۱۹ دی: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه در قم سه هزار تاکسی فرسوده داریم، گفت: بیش از نیمی از تاکسی‌های این شهر فرسوده است.
نشست خبری معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم به مناسبت ۲۶ آذرماه روز ملی حمل‌ونقل سه‌شنبه در سالن جلسات رضوان شهرداری قم برگزار شد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر قم در نخستین جلسه پس از تشکیل شورای ششم (پس از چهار ماه) اظهار داشت: بیش از ۷۰ درصد بودجه شهرداری قم در حوزه حمل‌ونقل و پروژه‌های عمرانی هزینه می‌شود.
سید محمدحسین دهناد افزود: ابتدا بررسی روی اسناد بالادستی از جمله سند مطالعاتی جامع (که از سال ۹۷ آغاز شده بود) انجام شد و بیش از ۱۱ هزار پرسشنامه تنظیم شد و طرح جامعی برای ۱۵ سال آینده قم در آن پیش بینی شد.
وی گفت: شهرداری هم طی پنج سال اخیر چشم اندازی را تعریف کرده بود که به عنوان یک سند مدنظر قرار گرفت.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: این دو سند مبنای عملکرد ما در حوزه حمل‌ونقل و عمران شهر قم شد و طبق آن یک «سند راهبردی جامع شهری» با هشت محور اصلی تهیه کردیم که نقشه راهی برای دوره چهار ساله آتی خواهد بود.

اتوبوسرانی مهم‌ترین محور سند راهبردی جامع شهری قم
وی بیان کرد: محور نخست و مهمترین محور این سند بخش اتوبوسرانی است. مأموریت اول افزایش سهم اتوبوس شهری است. طبق اعلام مرکز آمار کشور و قم در ۱۵ سال گذشته سهم حمل‌ونقل عمومی رو به کاهش است و کرونا این سهم را کمتر هم کرده است. این در همه کلان شهرها رخ داده است.
دهناد گفت: تعداد خودروها در شهر در ۱۵ سال اخیر سه برابر و سهم استفاده از خودروهای شخصی دو برابر بیشتر شده و سهم ۱۹ درصدی استفاده مردم از حمل‌ونقل عمومی به حدود هشت درصد رسیده است.
وی تأکید کرد: باید اقداماتی جهت جذابیت و جلب اعتماد مردم داشته باشیم. به عنوان مثال حداکثر انتظار مسافر در ایستگاه باید ۱۵ دقیقه باشد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم افزود: به این منظور در دو ماه اخیر ۴۸ اتوبوس جدید وارد سیستم خدمتگزاری به مردم شد و تعداد و میزان تراکنش کارت بلیت‌ها را هم رصد می‌کنیم تا میزان رضایت مردم را متوجه شویم.

پرداختی راننده‌های اتوبوس بر اساس عملکرد خوب آنان افزایش می‌یابد
وی گفت: تا پیش از این شرکت‌ها با سازمان اتوبوسرانی قرارداد می‌بستند و طبق آن حقوق ماهانه‌ای به راننده‌ها پرداخت می‌شد اما در قرارداد جدید پرداخت‌ها بر اساس عملکرد راننده‌ها صورت می‌گیرد. به دنبال ایجاد نرم افزارهایی هستیم که شهروندان مانند تاکسی‌های اینترنتی به راننده‌ها امتیاز بدهند.

سالی ۱۰۰ فوتی در تصادفات درون شهری قم
دهناد افزود: محور دوم سند راهبردی به بحث ایمنی اختصاص دارد. در شش سال اخیر به طور میانگین تصادفات درون شهری قم سالانه ۱۰۰ فوتی به جای می‌گذارد. فوتی‌ها عمدتاً راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده هستند. در این راستا مقرر شده تا تخلفات سرعت غیرمجاز و فاصله طولی غیرمجاز کنترل شود.

طول ۷۰ درصد سفرهای درون شهری قم کمتر از سه کیلومتر است
وی ادامه داد: محور سوم این سند به سفرهای کمتر از یک کیلومتر اختصاص دارد که قصد داریم با ایجاد تسهیلات مناسب برای پیاده‌روی و دوچرخه سواری شرایط را تسهیل کنیم. در اولویت بعدی حتی برای سفرهای کمتر از سه کیلومتر هم شرایط فراهم می‌شود. طول ۷۰ درصد سفرهای درون شهری قم کمتر از سه کیلومتر است که ایجاد پیاده‌روهای جذاب در دستور کار است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم گفت: محور و اولویت چهارم مورد توجه در این سند موتورسیکلت سوارها هستند که باید برای کاهش سوانح موتوری محورهایی را تعریف کنیم.
وی اظهار کرد: محور پنجم به بحث پارکینگ اختصاص دارد که به دلیل نبود آن، پارک دوبل انجام می‌شود و مشکلات تردد را به وجود می‌آورد. لذا ۳۸۰ زون (مطالعه موردی) جهت کمبود فضای پارک برای شهر قم مشخص شده تا از مشکلات کاسته شود.
دهناد گفت: محور ششم دوام زیرساخت‌ها است که به عنوان مثال خط‌کشی معابر با تضمین کیفیت رنگ سه ساله و دوام روسازی‌ها انجام شده است و از سال آینده بودجه آسفالت معابر بر اساس اولویت و متناسب با سطح خرابی‌ها انجام می‌شود.
وی ادامه داد: محور هفتم این سند به آلودگی هوا اختصاص دارد. سال ۹۸ شش روز مدارس قم به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد که یکی از منابع آلودگی هوا وسایل نقلیه است که در این سند به آن پرداخته شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم گفت: محور هشتم استفاده بهینه از شبکه معابر موجود است. در حال طراحی نرم افزارهایی هستیم و آموزش مسائل ترافیکی و ایجاد پارک‌های ترافیک در راستای این محور است.
وی بیان کرد: جمع‌آوری اطلاعات، تردد شمار و نصب دوربین‌های پلاک خوان در سطح شهر از دیگر اقدامات بوده است.
دهناد تأکید کرد: از ابتدا باید به نحوه ساخت و سازها توجه شود زیرا بخش زیادی از بودجه شهرداری برای تملک‌ها هزینه می‌شود.

تاکسی گردشگری، طب تاکسی، تاکسی مارکت و تاکسی ویژه در قم راه‌اندازی می‌شود
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم نیز در این جلسه اظهار داشت: تاکسی گردشگری، طب تاکسی، تاکسی مارکت و تاکسی ویژه در قم راه‌اندازی می‌شود
مسعود طبیبی افزود: طب تاکسی به بیماران غیر اورژانسی سرویس می‌دهد که می‌تواند نقش همراه بیمار را ایفا کند. این امر از مواردی است که اجرای آن به‌صورت جدی در سطح سازمان تاکسی‌رانی قم موردتوجه قرارگرفته است.
وی گفت: در زمینه تاکسی گردشگری نیز در حال رایزنی با مدیران میراث فرهنگی هستیم. ابتدا باید افراد فعال حوزه گردشگری معرفی شوند و سپس سامانه معرفی اماکن تاریخی و گردشگری قم در تاکسی‌ها نصب می‌شود که هر زمان تاکسی به مکان‌های تاریخی و فرهنگی نزدیک شود به صورت هوشمند توضیحات بنا برای مسافران بیان می‌شود.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: ۷۰ مرکز شاخص گردشگری با اختصاص بارکدهای اختصاصی برای متصل شدن مستقیم گردشگران به اماکن توریستی اضافه خواهند شد.
در شناساندن میراث فرهنگی و گردشگری قم بسیار ضعیف عمل شده است
وی گفت: در شناساندن میراث فرهنگی و گردشگری قم بسیار ضعیف عمل شده است لذا راننده‌های تحصیل کرده و آنان که با زبان انگلیسی آشنا هستند شناسایی می‌شوند و در این راستا کمک رسان خواهند بود.

