19 دی: مقام های عراقی اعلام کردند که برای بازگرداندن پناهجویان این کشور از بلاروس تدابیر لازم اندیشیده شده و به زودی نخستین پرواز برای بازگشت آنها انجام خواهد شد.
تارنمای شبکه الجزیره امروز (دوشنبه) به نقل از وزارت امور خارجه عراق خبر داد که نخستین هواپیما برای بازگرداندن پناهجویان عراقی از از بلاروس، ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) راهی این کشور خواهد شد.
قضیه عزیمت پناهجویان عراق از طریق بلاروس به لیتوانی در هفته های اخیر باعث تشدید اختلافات بین «ویلنیوس» و «مینسک» از یکسو و اتحادیه اروپا و بلاروس از طرف دیگر شده است، از این رو اتحادیه اروپا از دولت عراق خواسته است که جلوی سفر پناهجویان غیرقانونی خود را به بلاروس بگیرد.
این وضعیت، سه ماه پیش نیز باعث شد که خطوط هوایی عراق به مدت یک هفته، پروازهای مستقیم خود را از بغداد به مینسک متوقف کند.
اتحادیه اروپا افزایش یکباره تعداد مهاجران عراقی به بلاروس و انتقال غیر قانونی آنها را به لیتوانی که عضو اتحادیه اروپا است، بخشی از عملیات انتقامی مینسک دربرابر تحریم های جدیدی دانسته  که این اتحادیه بر بلاروس اعمال کرده است.
لیتوانی در ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ اعلام کرد که ۱۷۱ مهاجر غیرقانونی را در حین تلاش برای ورود به داخل مرزهای لیتوانی، نزدیک مرز بلاروس دستگیر کرده که بزرگترین عملیات توقیف مهاجران غیرقانونی در یک روز طی سال جاری میلادی به شمار می رود و اکثر آنها اتباع عراقی هستند.
براساس گزارش ها باندهای قاچاق حدود ۱۵ هزار دلار از هر مهاجر عراقی برای انتقال آنها از مینسک به داخل مرزهای اتحادیه اروپا از طریق خاک لیتوانی پول دریافت کرده اند.
لیتوانی واقع در شمال شرقی اروپا به عنوان یکی از کشورهای کوچک عضو اتحادیه اروپا است که جمعیتی قریب به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دارد و از شمال به لتونی، از مشرق و جنوب شرقی به بلاروس، از جنوب به لهستان، از جنوب غربی به روسیه و در مغرب با دریای بالتیک هم مرز است.
اتباع عراقی در سال های اخیر توجه ویژه ای برای سفر به کشورهایی مانند بلاروس و اوکراین نشان داده و بخشی از سرمایه گذاری های خود را در این کشورها انجام داده اند؛ همین امر مراودات تجاری را بین عراق و این گونه کشورها بیشتر کرده است.
درپی سرگردانی شماری از پناهجویان عراقی در مرزهای بلاروس و برخورد نامناسب با آنها، دولت عراق اواخر هفته گذشته مجوز کنسولگری بلاروس را به طور موقت تعلیق و پروازها به این کشور را متوقف کرد.
به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق به رسانه ها گفت که عراق پروازهای مستقیم با بلاروس را متوقف کرده است.
وی افزود: وزارت خارجه عراق به طور موقت مجوز فعالیت کنسولگری افتخاری بلاروس در بغداد را نیز سلب کرده است که این گام ها برای حفاظت از شهروندان عراقی در برابر شبکه های قاچاق انسان از طریق بلاروس و لهستان صورت می گیرد.
الصحاف گفت: سفارتخانه های عراق در مسکو و ورشو درحال هماهنگی تلاش ها برای بازگرداندن داوطلبانه شهروندان سرگردان در مرز بلاروس هستند.
وی گفت که شهروندان عراقی در دستان شبکه های قاچاق انسان در خطر واقعی هستند.
الصحاف افزود: تعیین شمار عراقی های سرگردان در مرز بلاروس و لهستان دشوار است اما آمار اولیه از وجود ۵۰۰ عراقی حکایت دارد. 
وی خاطرنشان کرد که وزارت خارجه عراق تلاش های دیپلماتیک و سیاسی برای بازگردان داوطلبانه مهاجران عراقی انجام می دهد و وضعیت در نوار مرزی بین بلاروس و لیتوانی و لتونی و لهستان را با دقت دنبال می کند.


  • نویسنده :
  • منبع :