۱۹ دی: مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قم با بیان اینکه مشاغل بزرگ یا کارخانه‌ای تحت تکفل کمیته امداد قم نداریم، گفت: قم رتبه نخست کشور در کیفیت صدقات را دارد.
محسن مسعودیان راد در نخستین نشست خبری خود که امروز دوشنبه در اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) قم برگزار شد، در پاسخ به خبرنگار ۱۹ دی مبنی بر اینکه کمیته امداد از سال ۵۷ تشکیل شده در این سال‌ها با توجه به اینکه خیرین قم همواره دارای رتبه‌های اول کشوری را داشتند کمیته امداد قم چه تعداد کارخانه و کارگاه تولیدی و در مجموع چه تعداد ساختمان تحت تملک دارد؟ اظهار داشت: کمیته امداد دارای دو بخش حمایتی و اقتصادی وجود دارد که هر دو استراتژی و جایگاه متفاوت دارند. بخش اقتصادی اقدامات درآمدزایی و سرمایه گذاری اقتصادی را انجام می‌دهد و بخشی هم به مسائل حمایتی خانواده‌ها می‌پردازد.
وی افزود: اینکه ما بخوام کارخانه‌ای را مدیریت کنیم از کار اصلی که مدیریت خانواده‌ها است ما را باز می‌دارد. ما مشاغل خرد و خانگی را متکفل هستیم. مشاغل متوسط و بالاتر در مجموعه اقتصادی مدیریت می‌شود. ما در قسمت مجموعه اقتصادی سرمایه‌های زیادی داریم که دیگران باید گزارش بدهند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم گفت: هم اکنون قصد داریم خیرین را ترغیب کنیم تا بتوایم کارگاه‌های تولیدی و اشتغالزایی را در مناطق مختلف راه اندازی کنیم. هم اکنون کارگاه‌های کوچک با حداکثر ۱۶ کارگر داریم که تحت عنوان مشاغل خرد تعریف می‌شوند.

حکومت اسلامی موظف به ریشه کنی فقر است
وی با بیان اینکه برای فقرزدایی و توانمندی خانواده‌ها فعالیت می‌کنیم، ادامه داد: امروز فقر به عنوان یک مانع توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی است و حکومت اسلامی موظف به ریشه کنی فقر است.
مسعودیان راد تأکید کرد: فقر کنونی با گذشته متفاوت است و یک فقر نوین بویژه در این استان اتفاق افتاده است. کسانی که به عرصه محرومیت زدایی ورود پیدا می‌کنند، باید مجتهدین فقرشاس باشند. تا فقر را خوب نشناسیم نمی‌توانیم درمان کنیم.
وی افزود: ریشه‌های فقر کنونی در نابسامانی‌های امروز کشور است که بر اثر مهاجرت‌ها و توسعه‌های نامتوازن ایجاد شده است. با فقری مواجه هستیم که با آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های مختلف توام شده است.

با فقر شهری و زنانه و جوانی فقر مواجه هستیم
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم افزود: طبق آمار، مراجعین به کمیته امداد قم نخست فقر شهری، دوم فقر زنانه و سوم جوانی فقر رخ داده است. اگر در گذشته عموم مددجویان دارای سرپرست سالمند بودند، امروز اغلب مراجعات ما را خانواده‌های جوان آسیب دیده تشکیل می‌دهند. دلیل آن را هم ناکارآمدی‌های اقتصادی درون خانواده‌ها، نداشتن تفاهم و آسیب‌های اجتماعی نوپدیدید است که منجر به طلاق می‌شود و سپس ورود به کمیته امداد را افزایش می‌دهد.

اگر کمیته امداد نبود آسیب‌های اجتماعی ناهنجاری در جامعه رخ می‌داد
وی گفت: اگر کمیته امداد نبود برخی آسیب‌های اجتماعی ناهنجار در جامعه رخ می‌داد. اگر برای این فقر جدید تدبیر درست و اقدام به موقع انجام نگیرد به طور قطع این پیش بینی قرآن که فقر منجر به کفر می‌شود، رخ خواهد داد.
مسعودیان راد تأکید کرد: قم استانی فرهنگی و ام القرای جهان اسلام و مرکز علم و فقاهت و محل مراجع دینی است لذا ورود به حوزه فقرزدایی هم باید با رویکرد فرهنگی باشد. من نیز اقدامات محرومیت زدایی با رویکرد فرهنگی را به عنوان یک ضرورت هدف کار خودم قرار دادم.
وی تصریح کرد: ظرفیت‌های ملی و فراملی در قم وجود دارد. وجود مراکز علمی و حوزوی و مراجع دینی سبب شده که در هیچ جایی این شرایط وجود ندارد. به عنوان مثال جمکران را به پایگاه مهدویت شناسی در کشور تبدیل می‌کنیم.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم تصریح کرد: بیشتر مشکلات ما به فرهنگ برمی‌گردد و قم می‌تواند به عنوان طراح و الگوساز و الهام بخش برای کل کشور ایفای نقش کند. حوزه‌های علمی و فرهنگی باید به مباحث مشکلات روز جامعه توجه بیشتری داشته باشند.
وی گفت: اگر فقر در گذشته جنبه اقتصادی داشت امروز نه تنها به عنوان رویکرد سیاسی بلکه به عنوان یک مساله امنیتی هم ظهور و بروز پیدا کرده است. نگاه حاکمیتی و دینی باید به این سمت باشد.

در اغتشاشات اصفهان دشمنان سفره مردم را هدف قرار دادند
مسعودیان راد ادامه داد: در اتفاقات اخیر (اصفهان) هم دشمنان ما از این گروه یارگیری می‌کنند و سفره مردم را هدف قرار دادند. باید یک عزم عمومی جهت فقرزدایی اتفاق بیفتد.
وی با بیان اینکه کمیته امداد به تنهایی نمی‌تواند به جنگ فقر برود و بر فقر غلبه کند، گفت: ۵۰ درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد قم را مهاجران تشکیل می‌دهند. به دلیل مهاجرت‌های بی رویه ورودی به کمیته امداد افزایش یافته است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم تأکید کرد: نیازمند عزم و همت عمومی و همگانی و خواستار همکاری مراکز دینی و علمی هستیم.
وی با بیان اینکه تزریق پول هیچ‌گاه راهبرد درستی برای فقرزدایی نخواهد بود، گفت: آفتی که با آن مواجه هستیم و از آن غفلت شده این است که نظام مددکاری ما در میدان و با الگوهای مددکاری غربی طراحی شده است.
مسعودیان راد افزود: نگاه مددکاری اسلامی آخرت گرا اما نگاه غرب انسان گرا است. دین نگاه کرامتی دارد و فرد کمک کننده را خادم و فرد گیرنده را ولی نعمت می‌نامد. در نوع سیاست‌های حاکم در حوزه فقرزدایی نخست تفکرات مادی دیده می‌شود و خودمان هم از آن غافل هستیم. در صورتی که هدف نخست در نظام دینی انسان سازی است و هدف میانی غنی سازی است.

نیازمند مدیریت نوین فقر در کشور هستیم
وی گفت: نیازمند مدیریت نوین فقر در کشور هستیم. سیاست‌های فقرستیزی باید جانشین سیاست‌های فقرنوازی صرف شود و سیاست‌های کرامتی باید جایگزین سیاست‌های حمایتی صرف شود. قم می‌تواند مدیریت درست فقرزدایی در کشور را برعهده و این حوزه را متحول کند
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم افزود: در نظام دینی رویکرد فقرزدایی با نگاه به مردم است یعنی مردم محوری باید اصل باشد نه تزریق پول که در نظریه‌های غربی است. هنر کمیته امداد این است که بتواند ارتباط افراد برخوردار را از کم برخوردار یا اغنیا بر فقرا را برقرار کند و درمواقع فقرزدایی را مردمی کند.
وی با تأکید بر اینکه قابلیت‌های زیادی در میان مددجویان کمیته امداد وجود دارد، گفت: نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که مددجویان کمیته امداد با سیاست‌های توزیع غذا و بسته‌های معیشتی به شبکه مصرف تبدیل شوند. باید آنان را با فرصت‌های جدید و اقتصادهای دیجیتال و شیوه‌های نوین اشتغالزایی آشنا کرد.
مسعودیان راد گفت: راهبردهای توانمندسازانه و انسان سازانه و اجرای برنامه‌های فرهنگی و توانمندساز خانواده‌ها باید در اولویت قرار گیرد. فقرا امروز محتاج و نیازمند صدقه نیستند بلکه محتاج اعطای فرصت هستند.

سطح بندی منطقه‌ای فقرا باید انجام شود
وی ادامه داد: بر همین اساس مراکز نیکوکاری از حمایت جدی کمیته امداد باید برخوردار باشند. بانک اطلاعاتی مراکز نیکوکاری باید کامل و سطح بندی منطقه‌ای فقرا انجام شود.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم با بیان اینکه مراکز نیکوکاری هم باید رویکرد جدیدی داشته باشند، گفت: به مراکز نیکوکاری که نگاه اشتغالزایی داشته باشند کمک می‌کنیم تا توان خود را بالا ببرند. برخی از مراکز نیکوکاری حتی از کمیته امداد جلوتر هستند که حتماً حمایت می‌شوند.
وی گفت: کمک به این مراکز در جهت توسعه کمی و کیفی و تخصصی کردن این مراکز و داشتن یک نگاه دقیق نسبت به جامعه هدف است.

مساجد باید به پایگاه‌های خدمتگذار تبدیل شوند
مسعودیان راد افزود: مساجد هم باید به پایگاه‌های خدمتگذار تبدیل شوند. فلسفه خانه‌های خدا بر روی زمین خیررسانی برای عامه مردم است و خدمتگذاران مساجد باید خدمات خود را ارتقا دهند.
وی با تاکید بر اینکه کمیته امداد اشتغال فراگیر را دنبال می‌کند، گفت: سیاست‌های فقرزدایی ما تنها برای افراد زیر خط فقر نیست بلکه سعی داریم تا به افراد در آستانه فقر هم خدمات بدهیم که آنان به چاله‌های فقر نیفتند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم بیان کرد: باید با نگاه نوین به فقر نگاه کنیم و خدمات فکری و اقتصادی همزمان به افراد ارائه دهیم تا بتوانند فعال باشند نه مصرف کننده. لذا منابع خیرین را باید به این سمت سوق دهیم.

اصل مال خیرین نباید از بین برود
وی تأکید کرد: اصل مال خیرین نباید از بین برود بلکه باید از سود آن به فقرا کمک کرد.
مسعودیان راد با اشاره به اینکه چندین هزار میلیارد تومان به کمیته امداد کمک شده، گفت: این منابع صرف چه امور اساسی و طولانی مدت در حوزه فقرزدایی شده است؟
وی با تأکید بر اینکه نگاه عاطفی باید به نگاه منطقی تبدیل شود، گفت: ماشین فقرزدایی امروز احتیاج به روشن کردن موتور دارد اما ما می‌خواهیم آن را هل دهیم. به عنوان مثال در میان افراد تحت پوشش کمیته امداد استعدادهای زیادی وجود دارد که یک استارت برای روشن شدن آن‌ها کافی است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم با اشاره به بیماری کرونا گفت: مشکلات مردم در دوران کرونا افزایش پیدا کرد اما میانگین کمک‌های مردمی ۳۳ درصد رشد داشت که این نشانه اعتماد مردم به کمیته امداد و همدلی و نوعدوستی مردم است.
وی در مورد خروجی از کمیته امداد گفت: سال گذشته ۸۸۹ خانواد توانمند و ازپوشش کمیته خارج و افراد جدید جایگزین شدند. در این دو سال ورودی به کمیته امداد زیاد شده است.
مسعودیان راد در مورد مسکن مددجویان نیز گفت: تا سه سال قبل با ۱۰ میلیون تومان می‌شد مقدمات خانه دار شدن مددجویان را فراهم کرد اما تهیه مسکن امروز به شدت سخت شده است. از خیرین می‌خواهیم در این زمینه با ما همکاری کنند.
وی افزود: هم اکنون ۲۲۰ مورد مسکن را در دست احداث داریم که از کلنگ زنی تا ۵۰-۶۰ درصد پیشرفت را داشته است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم بیان کرد: گفت وگوهایی جهت دریافت زمین داشتیم که اگر به نتیجه برسد در مناطق روستایی و پیرامون شهری ساخت را آغاز می‌کنیم. با رایزنی با کمیته امداد مرکز تهران قول تأمین منابع را به ما داده‌اند.

