19 دی: یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شده دولت کشورش با آنچه به گفته او «توافق بدتر» نسبت به برجام است موافقت نخواهد کرد.

«رابرت مالی»، نماینده آمریکا در امور ایران مدعی شده کشورش با آنچه به گفته او «توافق بدتر» نسبت به برجام است موافقت نخواهد کرد. 

رابرت مالی در مصاحبه‌ای با پایگاه «نیویورکر» مدعی شده پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در مدت ۵ ماهه وقفه در مذاکرات وین باعث شده برجام به سمت تهی شدن از منافع منع اشاعه‌ای حرکت کند. 

به نوشته نیویورکر، رابرت مالی تصریح کرده زمانی که دور جدید مذاکرات وین در اواخر ماه نوامبر از سر گرفته شده برنامه هسته‌ای ایران از محدودیت‌های وضع‌شده در برجام عبور کرده بود. 

رابرت مالی ادعا کرد: این پیشروی‌هایی که آنها می‌کنند به مرور آن توافق را از مزایای منع اشاعه‌ای که ما بر سر آن چانه‌زنی کرده بودیم تهی می‌کند.  

رابرت مالی در مصاحبه با نیویورکر اضافه کرد: ما با توافق بدتر موافقت نخواهیم کرد زیرا ایران برنامه هسته‌ای خودش را تقویت کرده است.

او همچنین مدعی شده ممکن است زمانی برسد که تلاش برای احیای برجام «مثل تلاش برای احیای یک جسد مرده خواهد بود 

رابرت مالی در حال حاضر سرپرستی هیأت مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات وین را بر عهده دارد. ایران با توجه به آنکه آمریکا از برجام خارج شده و عضو این توافق نیست اجازه حضور نمایندگان آمریکا در مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ را نداده است. 

رابرت مالی در مصاحبه با نیویورکر بدون اشاره به هیچ مستندات قابل اتکا مدعی شده که ۶ دور نخست مذاکرات با «پیشرفت‌های واقعی» همراه بوده است. 

او گفت: در ماه ژوئن، حس جمعی همه طرف‌ها- به طور آشکار اروپایی‌ها، روسیه‌ای‌ها و چینی‌ها و هیأت ایران در آن زمان- این بود که ما می‌توانستیم رئوس کلی توافق را ببینیم. اگر هر کدام از طرف‌ها آماده انجام مصالحه‌های ضروری بودند می‌توانستیم به آنجا برسیم. 

رابرت مالی در بخش دیگری از مصاحبه با نیویورکر مدعی شد: ما شاهد توسعه برنامه هسته‌ای ایران بوده‌ایم و می‌بینیم که تهران در فعالیت‌های هسته‌ای خود ستیزه‌جوتر و خصمانه‌تر شده است. آنها دارند اشتباه محاسباتی کرده و با آتش بازی می‌کنند.

نیویورکر نوشته رابرت مالی بعد از پایان دور ششم مذاکرات وین لباس‌هایش را در هتل محل برگزاری مذاکرات در وین جا گذاشته بود زیرا انتظار داشت که مذاکرات به زودی از سر گرفته شوند. اما پنج ماه گذشت و برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت‌های بیشتری کرد. 

به نوشته این رسانه، ایران در صورت حصول توافق هنوز هم می‌تواند پیشرفت‌های تکنولوژیکی خودش را به عقب برگرداند، اما این دانش این کشور است که به عقب برنمی‌گردد.

رابرت مالی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره برنامه موشکی ایران اظهارنظر کرده و گفته است: ایران ثابت کرده که از برنامه موشک بالیستیک خود به عنوان روشی برای ارعاب همسایگانش یا زورگویی به آننها استفاده کند.




  • نویسنده :
  • منبع :