۱۹ دی: معاون پژوهشی و فناوری بنیاد بین‌المللی اسراء با بیان اینکه اینکه این مرکز دارای ۱۱ مرکز آموزشی و پژوهشی تخصصی است، گفت: ۹ جلد کتاب «عقلانیت شهود» تا پایان آذرماه ۱۴۰۱ چاپ می‌شود و دوره ۱۶ جلدی آن منتشر می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین علی روح اللهی امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در بخش فقه مجموعه آثار علامه جوادی آملی در ۴۰ جلد منتشر می‌شود که البته سالانه چهار جلد آن به چاپ می‌رسد.
وی با بیان اینکه برای سال آینده چهار برنامه مدنظر داریم، گفت: نخست نظریه پردازی از آثار استاد و دوم تدوین منظومه علمی و فکری آیت الله جوادی آملی جزء برنامه‌های آتی ما است که پژوهش‌های تطبیقی میان رشته‌ای آن در حال مطالعه است.
معاون پژوهشی موسسه اسراء افزود: در بخش معاونت فرهنگی موسسه نیز عمومی سازی سخنان آیت الله العظمی جوادی آملی با محتوای قابل فهم از اندیشه ایشان در دستور کار است.
وی گفت: این موسسه در بخش سازمان جهانی ۱۱ مرکز آموزشی با رشته‌های تخصصی حوزه علمیه دارد که همه هدف آنان این است که این مراکز پژوهش محور باشند.
حجت الاسلام روح اللهی تأکید کرد: تمام ۷۶۰ دانش پژوه و ۱۱۵ استاد این مؤسسه، آموزش فنون پژوهشی را در کنار آموزش فرا می‌گیرند.
وی بیان کرد: در مراکز حوزوی دکترای پژوهش محور نداریم و همه آموزش محور هستند اما مؤسسه اسراء برای سه رشته فلسفه، تفسیر و نهج‌البلاغه تقاضای پژوهش محور بودن داده است.
معاون پژوهشی موسسه اسراء در مورد منابع تأمین هزینه‌های پژوهشی این موسسه نیز اظهار داشت: تمام مراکز پژوهشی قم طبق آیین نامه باید هزینه کنند. این موسسه هیچ هزینه کمکی از دولت دریافت نمی‌کند. ما مجری طرح‌های دو وزارتخانه دولت هستیم آنان سفارش می‌دهند و ما پژوهش می‌کنیم. بخشی از هزینه‌ها هم طبق تفاهم نامه‌ای که با وزارت ارشاد داریم انجام می‌شود. برخی طرح‌ها هم بانی و خیر خاص دارد. به عنوان مثال در بخش محیط زیست یک شخص خواستار پژوهش شد که نتیجه پژوهش‌ها در قالب کتاب به سه زبان منتشر شد.
وی بیان کرد: پنج‌شنبه پیش رو جلد هفتم کتاب رجال تفسیری رونمایی می‌شود. جای بحث‌های تفسیری و رجالی خالی بود و با تدوین این کتاب خلع تا حدودی برطرف می‌شود.
حجت الاسلام روح اللهی گفت: نگارش این کتاب از پنج سال پیش کلید خورد و طبق نظر آیت الله العظمی جوادی آملی هر روایتی، روایت تفسیری نیست بلکه روایتی تفسیری است که در تفسیر آیه یا بخشی از یک آیه باشد لذا چهار هزار و شش راوی که روایت‌های تفسیری دارند در این کتاب نام برده می‌شود.
وی بیان کرد: تا جلد هفتم این کتاب ۵۷۴ راوی نام برده شده و در ۲۰ جلد نام تمام راوی‌ها می‌آید.

پژوهش موفق باید پیوست رسانه‌ای داشته باشد
معاون رسانه بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء نیز در این نشست اظهار داشت: سرمایه‌گذاری عالمانه و بنیادی و پرسود می‌تواند باشد و به عبارتی محتوای پژوهشی مفید مهمترین اقدام اولیه است تا جریان سازی اجتماعی و فرهنگی را به بار بیاورد.
