19 دی: رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه هشت هزار و ۴۴۰ تَن در این استان دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند گفت: در حال حاضر دُز سوم شامل کادر بهداشت‌ودرمان و افراد بالای ۶۰ سال است ولی احتمالا این سن کاهش پیدا خواهد کرد.
محمد رضا قدیر عصر چهارشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری قم طی سخنانی اظهار داشت: با توجه به آمدن سویه جدید کرونا با نام اومیکرون، مدیران مراکز بیمارستانی باید آماده باشند.
وی افزود: این ویروس در ۵۰ نقطه جهش داشته که ۳۰ جهش آن در همان جایی که واکسن اثر می‌کند، بوده‌است.
وی همچنین گفت: هنوز میزان واکسن گریزی این سویه مشخص نیست، و کارشناسان و صاحبنظران در حال بررسی می‌باشند، ولی مهمترین سیاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این است که ورود آن را به تعویق بیاندازیم.
قدیر تصریح کرد: هر چه سویه دیرتر وارد کشور و قم شود، بهتر می‌توان اثرهای واکسن، مکانیسم‌های حفاظتی و کارهای لازم را پیگیری کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر اینکه در موضوع ویروس کرونا مدارس آسیب پذیرترین مکان هستند گفت: باید در زمینه غربال‌گری دقت کافی صورت گیرد و افراد مشکوک در اسرع وقت آزمایش و قرنطینه شوند.
وی در ادامه کنترل بهداشتی آب‌خوری‌ها، رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک، تهویه مناسب و مجموعه عواملی که زمینه‌ساز حضور دانش‌آموزان در مدارس است را ضروری دانست و گفت: در صورت مثبت شدن نتیجه آزمایش یک دانش‌آموز، کلاس باید ۲ هفته تعطیل شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به رسیدن نرخ واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال در این استان به ۷۰ درصد گفت: با توجه به تبلیغات شدید و ایجاد نهضت‌های ضد واکسن در فضاهای مجازی و حقیقی، از نظر خیلی‌ها بعید بود که واکسیناسیون کرونا در قم به ۵۰ درصد برسد، ولی امروز امیدوار هستیم که به بالای ۸۰ درصد هم برسیم‌.
وی بیان داشت: در حال حاضر یک میلیون و ۳۴۹ هزار و ۴۴۵ دُز واکسن تزریق کردیم، که ۷۶۸ هزار و ۸۱۲ دُز آن نوبت اول و ۵۷۲ هزار و ۱۹۳ دُز نیز نوبت دوم و هشت هزار و ۴۴۰ دُز هم نوبت سوم هستند.
وی یادآور شد: دُز سوم مختص کادر بهداشت و درمان و افراد بالای ۶۰ سال که چهارماه از تزریق دُز دوم آنها گذشته می‌باشد و احتمالا این سن به ۴۰ سال کاهش پیدا خواهد کرد که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ می‌شود.
۲۴۹ هزار رهگیری در طرح شهید سلیمانی انجام شد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد یک سال گذشته طرح شهید سلیمانی گفت: از ابتدای آذرماه سال قبل تاکنون ۲۴۹ هزار و ۱۲۹ تَن در استان مورد رهگیری قرار گرفتند.
سیامک محبی تعداد ارجاع‌های صورت گرفته به مراکز منتخب توسط تیم‌های رهگیری را نیز ۶ هزار و ۷۲۹ تَن ذکر کرد و گفت: ۲ هزار و ۸۹۵ تَن نیز در قالب تیم‌های مراقبت در منزل فعالیت داشتند و ۳۳۹ تَن با همکاری عوامل فوریت‌های پزشکی به بیمارستان ارجاع داده شدند.
محبی با اشاره به ۱۹۱ هزار و ۷۰۸ مورد بازرسی توسط گروه سلامت محیط کار افزود: ۷۷ هزار و ۲۴۷ مورد بازدید توسط نیروهای بسیج و ۳۷ هزار و ۵۲۶ مورد نیز از سوی هلال احمر صورت گرفت.
معاون دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: ۵۶ هزار و ۳۸۸ مورد اخطار و ۶ هزار و ۱۷۶ مورد پلمب و غیرفعال کردن را نیز در این طرح داشتیم.

  • نویسنده :
  • منبع :