آماده برگزاری تورهای گردشگری نوروز هستیم
طبیبی بیان کرد: آماده برگزاری تورهای گردشگری در نوروز هستیم به غیر از حرم حضرت معصومه و مسجد جمکران بسیاری از اماکن دیگر حتی برای مردم قم ناشناخته مانده است.
وی در مورد تاکسی مارکت هم گفت: این تاکسی‌ها در مراکز خرید اصلی مستقر می‌شوند و نیازمندی‌های شهروندان را برطرف می‌کنند.
معاون شهردار قم با تأکید بر اینکه باید خدمات حرفه‌ای و درآمد برای شهرداری ایجاد شود، گفت: مراکز تجاری حاضر به همکاری هستند و اعلام کردند که تبلت‌های تبلیغاتی در اختیار راننده‌ها قرار می‌دهند.
وی اظهار کرد: به دنبال این هستیم تا تاکسی‌هایی با سفرهای اشتراکی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جهت کاهش آلودگی هوا ایجاد کنیم.

لیست راننده‌های خوب قم منتشر می‌شود
طبیبی بیان کرد: تخلفات راننده‌های تاکسی را رصد می‌کنیم و اقدامات مهم را به راننده‌هایی که عملکرد خوب دارند می‌سپاریم. به زودی لیست راننده‌های خوب را دریافت و منتشر می‌کنیم.

سه هزار تاکسی فرسوده در قم داریم
وی گفت: در حوزه تاکسیرانی یک سیستم سنتی داریم که نتیجه آن وجود سازمان نسبتاً ضعیفی است که از ۵۷۰۰ تاکسی نزدیک به سه هزار تای آن فرسوده است. این یک فاجعه است و برای آلودگی هوای قم نیز بسیار نامناسب است.
معاون حمل‌ونقل شهرداری قم در مورد در قرارداد جدید با راننده‌های اتوبوس نیز گفت: در قرارداد جدیدی که با راننده‌های اتوبوس درون شهری منعقد شده، راننده‌هایی که عملکرد خوبی دارند پرداختی بیشتری خواهند داشت و تا ۱۰۰ ساعت می‌توانند اضافه کاری داشته باشند.
وی گفت: یک دستگاه شستشوی اتوبوس‌های درون شهری نیز خریداری و مقرر شده که هر شب تا صبح شستشو انجام شود.
طبیبی تأکید کرد: ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی باید استانداردهای لازم را داشته باشد لذا باید از بخش خصوصی دعوت شود و یا مجموعه‌هایی مانند سرای ایرانی تابلوهای تبلیغاتی شهرداری را در شرایط بد اقتصادی پر کردند که این امر رونق اقتصادی است و می‌توان از قبل آن خدمات حرفه‌ای و تسهیلات مناسب به راننده‌های تاکسی ارائه داد.
وی ادامه داد: شهرداری وعده اختصاص اعتباری در این زمینه را داده است با افزایش قیمت خودرو اینکه راننده تاکسی بتواند بروزرسانی کند شعار است.
معاون حمل‌ونقل شهرداری قم در مورد ایجاد کنار گذر در کنار فروشگاه سرای ایرانی توضیح داد: حاشیه کندرو بزرگراه جهت امنیت و برای همه ایجاد شده و مختص به سرای ایرانی نیست.
وی افزود: خطای شهرداری در این منطقه این بوده که تابلوهای تبلیغاتی کمی نصب شده و در سه تابلوی شهر دایر، تبلیغات سرای ایرانی نمایش داده می‌شود. این امر سبب ایجاد ابهام برای مردم شده است.
طبیبی در پاسخ به اینکه چرا مدیران شهرداری از حمل‌ونقل عمومی استفاده نمی‌کنند؟ هم گفت: مسئولان کوتاهی کردند که باید اصلاح شود و باید به سمت استفاده از دوچرخه حرکت کنیم.
وی در خصوص دوچرخه سواری نیز گفت: به دلیل اینکه نیمی از جامعه (بانوان) نمی‌توانند از آن استفاده کنند این طرح پیگیری نشد.