نیازمند مهندسی معکوس در فقر هستیم
وی تصریح کرد: با جوان شدن فقر، فقر باید مهندسی معکوس شود. سیاست‌ها از پردخت مستمری باید به سمت به ارائه فرصت‌های شغلی و فکری برود. در جوانان قدرت کار وجود دارد و پرداخت مستمری و یارانه‌ای برای این قشر سم است. باید در قالب تضمین ضمانت‌ها به آن‌ها کمک کرد و باید ضامن کسانی که توان پرداخت وام دارند شویم. ما در قم این اقدام را عملی می‌کنیم تا در این سیستم تحول ایجاد کنیم.
مسعودیان راد در مورد برنامه‌های کمیته امداد برای نوجوانان و جوانان نیز گفت: برای کودک و نوجوان باید برنامه جدی داشت. باید حتی به وسیله اسباب بازی‌های تولیدی این قشر را توانمند کرد.
وی با بیان اینکه کمک‌های ما فقط غذا و بسته‌ای معیشتی است، گفت: به عنوان مثال در این شرایط فکری و فرهنگی برای کودک و نوجوان چه اقدامی انجام دادیم؟
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم وعده جالبی داد که به زودی اسباب بازی‌های توانمندسازی که توسط خانواده‌های مددجویان تولید می‌شود در قم رونمایی می‌شود.
وی تأکید کرد: نوجوان و جوان ما باید با یک مهارت آشنا شوند اما متأسفانه جوانان کشور ما بی مهارت وارد بازار کار می‌شوند. بسیاری از نوجوانان و جوانان کمیته امداد با آموختن یک مهارت، از افراد مؤثر کشوری شده‌اند.
مسعودیان راد با بیان اینکه ما برای همه مردم در کشور نسخه واحد پیچیدیم، گفت: قرآن می‌فرماید برای هر گروهی باید راهکار جداگانه داشت.
وی گفت: مراکز تخصصی کارآفرینی باید راه اندازی شود و هر منطقه کم برخوردار را باید تبدیل به پایگاه‌های کارآفرینی تبدیل کرد و به آنان سهمیه‌ای داد و بقیه کمک‌ها را خودشان جذب کنند.

قم رتبه نخست کشور در کیفیت صدقات را دارد
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم در مورد کمک خیرین قمی نیز گفت: از نظر کیفیت صدقات، قم رتبه نخست کشوری را دارد و درصد مشارکت سرانه شهروندان قم نسبت به کشور بسیار بالاست. ۵۴ درصد کمک‌ها به کمیته امداد قم نقدی است که این امر سبب شده تا بالاترین کیفیت و شفافیت را داشته باشیم.
وی در پاسخ به این سؤال که برخی طلاق صوری می‌گیرند تا از خدمات کمیته امداد استفاده کنند برای این امر چه تدبیری اندیشیدید؟ گفت: شرط مطلقه بودن جهت دریافت مستمری کمیته امداد حذف شد. نیاز به گواهی طلاقنامه نیست اگر فقر افراد احراز شود تحت پوشش قرار می‌گیرند.
مسعودیان راد همچنین گفت: اجازه نمی‌دهم خانواده‌های جوان تحت پوشش مالی کمیته امداد قرار گیرند و به این روش عادت کنند. به این افراد ابتدا کمک فرهنگی و مشاوره اشتغال می‌دهیم و کمک دائمی به این افراد نمی‌کنیم.
وی در مورد سرپرستان خانوار نیز گفت: اخیراً تعداد افراد بدسرپرست تحت پوشش کمیته امداد افزایش یافته و افراد بی سرپرست کاهش داشته‌اند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم افزود: خانواده‌های محسنین بیش از همه نیازمند توجه هستند. پیشینه دردناک و احتمالاً آینده خطرناک دارند. استدعا داریم خیرین بیشتر یه این گروه توجه کنند. اگر دچار طرد اجتماعی شوند آسیب‌های اجتماعی آن گریبان گیر همه جامعه خواهد شد که باید برای آن تدبیر درستی اندیشیده شود.
مسعودیان راد با بیان اینکه کمیته امداد صحنه‌های تلخ و شیرینی دارد، افزود: به عنوان مثال وجود جوانی در جامعه که ۱۴۰ نفر را تحت پوشش قرار داد افتخار نظام ما است و کار خیر آنان باید در جامعه برجسته شوند. تفکر احسان و نیکوکاری باید از طریق اصحاب رسانه ترویج شود.

  • نویسنده :
  • منبع :