19 دی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آستانه سفرش به تهران در توئیتی با اصرار بر مواضع قبلی خود، ابراز امیدواری کرد که بتواند کانال مفید و ثمربخشی برای گفت‌وگوی مستقیم با ایران ایجاد کند.
رافائل گروسی در این پیام نوشته است: من امروز به تهران سفر می کنم تا با مقامات ایرانی دیدار کنم تا به مسائل باقی‌مانده در ایران بپردازم.
وی افزود: امیدوارم بتوانم یک کانال ثمربخش و تعاملی برای گفتگوی مستقیم ایجاد کنم تا آژانس بتواند فعالیت‌های راستی‌آزمایی ضروری را در کشور از سر بگیرد.
گروسی در راستای همکارهای فنی بین ایران و آژانس امروز (دوشنبه) راهی تهران است. هدف از این سفر انجام گفت‌وگو در خصوص بررسی وضعیت همکارهای دو طرف عنوان شده است.
بر اساس برنامه اعلام شده وی قرار است با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کند. این دیدار در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نشست حساس کمیسیون مشترک برجام برگزار می‌شود.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر گروسی به تهران اظهار کرد: همواره سعی شده روابط ایران و آژانس در چهارچوب پادمان و رویه‌های آژانس، فنی باشد و امیدوارم این سفر هم مانند سفرهای قبلی سازنده باشد.
 وی اضافه کرد: ما همواره به آژانس توصیه کردیم در مسیر همکاری‌های فنی باقی بماند و اجازه ندهد برخی کشورها جهت‌گیری‌ها و اغراض سیاسی‌شان را به نام آژانس جلو ببرند. طبیعی است ما در چهارچوب تحولات بر اساس شرایط تصمیم لازم را اتخاذ می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه  درباره وجود فهرستی از مسائل دررابطه با ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: تاریخ سفر آقای گروسی از چند وقت پیش اعلام و دستور کار هم از طرف ایران و آژانس مشخص شده بود. موضوعاتی بین ایران و آژانس وجود دارد که ما سعی کردیم همواره در چارچوب فنی این موضوعات را حل و فصل کنیم و از آژانس هم خواستیم در همین چارچوب کار را جلو ببرد و این سفر در همان راستا است.
وی تصریح کرد: هیچ سفر دیپلماتیکی بدون دستور کار مشخص انجام نمی شود و اینکه یک لیست بلندبالا، متوسط و کوتاه باشد تفاوتی نمی‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خوبی می‌داند تمامی خراب کاری‌ها و اعمال تروریستی ؤزیم صهیونیستی در داخل خاک ایران انجام شده و متاسفانه با سکوت برخی کشورهای مدعی هم همراه بوده، تاثیر قابل توجهی بر برخی ابعاد فنی گذاشته است. این مسائل بین ما و آژانس در چهارچوب و سطح خود پیگیری شده و  در این سفر هم پیگیری می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :