19 دی: کارشناس روابط بین‌الملل با تاکید بر همسویی تفکرات تیم فعلی مذاکره‌کننده با شبکه پرس تی‌وی، به نقش ممکن این شبکه در روند این دور از مذاکرات اشاره کرد و گفت: دیپلمات‌های ما از ظرفیت‌های پرس تی‌وی غافل نشوند.
عبدالرضا فرجی‌راد ـ کارشناس مسائل بین‌الملل ـ با بیان اینکه شروع مذاکرات قدم مثبتی است که بعد از  پنج ماه وقفه برداشته شد، گفت: دور اول با یک ارزیابی مثبتی از سوی روسی‌ها، اروپایی‌ها مواجه شد. من فکر می‌کنم طرف آمریکایی تعهداتی نسبت به برداشتن تحریم‌های ایرانی خواهد داد، از آن طرف ایران برای رسیدن به توافق مصمم است؛ البته موانع بزرگی مانند راستی‌آزمایی، برداشتن تمام تحریم‌ها و ارائه تضمین در پیش‌رو است که همه این‌ها راه حل مختص به خود را دارد و راه‌ها بسته نیست.
وی با توجه به اینکه در دور قبلی مذاکرات پرس تی‌وی نقش تعیین‌کننده‌ای را ایفا کرد، گفت: پرس تی‌وی و تیم مذاکره‌کننده در دوره قبل با یکدیگر هماهنگ نبودند، اختلافاتی بینشان بود، اما چون تیم مذاکره‌کننده فعلی از نظر تفکری با این رسانه همسو است به نظر می‌رسد که کمک خوبی می‌تواند برای دستگاه دیپلماسی باشد و دیپلمات‌های مذاکره‌کننده نباید از آن غافل شوند. از آنجا هم که پرس تی‌وی بیشتر برای خارج از مرزها خبر و تحلیل ارائه می‌دهد، باید تلاش کند که جذابیتش بیشتر شود و این جذابیت‌ها هم از طریق برنامه‌های متعدد و متنوع به وجود می‌آید. گفتگو با مذاکره‌کنندگان ایرانی و غیرایرانی جذابیت این شبکه را دوچندان می‌کند. طبیعتا وقتی شنوندگان و بینندگان نظرات دو طرف را می‌شنوند خودشان می‌توانند تحلیل بهتر و درست‌تری را ارائه دهند، بدین طریق هم جذابیت پرس تی‌وی بیشتر می‌شود و هم اعتمادسازی صورت می‌گیرد.
فرجی راد به برخی پتانسیل‌های این شبکه اشاره کرد و افزود: پرس تی‌وی شبکه‌ای است با مشخصات ایرانی و متعلق به صداوسیما جمهوری اسلامی ایران که در خارج از کشور دوستان و دشمنان ویژه خودش را دارد. کشورهای غربی طبیعتا اعتماد به اخبار و تحلیل‌های پرس تی‌وی ندارند. دوستان انقلاب در کشورهای همجوار یا مسلمانانی که با زبان انگلیسی آشنا هستند، اعتماد بیشتری به این شبکه دارند؛ در نهایت مشکلاتی برای این شبکه ایجاد کردند و محدودیت‌هایی اعمال شد که در کار این شبکه خلل ایجاد کرد.
وی اضافه کرد: پرس تی‌وی در اخبار و تحلیل‌هایش دقیق و شفاف است و باید این مقوله را تقویت کند تا مخاطب بیشتری جذب کند، در حال حاضر در عصر رسانه هستیم و هر کشور بتواند رسانه قوی‌تری ارائه کند، می‌تواند جایگاه دیپلماتیکی بهتری هم در بین کشورهای دیگر داشته باشد.
این تحلیلگر به نقاط قوت این شبکه برون مرزی ایران اشاره کرد و گفت: نقاط قوت این شبکه در این است که می‌تواند در بیرون از مرزها تاثیرگذار باشد و این نکته بسیار مهمی است. امروزه می‌بینیم که رسانه‌ها و شبکه‌های جهانی چگونه بر سیاست بین الملل تاثیر می‌گذارند. پرس تی وی می‌تواند با شفافیتی که دارد به خنثی‌سازی اخبار این دست از شبکه‌ها بپردازد و بر روابط ایران با کشورهای دیگر اثر مثبت بگذارد. حتی می‌تواند با تبلیغات رسانه ای اثری مثبت بر کشورهایی که با آنها مشکل داریم، داشته باشد. سعودی‌ها با یک حاکمیت دیکتاتوری و غیردموکراتیک، توانسته‌اند با کمک رسانه، بیشتر کشورهای عربی را به خود جذب کنند، یا به طور مثال شبکه الجزیره یک کشور کوچک با جمعیت ۲۵۰ هزار نفری می بینیم که تا چه اندازه تاثیرگذار است. من فکر می کنم پرس تی وی وجودش حیاتی است و این مخاطبی که در حال حاضر دارد، باید حفظ شود، اما برای کشور ایران با ۸۴ میلیون جمعیت در داخل و هفت میلیون در خارج از کشور و میلیون ها کشور دیگری که علاقه‌مند به فرهنگ و تمدن ایران هستند، باید بیش از این مخاطب داشته باشد.
فرجی راد در پایان یادآور شد: پرس تی‌وی در وهله اول باید آماری از میزان مخاطبانی که دارد به دست بیاورد و براساس آن بررسی کند که نیاز مخاطب از شبکه‌ای که از جمهوری اسلامی ایران برنامه پخش می‌کند، چیست؛ پرس تی‌وی برای اینکه از رشد روزافزون شبکه‌های بین المللی جا نماند باید به تقویت خود بپردازد و هم راستا با آن‌ها رشد کند.     

  • نویسنده :
  • منبع :