۱۹ دی: مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم از کاهش ۳۳ درصدی تصادفات منجر به فوت در جاده‌های قم خبر داد و گفت: راه‌های قم مسبب ۱۰۰ تصادف منجر به فوت شناخته شده است.
فاطمه سادات محمدی؛ نشست خبری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم به مناسبت ۲۶ آذرماه هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری با حضور معاونان این اداره کل برگزار شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم در پاسخ به خبرنگار ۱۹ دی اظهار داشت: بیشترین تصادفات منجر به فوت در آزادراه قم-تهران رخ می‌دهد.
محمدحسن کلهری گفت: نزدیکی به تهران، راه اتصال پایتخت به جنوب کشور و محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور سبب شده که استان قم از یک موقعیت استراتژیک برخوردار شود.
وی تأکید کرد: راه‌های استان قم حساس و مهم است به غیر از مباحث سیاسی و مذهبی به لحاظ ترددی و ترافیکی خاص و ویژه است و استانی عبوری محسوب می‌شود و بیش از ۵۰ درصد ترددهای عبوری از قم با پلاک غیربومی انجام می‌شود.

قم هاب منطقه‌ای راه‌های کشور است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم تصریح کرد:‌ بخش مهمی از ترددهای جاده‌ای کشور در قم انجام می‌شود و جزء معدود استان‌هایی است که با این وسعت کم هشت کریدور ورودی دارد لذا قم قطب و هاب منطقه‌ای و به نوعی جعبه تقسیم راه‌های کشور است.
وی گفت: استان قم یک هزار و ۸۰۹ کیلومتر جاده شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی و ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار و ۵۹ کیلومتر راه روستایی اعم از آسفالته شوسته و خاکی دارد
کلهری با بیان اینکه تردد بالا سبب خرابی زودهنگام جاده‌ها می‌شود، گفت: متأسفانه سرعت خرابی جاده‌ها با توجه به کمبود اعتبارات راهداری بیشتر از سرعت بازسازی شده است.
وی با تأکید بر اینکه کمبود اعتبارات راهداری موضوع جدی است، گفت: در تلاش هستیم با ارتباط با نماینده‌های مجلس شورای اسلامی و مدیران ستادی و استانی و از طریق امانی کمبودها را جهت افزایش ایمنی و حفظ جان مردم جبران کنیم
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم با بیان اینکه تعداد و شدت تصادفات در جاده‌های استان قم بالاست، افزود: سال گذشته ۱۷۱ نفر سر صحنه فوت کردند.

کسب رتبه نخست قم در کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای
وی با بیان اینکه قم رتبه اول به لحاظ کاهش تلفات در تصادفات را کسب کرده، گفت: در هفت ماه سال جاری ۳۳ و شش دهم درصد کاهش تلفات تصادفات داشتیم که موفقیت بزرگ و مرهون تلاش دستگاه‌های مربوطه است.

۳۰ نقطه حادثه‌خیز استان شناسایی شده است
کلهری گفت: یکی از اقدامات راهداری بررسی، تعیین و اقدام جهت حذف نقاط حادثه خیر است. در این راستا سال ۹۵، ۶۶ نقطه پرتصادف در محورهای استان شناسایی و تا سال ۹۸، ۵۰ مورد آن برطرف شد. هم اکنون هم بیش از ۱۲ هزار تصادف بررسی و ۳۰ نقطه جدید اولویت‌دار شناسایی و به مرکز اعلام شد تا اعتبارات جذب و جهت اصلاح اقدام شود.

بهسازی جاده‌ها نقاط حادثه‌خیز و تصادفات را کم کرد
وی به شاخص‌ترین اقدامات یک سال و هشت ماه اخیر اشاره کرد و گفت: سال گذشته با بهره‌برداری از چهارخطه محور قدیم سلفچگان-ساوه به طول هشت کیلومتر، سه نقطه حادثه‌خیز برطرف شد آمار تصادفات آن منطقه بسیار پایین آمد که اگر می‌خواست هم اکنون اجرا شود بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه داشت.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم ادامه داد: در سال جاری با بهره‌برداری از پل روستای خورآباد محور لنگرود به کهک یک نقطه حادثه‌خیز دیگر هم حذف شد.
وی گفت: پروژه پل باکسی در مقابل روستای راهجرد محور سلفچگان به اراک هم در حال انجام است که بخشی از کار انجام شده و در گام بعد برای آماده‌سازی راه آنجا اقدام خواهیم کرد.
کلهری بیان کرد:‌ پروژه مهمی که از سال گذشته با اعتبار ۴۵ میلیارد تومان انجام شد طرح جایگزینی نیوجرسی مفصل بتنی در آزادراه قم-تهران در چهار فاز بود که این پروژه امسال به پایان می‌رسد.

روشنایی محور سلفچگان-راهجرد تا پایان سال به اتمام می‌رسد
وی تصریح کرد: یکی از پروژه‌های تأثیرگذار در ایمنی سال جاری روشنایی محور سلفچگان-راهجرد به طول رفت و برگشت ۳۵ کیلومتر است که تا پایان سال به اتمام می‌رسد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم با بیان اینکه آزادراه قم- تهران به دلیل روشنایی مناسب ایمنی و آرامش بیشتری برای رانندگان دارد، گفت: در محورهایی که از روشنایی کافی برخوردار نیست ایمنی جاده کاهش پیدا می‌کند و با توجه به اینکه ما ملزم به بهسازی آزادراه‌ها و نقاط حادثه‌خیز هستیم اما اقدامات مهم برای جاده‌ها را هم انجام می‌دهیم.
وی گفت: بهسازی رمپ امامزاده جمال نیز از سال گذشته آغاز شد. هم اکنون ۵۰ درصد پیشرفت داشته و امیدواریم تا پایان سال به پایان برسد.
کلهری افزود: هشت کیلومتر از محور پردیسان روکش شد و چهار کیلومتر آن باقی ماند که با انعقاد قرارداد جدید ۳۰ درصد پروژه انجام شده و تا قبل از سال به اتمام می‌رسد.
وی اظهار کرد: سال گذشته به دلیل کرونا تردد در بیشتر محورها کاهش داشت اما تردد در محور پردیسان-ورجان به دلیل رفت و آمد به مناطق ییلاقی و کهک به دو برابر رسید و سبب تصادفات بیشتری شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم گفت: بازیافت سرد آسفالت راجرد-سلفچگان نیز امسال به اتمام می‌رسد بهسازی بزرگراه سلفچگان-دلیجان به طول هشت کیلومتر انجام شد.

آزادراه قم-تهران به دلیل ترددهای بالا اولویت اول ما در نگهداری است
وی گفت: آزادراه قم-تهران به دلیل ترددهای بالا اولویت اول ما در نگهداری است لذا بهسازی و روکش بخشی از محور قدیم قم-تهران به طول ۱۴ کیلومتر در دستور کار قرار گرفت که سال گذشته شش کیلومتر ابتدای آن انجام شد که هنوز روکش نهایی نشده و مقرر شده که روکش آسفالت آن تا شهرک شکوهیه انجام شود.
کلهری ادامه داد: پروژه دیگر بهسازی محور جعفریه به قم به طول ۲۱ کیلومتر است که امیدواریم با انجام مناقصه در دی‌ماه کار آغاز شود.
وی اظهار داشت: محور جعفریه یکی از محورهای پرتصادف استان است لذا آن را به صورت ویژه در نظر گرفتیم و روکش آسفالت این محور را در دستور کار داریم ۲۱ و نیم کیلومتر آن به بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم بیان کرد: در سال جاری در ۱۰ مسیر شریانی اصلی کشور طرح ملی پیاده شد که امکانات و ماشین آلات امانی ادارات کل تمام استان‌ها برای بهسازی ۱۰ محور متمرکز شوند که ما محور قم-جعفریه را پیشنهاد دادیم که در مدت سه ماه بهسازی جاده انجام و شرایط محور بهتر شد.
وی افزود: پروژه قلعه سنگی در محور جعفریه در ایمن سازی مسیر، چهار میلیارد تومان تاکنون هزینه کردیم

کسب رتبه نخست قم در بهسازی راه‌های روستایی
کلهری گفت: در طرح «ابرار» (اقدام برای راه‌های اولویت‌دار روستایی) راه‌های روستاهای بالای ۲۰ خانوار بهسازی و احداث می‌شود که قم نخستین استان است که این اقدام را با کیفیت بالا انجام داد.
وی افزود: احداث چهار پل لوله‌ای در قالب طرح جهادی در محورهای بخشی از روستاهای استان، بهسازی پلی در بخش قاهان، آسفالت محور روستایی ونارچ به طول یک و نیم کیلومتر و صفرآباد به طول شش کیلومتر انجام شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم بیان کرد: در سال جاری طرح «محرومیت زدایی» برای محورهای روستایی استان اجرا و طبق این طرح برخی جاده‌ها بهسازی و ایمن سازی می‌شوند.
وی در رابطه با بخش حمل و نقل جاده‌ای و حمل و نقل کالا و مسافر برون شهری نیز اظهار کرد: صدور مجوز تأسیس و بهره‌برداری از شرکت‌های حمل و نقل مسافر و کالا و شرکت‌های بین‌المللی که فعالیت‌های برون مرزی دارند، زیرمجموعه اداره کل راهداری است.
کلهری گفت: در سال جاری ۴۱۲ هزار تن کالا درون استانی حمل شده که نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش داشته است. همچنین سه میلیون و ۶۴۰ هزار تن کالا در بخش برون استانی حمل شده که شش درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
وی افزود: جمع کالایی که از استان خارج شده چهار میلیون و ۵۳ هزار تن و جمع کالاهایی که به استان وارد شده چهار میلیون و ۸۱ هزار تن بوده که دو بخش نسبت به سال گذشته پنج درصد کاهش داشته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم گفت: ۲۲۴ هزار تن کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی توسط ناوگان حمل و نقل کالای قم از بندر امام خوزستان به قم منتقل شد که نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشت.

در ۹ ماه اخیر یک میلیون نفر از حمل و نقل عمومی برون شهری استفاده کردند
وی در خصوص جابجایی مسافر برون شهری نیز گفت: از ابتدای سال جاری تا ۲۰ آذرماه ۸۸ هزار و ۸۵۹ سفر با ناوگان سبک، نیمه سنگین و سنگین قم استفاده کرده‌اند و حدود یک میلیون مسافر جابجا شده‌اند.
کلهری خاطرنشان کرد: در سال جاری با کاهش محدودیت‌ها در سال جاری تعداد سفر ۳۱ و نیم و تعداد مسافر بیش از ۲۶ درصد افزایش داشته است.
وی گفت: به راننده‌ها و شرکت‌های مسافرتی که از کرونا دچار آسیب شده بودند تسهیلاتی اعطا شد و پیگیر بیمه بیکاری هم شدیم که به نتیجه نرسیدیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم گفت: سامانه‌های هوشمند حمل و نقل و دوربین‌های نظارت بر خط و مرکز مانیتورینگ اداره کل راهداری ۲۴ ساعته جاده‌ها را رصد می‌کنند و تخلف‌های ثبت شده از دوربین‌های پلاک خوان و ثبت تخلف سرعت ما جهت اعمال قانون به پلیس راه ارسال می‌شود.
وی بیان کرد: ۲۳ دستگاه دوربین نظارت تصویری و دستگاه تردد شمار در تمام محورها داریم و ۷۵ دستگاه در محورها نصب شده و یک سیستم «توزین در حین حرکت» داریم که اضافه بار و بیش از حد ظرفیت مسافر را به پلیس راه اطلاع می‌دهد.
کلهری با بیان اینکه به لحاظ سامانه هوشمند یکی از بهترین استان‌ها هستیم، گفت: در مجموع سامانه هوشمند راهداری ۳۷۱ دستگاه دارد.
وی ادامه داد: راهداری قم به ۱۲۵ دستگاه رد یاب خودرویی نظارتی و امنیتی، ۷۹ دستگاه بی‌سیم خودرویی و دستی، ۱۰ دستگاه تابلوی پیام متغیر خبری، دو دستگاه تابلوی ترافیک نما، سه دستگاه تابلو هشدار سرعت، سه دستگاه دوربین تردد شمار مجهز است.

