19 دی: وزیر امور خارجه از توافق با همتای ترکیه‌ای برای تدوین نقشه راه همکاری‌های بلند مدت ایران و ترکیه خبر داد و ابراز امیدواری کرد این سند در جریان سفر آتی رییس جمهوری ترکیه به ایران به امضا برسد.
حسین امیر عبداللهیان در نشست خبری مشترک با مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه با خوش آمد گویی به همتای خود اظهار کرد: در دیدار امروز در زمینه گفت و گوهای کارشناسی توسط دیپلمات‌های دو طرف به منظور تدوین یک نقشه راه جدید در راستای همکاری‌های بلند مدت تهران و آنکارا توافق کردیم و امیدوار هستیم در سفری که در آینده جناب آقای اردوغان رئیس‌جمهور محترم ترکیه به تهران خواهند داشت، بتوانیم سند نقشه راه همکاری‌های بلندمدت دو کشور را نهایی کنیم.
وی اضافه کرد: توافق کردیم در این زمینه گفت و گوهای دیپلماتیک را شروع کنیم و امیدوار هستیم در جریان سفر آینده و پیش روی عالیجناب اردوغان رئیس جمهور محترم ترکیه به تهران این سند در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا برسد.
امیرعبداللهیان گفت: در دیدار امروز گفت و گوهای مفیدی درخصوص توسعه مناسبات دو کشور و در راستای همکاری‌های بلند مدت تهران و آنکارا توافقاتی داشتیم.
وزیر امور خارجه اضافه کرد: در دیدار امروز درباره مسائل متنوع بین المللی و منطقه ای گفت و گوی خوبی با تمرکز بر تحولات افغانستان داشتیم و بر ثبات امنیت غرب آسیا تاکید کردیم.
وی با بیان اینکه هر دو دولت در تهران و آنکارا دولت‌های عمل گرایی هستند، گفت: امیدواریم به سرعت موانع تجاری موجود را برطرف کنیم. در جلسه امروز هم به مکانیسم‌های مشترک در سرعت بخشیدن توسعه روابط دو جانبه رسیدیم.
وزیرخارجه ادامه داد: ظرفیت های فراوان درعین حال موانعی برای تجارت دو کشور وجود دارد که قرار شد اقدامات لازم برای رفع این موانع انجام شود.
امیرعبداللهیان روابط ایران و ترکیه را دوستانه، تاریخی و صمیمانه خواند و گفت: در نشست امروز تسهیل تردد ترانزیتی و موضوعات کنسولی را مورد توجه ویژه داریم و برای شتاب بخشیدن به این همکاری‌ها مانع جدی مشاهده نمی‌کنیم.
رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه مشکلات روابط ایران و ترکیه عمدتا تحت تاثیر شرایط کرونایی حاکم بر جهان است، گفت: مایلم با خرسندی اعلام کنم حتی در این شرایط هم توانستیم روابط را ادامه دهیم.

  • نویسنده :
  • منبع :