19 دی: وزیر امور خارجه هند در یک جلسه پرسش و پاسخ در پارلمان این کشور، هرگونه تاثیر تحریم‌های آمریکا بر پروژه بهره‌برداری از بندر چابهار را رد کرد.
به گزارش روزنامه هندو، سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان پارلمان این کشور درباره تاثیر تحریم های آمریکا بر همکاری دوجانبه هند و ایران در زمینه پروژه بندر چابهار، گفت: تحریم های آمریکا علیه ایران بر پروژه بندر تاثیری نداشته‌اند و این تحریم ها  «اصلا هیچ ربطی به پروژه بندر چابهار ندارند». 
ریتش پاندی این نماینده پارلمان انگلیس مدعی شد که چین تلاش می کند روی پروژه چابهار کار کند و از تحریم های آمریکا علیه ایران به نفع خود استفاده کند و از جایشانکار پرسید آیا دولت هند به دنبال راهکاری برای این مسئله هست یا نه. 
وزیر خارجه هند در پاسخ به او گفت: مایلم به اطلاعتان برسانم این ادعا کاملا نادرست است. این توافق[بهره برداری از بندر چابهار] در سال ۲۰۱۶ امضا شد. بهره برداری از این بندر در سال ۲۰۱۸ به دست ما افتاد. ما تا کنون شش جرثقیل در بندر چابهار نصب کرده ایم و کاملا فعال است. 
نماینده پارلمان هند همچین از جایشانکار پرسید آیا هند توافقی پنهانی برای بهره برداری از بندر چابهار در راستای کمک به کشورهای آسیای میانه و افغانستان پس از در دست گیری قدرت این کشور توسط طالبان امضا کرده است یا نه، گفت: تمامی توافق های ما درباره عملیات های بندر چابهار محدود به ایران هستند. در اصل، این یک توافق سه جانبه بود اما در واقع آن توافق مبنای شکل‌گیری این پروژه بود. لازم نیست در زمینه فعالیت بنادر قراردادی با دولت افغانستان داشته باشیم. من به شما اطمینان می دهم این بندر فعال است. 
  • نویسنده :
  • منبع :