سامانه و سایت ۱۴۱ راهداری به صورت ۲۴ ساعته در خدمت مردم است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم بیان کرد: سامانه اطلاع‌رسانی ۱۴۱ راهداری به صورت ۲۴ ساعته در خدمت مردم است و مشکلات و وضعیت راه و جاده‌ها را به اطلاع مردم می‌رساند و هموطنان با مراجعه به سایت 141.ir نیز می‌توانند قبل از سفر آخرین تصویر هر جاده را مشاهده کنند.
وی در ادامه به هموطنان توصیه کرد: در سفرهای زمستانی حتماً زنجیر چرخ همراه داشته باشند، در هنگام رانندگی از صحبت با تلفن همراه خودداری و سرعت مجاز را رعایت کنند.
کلهری با بیان اینکه اصلی‌ترین عامل تصادفات ما عامل انسانی و سرعت غیرمجاز است، افزود: هموطنان به منظور کاهش شدت آسیب در تصادفات از کمربند ایمنی در سفرهای برون شهری استفاده کنند.
وی در مورد راه دسترسی به نمایشگاه بین‌المللی نیز گفت: سال گذشته بودجه‌ای برای این امر اختصاص پیدا کرد و مقرر شد تا در طول شش ماه به اتمام برسد اما مشکلاتی پیش آمد. هم اکنون حدود ۴۴ درصد پیشرفت داشته و تا پایان سال به پایان می‌رسد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم گفت: در خصوص چهار خطه شدن محور پردیسان-ورجان استاندار و ما به جد پیگیر هستیم.
وی در مورد نیروی انسانی راهداری قم گفت: راهداری قم ۲۲۰ نیرو دارد که ۱۴۰ نفر در حوزه راهداری فعالیت می‌کنند.
کلهری بیان کرد: با شیوع کرونا ناوگان مسافربری عمومی با رعایت پروتکل‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت مسافر و هم اکنون با ۸۰ درصد حرکت می‌کنند.
وی در پاسخ به خبرنگار ۱۹ دی که در دو سال اخیر حدود ۲۰ بار اتوبوس‌های قم را رصد کردیم اما هیچ وقت با ظرفیت ۵۰ درصد حرکت نکردند گفت: تخلفات در این زمینه زیاد بوده است. با آنان برخورد شده و یک ناظر مقیم در پایانه ۷۲ تن مستقر هست و به تخلفات رسیدگی می‌شود.

راه‌های قم مسبب ۱۰۰ تصادف منجر به فوت شناخته شد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه چند درصد تصادفات به راهداری(نقص جاده) اختصاص داشته است؟ اظهار داشت: پلیس سهم تقصیر به عنوان کارشناس اولیه انجام می‌دهد و سال گذشته راهداری را مقصر ۱۰۰ تصادف دانسته است.
وی ادامه داد: ۹۰ درصد از موارد با اعتراض ما به کارشناسی پلیس، با هیئت‌های سه نفره به بالا برگردانده شد اما در ۱۰ درصد تصادفات، راهداری استان محکوم شد.

وضعیت مطلوب راهداری قم نسبت به استان‌های دیگر
کلهری گفت: وضعیت و امکانات راه استان قم به دلیل اهمیتی که دارد نسبت به استان‌های دیگر بهتر است و به عنوان مثال ۳۰ دستگاه نمک پاش داریم که با برخی استان‌های بزرگ برابر است.

۱۳۰ میلیارد بودجه ابلاغی راهداری قم
وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه در سال جاری چه میزان اعتبار به راهداری قم اختصاص داده شده است؟ اظهار داشت: ۸۰ میلیارد تومان بودجه ملی و ۵۰ میلیارد تومان بودجه استانی برای راهداری قم ابلاغ شده که شامل موارد مختلف از جمله آسفالت، ابنیه فنی، تجهیزات گارد و نیوجرسی می‌شود.

قم ۱۰۰ کیلومتر خرابی جاده با شدت بالا دارد
وی بیان کرد: ایران دارای ۲۲۰ هزار کیلومتر جاده است که از این میزان ۱۰ هزار کیلومتر خرابی با شدت بالا دارند و در استان قم ۱۰۰ کیلومتر خرابی با شدت بالا وجود دارد.

بیشترین تصادفات منجر به فوت در آزادراه قم-تهران رخ می‌دهد
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم نیز در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه بیشترین تصادفات منجر به فوت در کدام محورها رخ داده است؟ اظهار داشت: بیشترین تلفات و تصادفات در حوزه آزادراه قم-تهران اتفاق می‌افتد البته این محور چهارمین یا پنجمین محور پرتردد کشور است.
حمید سالاری افزود: محور دوم قم-سلفچگان و سپس کمربندی سمت ۷۲ تن به اراک است که تصادفات و تلفات بالایی دارند و اخیراً با توجه به بهسازی محور ۷۲ تن به اراک کمی تلفات کاهش داشته است. سال گذشته آزادراه قم کاشان هم تلفات زیادی داشت.


  • نویسنده :
  • منبع :