موسوی‌تبار افزود: یک پژوهشگر موفق باید توجه به نتیجه بخش بودن پژوهش داشته باشد. پژوهشی موفق است که پیوست رسانه‌ای داشته باشد. پژوهشگر موفق باید رصد و پایش کند مشکلات مردم را و سپس در قالب پژوهش به انجام برساند.
وی تأکید کرد: پژوهش باید منجر به اثر رسانه‌ای شود تا تأثیر بگذارد و ماندگار شود. پژوهش دقیق با پیوست رسانه‌ای غیر مغرضانه مدینه فاضله را می‌تواند ایجاد کند. پژوهشی به مقصد می‌رسد که اصحاب رسانه اهل تحقیق و پژوهش باشد.
معاون رسانه موسسه اسراء تصریح کرد: کرسی‌های آزاداندیشی باید توسط رسانه صورت گیرد و از چهره‌های علمی بهره ببرند.
وی گفت: در جاده یک طرفه و صرفاً پژوهش جامعه را به مقصد نمی‌رساند باید پژوهش در رکاب رسانه باشد تا به هدف نهایی برسد.

هدف موسسه اسراء انسان‌سازی و تمدن سازی است
معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بنیاد بین‌المللی اسراء نیز در این جلسه اظهار داشت: نقش فناوری اطلاعات در بنیاد اسراء سامانه جامع رسانه‌ای داریم که بخش‌های مختلف را پشتیبانی می‌کند و تمام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در این سامانه تعریف شده است.
وحید احمدی افزود: نسخه جدید نرم افزار کتابخانه جامع اسراء سال گذشته تولید شد که شامل تمام آثار آیت الله العظمی جوادی آملی به زبان فارسی و عربی می‌شود.
وی تصریح کرد: این نرم افزار دارای جستجوی پیشرفته و ابزارهای دیگر است و پژوهشگران می‌توانند به راحتی با دانلود این نرم افزار پژوهشی استفاده کنند.
معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بنیاد بین‌المللی اسراء ادامه داد: نرم افزار کتابخانه جامع اسرا، با نام «مرقوم» یک ابزار پژوهشی است که از ابزارهای نوین برای پژوهشگران استفاده شده است.
احمدی بیان کرد: بخصوص در زمان کرونا جلسات مجازی و زیرساخت‌های ارتباطی گسترده‌تر شد. همچنین زیرساخت‌های پردازشی حافظه‌ای و ذخیره‌سازی را انجام دادیم.
وی گفت: برنامه ما برای آینده موسسه این است که نگاه آینده پژوهشی داشته باشیم در گام نخست برای هوش مصنوعی برنامه‌ریزی انجام شده است. همچنین روی بحث داده کاوری و متن کوری و پردازش گفتار کار می‌شود. امیدواریم اواخر سال یا سال آینده این اقدام انجام شود.
وی اظهار کرد: بحث بعدی گذار از نسل‌های اول و دوم به نسل‌های چهارم و پنجم و رسیدن به انسان‌سازی و تمدن سازی است تا انسان بتواند تعالی پیدا کند. لذا ورود و به‌کارگیری علم در بحث فناوری از دیگر دغدغه‌های پژوهشی اسراء است.
معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بنیاد بین‌المللی اسراء گفت: در سال جاری ۱۰۰ پژوهشگر روی ۱۰۷ پروژه پژوهشی جاری است.
وی در مورد کتاب‌های منتشر شده در سال جاری بیان کرد: کتاب رحیق مختوم (جلدهای ۳۳ و تا ۳۵)، کتاب شرح حکمت متعالی با موضوع فلسفه، کتاب تفسیر تسنیم اثر برگزیده جهان اسلام (جلدهای ۵۸ تا ۶۱)، کتاب عقلانیت شهود (جلد سوم) و شرح جامعه کبیره تاکنون منتشر شده است. همچنین فصل نامه اخلاق (شماره ۱۸ تا ۲۱) و سه فصلنامه حکمت نیز در سال جاری منتشر شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :