19 دی: سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه رئیس مجلس بر لزوم معرفی هر چه سریعتر وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید دارد، گفت: رئیس جمهور ۷ روز از فرصت اولیه ۹۰ روزه‌اش زمان دارد تا گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند.
سید نظام موسوی در حاشیه جلسه علنی امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران درباره مهلت رئیس جمهور برای معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: بعد از آنکه مجلس در زمان معرفی کابینه پیشنهادی دولت به باغ گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای نداد، رئیس جمهور سه ماه فرصت داشت تا گزینه بعدی را به مجلس معرفی کند که بعد از گذشت ۸۳ روز آقای فیاضی به مجلس معرفی شد.
وی افزود: روند بررسی صلاحیت آقای فیاضی طبق آئین‌نامه مجلس در کمیسیون‌ها انجام شد و امروز مجلس صلاحیت او را در صحن علنی بررسی کرد. آقای فیاضی با ۱۴۰ رای مخالف در برابر ۱۱۵ رای موافق موفق به کسب رای اعتماد نشد.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس افزود: طبق تفسیر شورای نگهبان، رئیس جمهور سه ماه برای معرفی وزیر بعد از عدم رای اعتماد فرصت دارد که رئیس جمهور از این سه ماه یک بار برای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش استفاده کرد. لذا از مهلت ۹۰ روزه تنها هفت روز باقی مانده است. رئیس جمهور باید در اولین فرصت نسبت به معرفی گزینه بعدی پیشنهادی آموزش و پرورش اقدام کند.
وی افزود: رئیس جمهور می‌تواند در این هفت روز گزینه بعدی را معرفی کند. البته طبق برخی از بندهای قانون که بعضا روسای سابق جمهوری نیز از آن استفاده کردند، آقای رئیسی می‌تواند برای اینکه سرپرست آموزش و پرورش مدت بیشتری از سه ماه در این وزارتخانه باشد از مقام معظم رهبری اذن بگیرد، این مصلحت اندیشی بر اساس تشخیص رئیس جمهور است. بطور کلی بر اساس فهم مجلس از مواد قانون اساسی رئیس جمهور باید در اسرع وقت وزیر پیشنهادی جدید را معرفی کند.
موسوی افزود: طبق قانون تا زمان معرفی وزیر پیشنهادی جدید سرپرست معرفی می‌شود در غیر این صورت رئیس جمهور به عنوان رئیس دولت می‌تواند امورات وزارتخانه را اداره کند، البته به نظر می‌رسد تا قبل از معرفی گزینه بعدی سرپرست قبلی آموزش و پرورش عهده دار وظایف این وزارتخانه باشد.
سخنگوی هیات رییسه مجلس مجددا توضیح داد که رئیس جمهور از فرصت اولیه ۹۰ روزه برای معرفی وزیر پیشنهادی استفاده کرده و هفت روز باقی مانده، البته قانون سکوت دارد و تفسیر شورای نگهبان این است که رئیس جمهور باید ظرف همان ۹۰ روز اولیه وزیر بعدی را معرفی کند. به هر حال تاکید رئیس مجلس بر این است که باید در اسرع وقت این کار صورت گیرد.

  • نویسنده :
  • منبع :