19 دی: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای از گفت و گوی تلفنی وزیر امور خارجه این کشور با وزرای امور خارجه تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) درباره موضوعاتی از جمله ایران خبر داد.
به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور روز چهارشنبه به وقت محلی، در بیانیه ای نوشت: وزیر امور خارجه آنتونی بلینکن امروز[چهارشنبه] با ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه، آنّالِنا بِربوک وزیر امور خارجه آلمان و الیزابت تراس وزیر امور خارجه انگلیس گفت و گو کرد. 
پرایس با اشاره به دیگر محورهای گفت و گوی تلفنی آن ها مطرح کرد: وزیر امور خارجه و همتایانش همچنین درباره نگرانی های مشترک‌شان درباره سرعت پیشرفت برنامه هسته ای ایران در حالی که زمان برای بازگشت تهران به برجام کوتاه تر می شود، گفت و گو کردند. 
به گزارش ایسنا، گفت و گوی وزرای خارجه این سه کشور اروپایی و آمریکا در حالی انجام شده است که هشتمین دور از مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین در جریان است. 
صحبت از بازگشت ایران به برجام و ابراز نگرانی درباره توسعه برنامه هسته ای ایران در حالی به میان می آید که ایران با گذشت یک سال از خروج آمریکا از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸‌ - توافقی که به موجب آن ایران برنامه هسته ای اش را در ازای لغو تحریم هایش محدود کرده بود–متحمل شدن تحریم های اقتصادی و بدعهدی کشورهای اروپایی در یافتن راهکارهایی عملی برای کاهش تاثیر تحریم ها و عادی سازی روابط تجاری با ایران، اعلام کرد در چند گام تعیین شده از تعهدات هسته ای داوطلبانه اش در توافق فاصله می گیرد. این اقدامات شامل مواردی از جمله نصب سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته در برخی تاسیسات اتمی ایران و افزایش سطح غنی سازی اورانیوم بوده است. 
با این وجود، مقامات ایران در طی این مدت تاکید کرده اند در صورت بازگشت آمریکا به توافق، لغو تحریم های یک جانبه و غیرقانونی و اجرای تعهدات برجامی از سوی تمامی طرفین برجام، این اقدامات انجام شده را به حالت قبل باز می گرداند. 
مذاکره کنندگان در وین در تلاشند با دستیابی به متنی مشترک و نهایی، از طریق انجام دادن اقدامات هسته ای و لغو تحریم ها برجام را به مسیر اصلی خود بازگردانده و آن را اجرایی کنند. 

  • نویسنده :
  • منبع :