19 دی: امام حسن عسکری(ع) با شاگردانی که پرورش دادند، عقیده مهدویت را ایجاد کرده و موجب امید و دلگرمی امت شدند.
هشتم ربیع الثانی است، بهاری پس از تاریخ میلاد رسول الله(ص) در حال رسیدن است. بهاری که منتهی می‌شود به یک انتقال، انتقال تاریخ شیعه از دست امام یازدهم به دست آخرین حجت.

خانه امام هادی(ع) محل حضور ملائکه است. شیعیان مدینه غرق در شادی و نور هستند، همه می‌دانند که پس از مصائب فراوان بر دهمین امامشان، اینک قرار است خبری خوش دریافت کند، لبخندی بر گونه‌ ایشان بیاید و نشان دهد که ستم و جور حاکمان عباسی نمی‌تواند امید شیعه را از میان ببرد.

زمانش می‌رسد و دامن مادرشان حدیث، به زیباترین نعمت الهی روشن می‌گردد. طوماری از عمری بابرکت باز می‌شود. «ابو محمد حسن بن علی بن محمد» پا بر زمانه‌ای سخت می‌گذارد تا مرهمی باشد بر دل خسته و ظلم کشیده پدر، مادر و همه شیعیان.

مأموریتی سنگین بر دوش خواهد داشت، نه فقط رهبری و امامت جامعه، نه فقط هدایت مسلمانان به سمت صراط مستقیم و نه فقط زنده نگه داشتن آیات الهی و سنت نبوی که پایه‌گذاری مهدویت و اندیشه ادامه امامت برای قرن‌های بعدی نیز بر عهده وی خواهد بود.

عمر نه چندان بلند امام یازدهم شیعیان نشان می‌دهد که ایشان برای زنده نگهداشتن اندیشه امامت و انتقال پرچم ولایت به حضرت حجت، با وجود تلاش‌های بنی عباس برای شناسایی جایگاه و محل اختفای امام دوازدهم تا کجا تلاش کردند و سختی را برجان خریدند.

پرورش شاگردانی امین و قابل اعتماد در شرایطی که حاکم جور زمانه، معتمد عباسی جاسوسانی برای شناسایی و نفوذ در میان مکتب شیعه آماده کرده بود، از مهم‌ترین اقداماتی بود که خود موجب زنده نگهداشتن مهدویت شد.

امروز در کنار اندیشه مهدویت که پایه گذارش را امام حسن عسکری(ع) باید نامید، تفسیر قرآن منتسب به ایشان و مجموعه احکام و موعظه‌هایشان گنجینه‌ای برای تاریخ شیعه و جامعه امروز اسلامی ما محسوب می‌شود که اگر ارج نهاده و سرمشق قرار داده شود می‌تواند خود چراغی برای رهنمایی و هدایت به سمت جلب رضایت ولی عصر(عج) باشد.

مقاومت امام حسن عسکری(ع) انسجام تشیع را رقم زد

وجود امام حسن عسکری(ع) توانست با مقاومت انسجام تشیع را رقم بزند، این امام بزرگوار(ع) که به حق با شبکه اصحاب و شاگردانی که پرورش دادند، توانستند عقیده مهدویت را ایجاد کرده و موجب امید و دلگرمی امت شوند.

تدبر امام حسن عسکری(ع) در آیات قرآن کریم و تفسیر این آیات الهی پرده‌ای از علم خدایی این امام معصومه(ع) برای ما محسوب می‌شود.

احادیث اخلاقی و کلامی و اجتماعی امام، همدردی ایشان با اقشار ضعیف جامعه و معیار قرار دادن تقوا در سنجش افراد از جمله موارد مهم در زندگی ایشان است که موجب شد زور و زر دشمنان هرگز نتواند از تابش خوبی‌های ایشان جلوگیری کند.

علاقه شیعیان به امام حسن(ع) موجب شد تا با انتخاب وکلایی از سوی امام(ع) همواره افکارشان در جامعه وجود داشته باشد.

امام حسن عسکری(ع) با برخی از اصحاب به صورت خصوصی وجود امام عصر(عج) را در میان می‌گذاشتند، ایشان برای جلوگیری از انکار وجود امام دوازدهم و برای مطلع شدن جامعه از وجود جانشین امامت تعدادی از شاگردانشان را مطلع می‌کردند.

جامعه امروز ما باید با استفاده از احادیث ایشان مسیر سعادت را برای بندگی هرچه بهتر الهی به دست بیاورد.
  • نویسنده :
  • منبع :