هزینه دریافتی جهت کسر پارکینگ، تأمین کننده ساخت آن نیست
معاون حمل‌ونقل شهرداری قم در پاسخ به خبرنگار ۱۹ دی مبنی بر اینکه چرا شهرداری پارکینگ‌های نمایشی ایجاد می‌کند و به عنوان مثال برای مساجد الزام پارکینگ گذاشته اما به سه تا چهار جای پارک بسنده می‌کند؟ اظهار داشت: صحبت شما کاملاً صحیح هست اما در سیاست‌های شهرداری قاعده حذف و کسر پارکینگ اعلام می‌شود و هزینه دریافت می‌شود یکی از مشکلات ما این است که هزینه کسر پارکینگ در حسابی جمع‌آوری می‌شود تا چند سال بعد پارکینگ ایجاد شود که به هیچ وجه تأمین کننده هزینه ساخت پارکینگ نیست
وی افزود: باید در تصمیم‌گیری‌هایمان تجدیدنظر داشته باشیم و با انعطاف پذیری بالاتر سهم بیشتری را برای بخش خصوصی قائل شویم تا تعداد پارکینگ افزایش یابد.

هزینه کسر پارکینگ باید بلافاصله صرف ساخت پارکینگ شود
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر قم نیز در پاسخ به خبرنگار ۱۹ دی که چرا مجتمع‌های بزرگ پارکینگ مناسب ندارند؟ اظهار داشت: این اشکال به شبکه حمل‌ونقل قم وارد است که مجتمع‌های جاذب سفر که مردم زیادی به آنجا رفت و آمد دارند ایجاد می‌شود اما پارکینگ متناسب و مورد نیاز آن تأمین نمی‌شود و نبود پارکینگ با جریمه جبران می‌شود.
وی افزود: شورا در گذشته لایحه‌ای داشت که مبالغ دریافتی بابت کسر پارکینگ بلافاصله برای تأمین پارکینگ سرمایه‌گذاری شود که تلاش می‌کنیم این لایحه عملیاتی شود.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر قم در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه پیوست ترافیکی برای ساختمان‌های بلندمرتبه رعایت نمی‌شود؛ به عنوان مثال چرا ساختمان هشت واحد هست به چهار پارکینگ بسنده میشه و پارکنیگ مجتمع‌های رفاهی، تجاری و پزشکی برای عموم نیست و سبب ترافیک می‌شود؟ گفت: برای ما باید اطلاعاتی از نرخ تولید و جذب سفر در ساختمان‌های تجاری و درمانی بزرگ داشته باشیم اما هم‌اکنون آمار و اطلاعاتی در این مورد نداریم.
وی تأکید کرد: باید ابتدا برآوردی از نیازهای پارکینگی قم انجام شود تا تکلیف کنیم که تعداد حداقلی جای پارک در این مجتمع‌ها ایجاد شود.
دهناد افزود: در چند سال گذشته لکه‌های مختلفی تملک شده که در بودجه سال آینده چند پلاک باقی مانده هم تملک می‌شود.
وی گفت: باید با کمک سرمایه‌گذار بخش خصوصی پارکینگ‌های بیشتری احداث کرد. به دلیل اینکه ایجاد پارکینگ برای سرمایه‌گذار جذابیت زیادی ندارد باید حمایت‌ها بیشتر شود.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: شورای شهر قم هفته گذشته میزبان مدیران سازمان نظام مهندسی بود و مقرر شد که ضوابط ایجاد پارکینگ از سوی آنان با دقت و حساسیت انجام شود.


  • نویسنده :
  • منبع :