19 دی: حضرت فاطمه معصومه(س) پس از اقامت ۱۷ روزه در قم رحلت کردند و برای همیشه این شهر به عنوان پناهگاه و ملجأ شیعیان و محل علم و دانش شد.
۱۷ روز پیش کاروان نور با استقبال گسترده زنان و مردان وارد قم شد. قدسی‌ترین خطه دنیا میزبان بانویی از جنس نور و کرامت بود. حضرت فاطمه معصومه(س) مهمان ۱۷ روزه مردم قم اما میزبان همیشگی دوستداران نبوت و امامت شد. شخصیتی که چند امام بزرگوار به تعبیرهای مختلف فرموده‌اند هر کسی که این بانو را با معرفت زیارت کند بهشت بر او واجب خواهد شد.

بانوی کرامت در محیطی پرورش یافت که اطرافیانش به فضیلت‌های اخلاقی و ایمانی آراسته بودند. ایشان به خوبی از ویژگی‌های برجسته این خاندان پاک سیرت و سرچشمه علم و فقاهت بهره بردند. این گونه شد که حضرت معصومه(س) در پاکدامنی، تقوا، عبادت، استقامت و بردباری الگو شد.

مقام والای بانو

امامان معصوم(ع) برای این بانوی بزرگوار تعبیرهای عجیبی به کار برده‌اند. جالب است که بدانید امام صادق(ع) قبل از به دنیا آمدن حضرت معصومه(س) از فضائل ایشان و اهمیت قم سخن گفته‌اند.

ایشان فرمودند: «آگاه باشید که برای خدا حرمی است و آن مکه است؛ و برای پیامبر خدا حرمی است و آن مدینه است؛ و برای امیر مؤمنان حرمی است و آن کوفه است. بدانید که حرم من و فرزندانم بعد از من، قم است. آگاه باشید که قم، کوفه کوچک ماست، بدانید بهشت هشت دروازه دارد که سه مورد آن‌ها به سوی قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسی، در آن جا رحلت می‌کند که با شفاعت او، همه شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند.

حضرت معصومه(س) بعد از حضرت فاطمه زهرا(س) تنها بانوی بزرگواری است که زیارتنامه آن از سوی معصومان(ع) وارد شده و این نشان دهنده مقام والای ایشان نزد امامان معصوم(ع) است.


به گفته حجت‌الاسلام ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه قم، زیارتنامه حضرت معصومه(س) از سوی برادرشان امام رضا(ع) صادر شده است.

وی با بیان این که ۴ امام معصوم تعابیر ارزشمندی در مورد جایگاه و عظمت حضرت معصومه(س) بیان کرده‌اند، گفت: فاطمه معصومه(س) در میان فرزندان متعدد امام موسی ابن جعفر(ع) این ویژگی را دارد که امام رضا(ع) فرمودند «هر کسی او را زیارت کند مرا زیارت کرده است.»

این استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که فاطمه معصومه(س) از نظر شخصیت فردی و کمالات روحی در بین فرزندان امام موسی بن جعفر(ع) بعد از برادرش علی بن موسی‌الرضا(ع) در والاترین رتبه جای دارد، افزود: معادل بودن زیارت یک امامزاده با امام معصوم مسئله ساده‌ای نیست.

کریمه اهل بیت(ع) پناهگاه شیعیان است

حضرت فاطمه معصومه(س) به لقب «کریمه اهل بیت» یاد می‌شوند. به گفته مرحوم آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی، این لقب از طرف امام صادق(ع) بر حضرت معصومه(س) اطلاق شده است.

حجت‌الاسلام رفیعی کریم بودن را یکی از ویژگی‌های حضرت معصومه(س) دانست و اظهار کرد: یکی از صفات انسان‌های کریم این است که وعده‌های آن‌ها نقد است و کار را نسیه نمی‌گذارند. کریم نگاه به بدی انسان نمی‌کند.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: سه گروه از سه گروه انتقام نمی‌گیرند که شامل عاقل از نادان، نیکوکار از فاسق و کریم از انسان پست است.

وی با بیان این که کریمه اهل بیت(ع) پناهگاه شیعیان بوده و هست، اظهار کرد: انسان‌های زیادی در حرم ایشان توبه و تغییر و تحول در آن‌ها پیدا شده است. چون یکی از ویژگی‌های انسان کریم این است که به نیاز فرد پاسخ مثبت می‌دهد.

حجت‌الاسلام رفیعی گفت: بسیاری از علما و بزرگان و شخصیت‌ها، مسائل علمی خودشان را با این بانوی بزرگوار به عنوان یک ملجأ علمی و شخصیتی که از زندگی بسیاری گره‌گشایی کرد، مطرح می‌کردند.

علما و بزرگان به حرم حضرت معصومه(س) پناه می‌آوردند

به گفته این استاد حوزه علمیه، اگر کسی بخواهد خاطرات علما و شخصیت‌های بزرگوار از حرم حضرت معصومه(س) را جمع‌آوری کند ده‌ها جلد کتاب می‌شود.

حجت‌الاسلام رفیعی افزود: علما و بزرگان به حرم حضرت معصومه(س) پناه آوردند و طبق گفته علما، از مسجد امام حسن عسکری(ع) تا حرم حضرت معصومه(س) بیش از ۷۰۰ نفر از صحابه و شخصیت‌های بزرگ دفن هستند.

وی گفت: مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی گفتند که می‌خواستند در مورد آیه تطهیر کتاب بنویسند و به شبهات جواب بدهند. ایشان به حضرت معصومه(س) متوسل شدند و گفتند نکاتی برای ایشان آشکار شد که با ۳۰ سال مطالعه به آنجا نمی‌رسیدند.


برگزیدن شهر قم

بر اساس مستند تاریخی، پس از آن که حضرت معصومه(ع) در مسیر دیدار برادرشان امام رضا(ع) به شهر ساوه رسیدند، بیمار شدند. چون توان رفتن به خراسان را در خود ندیدند، تصمیم گرفتند به قم بروند. برخی تاریخ‌دانان معتقدند که عده‌ای از بزرگان قم به ساوه رفته و از ایشان درخواست کردند که به قم بروند. هر چه هست این که چرا حضرت معصومه(س) شهر قم را برای اقامت برگزیدند مسئله مهمی است.

حجت‌الاسلام میرباقری نیز در این زمینه گفته است: اینکه می‌گویند حضرت معصومه(س) در قم مریض شدند و فوت کردند تحلیل ضعیفی در مورد اقامت ایشان در قم است. ایشان می‌دانستند که باید در قم بمانند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: حضرت معصومه(س) واسطه فیض بودند و برای مأموریت الهی به قم رفته بودند.

حضرت فاطمه معصومه(س) پس از ورود به شهر قم در خانه موسی ابن خزرج یکی از بزرگان قم مستقر شدند. ایشان ۱۷ روز پس از اقامت در قم دعوت حق را لبیک گفتند. پیکر ایشان با استقبال مردم در باغ مشهور به بابلان دفن شد و آفتاب حرم باصفایش، زمین قم را نورانی کرده است.


  • نویسنده :
  • منبع :