.

هدف ما رسیدن به شهرداری الکترونیک است
شهردار قم در پاسخ به این سؤال که بیش از ۷۰ درصد مراجعات مردمی در حوزه شهرسازی است، چرا شهرداری به سمت الکترونیک کردن امور پیش نمی‌رود؟ گفت: صدور پروانه به صورت الکترونیکی در کل کشور انجام نمی‌شود. علت ساختاری است که ما در آن به سر می‌بریم. برخی اسناد تک برگی و برخی قولنامه‌ای است و در کل کشور هنوز آمادگی برای دیجیتالی کردن کارها نداریم.

وی افزود: تاکنون ۷۰ مورد تحت عنوان میز خدمت و پرداخته‌ای الکترونیکی انجام شده است. در برنامه «قم ۱۴۰۴» رفتن به سمت شهرداری الکترونیک با قدرت و قوت پیگیری می‌شود. باید تحمل کرد تا این موانع برطرف شود. از اهداف اصلی ما رسیدن به شهرداری الکترونیک است.

تحقق پیشرفت ۷۲ درصدی با بودجه ۹۳ درصدی در شهرداری قم
سقائیان‌نژاد در مورد تأخیر در تدوین سند یا برنامه واحد راهبردی شهری در شهرداری گفت: تدوین برنامه هفتم جمهوری اسلامی کمتر از ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. شهرداری قم توانسته پیشرفت ۷۲ درصدی با بودجه ۹۳ درصدی را محقق کند.

ادامه تونل غدیر تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد
وی با بیان اینکه برای پروژه عمار یاسر سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود، گفت: تمام تلاش شهرداری این است که ادامه تونل غدیر در خیابان عمار یاسر از میدان معلم تا کوچه ممتاز خیابان شهدا تا پایان سال به اتمام برسد. به این منظور تمام پلاک‌های آن محدوده خریداری شده است. در سال جاری حدود ۸۰ میلیارد تومان برای تملک‌ها اختصاص یافته است.
شهردار قم در مورد الحاق روستای جمکران به قم و مشکلات ساکنان این منطقه نیز گفت: ساخت رینگ دوم جمکران هفت کیلومتر است که دو ونیم کیلومتر آن تاکنون انجام شده است. با برطرف شدن اقدامات زیربنایی، فاضلاب و آسفالت هم انجام می‌شود.

شورای معماری شهر سخنان نادرستی در مورد طرح پیامبر اعظم(ص) دارند
وی در مورد دلیل اینکه سه سال از الحاق بلوار پیامبر اعظم(ص) گذشته همچنان بلاتکلیف است، گفت: از سال ۷۴ اقدامات در شورای معماری در حال انجام است. حرف‌های نادرستی می‌زنند. به عنوان مثال قسمتی را برای پیاده‌روی گذاشتیم اما این طرح ما را قبول ندارند. با وزرا هم صحبت‌هایی داشتیم اما هنوز این مشکل حل نشده است. می‌خواهند آثار تاریخی سال ۷۴ را در این محدوده برپا کنند و بحث‌هایی از این قبیل که باید برطرف شود.

دست‌های پشت پرده مانع ایجاد باغ پرندگان/ می‌خواهند از پرنده‌های باغ پرندگان قم تست پی سی آر بگیرند!

سقائیان‌نژاد در مورد باغ پرندگان قم نیز گفت: شهرداری اقدامات لازم را برای احداث این باغ انجام داد. با خون دل و به بهترین وجه آماده شده اما متأسفانه به دلایل مختلف مانع می‌شوند. وقتی نوبت به قم رسید به صورت دیگر برخورد شد. اجازه راه‌اندازی مجدد را نمی‌دهند. مشکل از کجاست نمی‌دانیم. از رسانه‌ها می‌خواهم تا وارد عمل شوند.
وی اظهار داشت: آخرین خبر این است که قرار شده از هر پرنده تست کرونای پی سی آر گرفته شود. می‌خواهند در قم باغ پرندگان دایر نشوند. خیلی عجیب است. این باغ بسیار زیبا است. این چه برخوردی است؟ در تهران، قمصر و اصفهان این کار انجام شد. حق مردم قم است. نمی‌دانم چرا اینگونه برخورد می‌شود؟ آیا غیر اسلامی است که برخی کارشکنی می‌کنند؟
«البته شهردار قم به این نپرداخت که باغ پرندگان از نظر محیط زیست و پدافند غیرعامل تأیید شده نبود و مجوز سه ماهه داشت و قرار بود سقف بر روی آن نصب شود زیرا با ورود پرنده‌های مهاجر،‌ پرنده‌های دستی آلوده می‌شوند و ۷۰۰ پرنده آن به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا کشته شدند.»

استاندارد تجهیزات آتش نشانی قم رتبه اول یا دوم کشور را داراست
وی در مورد تجهیزات آتش نشانی قم نیز گفت: در کشور از نظر استاندارد تجهیزات آتش نشانی اگر اول نباشیم، در جایگاه دوم هستیم. ایستگاه‌های آتش نشانی از ۱۰ به ۲۴ رسیده است. خودروها و تجهیزات آتش نشانی قم از وضعیت مطلوبی برخوردار است.
سقائیان‌نژاد ادامه داد: اخیراً آتش سوزی در شهرک شکوهیه قم رخ داد. این آتش سوزی خارج از محدوده شهری بود. شهرداری از نظر انسانی به خاموش کردن آتش پرداخت. ۲۰ میلیارد به شهرداری ضرر وارد شد. هیچ‌کس هم جوابگو نیست.
شهردار قم پس از اتمام این جلسه برای خرید واگن‌های مترو راهی تهران شد.
در پایان مقرر شد تور تخصصی بازدید اصحاب رسانه از خدمات شهری هم در ماه جاری انجام می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :