19 دی: رئیس جمهور گفت: قم را باید حفظ کرد و خدمت به قم خدمت به نظام و خدمت به جایگاهی است که در جهان اسلام به عنوان پایتخت تشییع و بزرگترین حوزه جهان اسلام معرفی شده است.
فاطمه سادات محمدی؛ حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی عصر پنج‌شنبه در دیدار با نخبگان علما و خانواده شهدا و ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم قم در مدرسه امام کاظم(ع) اظهار داشت: ۹ دی روز بصیرت و پیمان با امامت است و دست خداوند متعال به نحوی که عقول و خردمندان به این‌گونه تصور نمی‌کردند محقق کرد و عزت را برای ایران رقم زدند.

وی گفت: فتنه‌ها در این روز پایان یافت لذا باید این روز را گرامی داشت و از زمان شناسی مردممان تقدیر کرد که در صحنه حضور پیدا و توطئه دشمنان را نقش بر زمین کردند.

رئیس جمهور بیان کرد: بصیرت و داشتن چشم دل راه را بر انسان باز می‌کند و دوست را از دشمن برای انسان بازشناسی می‌کند و حقیقتاً امروز بیش از هر زمان جامعه ما نیازمند بصیرت است.

وی تأکید کرد: بصیرت به عنوان داروی دردها است و همان‌گونه که رهبری فرمودند مسئولان و جوانان و دست اندرکاران و جامعه ما نیازمند بصیرت هستند و بصیرت می‌تواند راه را روشن کند.

رئیسی گفت: بصیرت در دین را باید از خداوند بخواهیم و از ائمه بخواهیم که از خداوند درخواست کنند تا به ما بصیرت عنایت کنند؛ زندگی و سیره حاج قاسم سلیمانی دفاع از ارزش‌ها بود وقتی از ارزش‌ها و امنیت منطقه در برابر داعش دست ساخته انگلیسی‌ها دفاع می‌کرد بسیاری در جهان اسلام تحلیل دقیقی از داعش نداشتند و گول شعارها و پرچم آن‌ها را می‌خوردند حاج قاسم ایستاد در برابر دشمنان بصیرت و روشنگری کرد و به عنوان مجاهدت فی سبیل الله مخلصانه جانفشانی کرد و خداوند او را بلند آوازه کرد.

وی با تأکید بر اینکه کسی که در راه و مسیر خداوند حرکت کند خداوند او را بلند آوازه می‌کند، تأکید کرد: ابزارها و رسانه‌های تبلیغاتی دنیا نمی‌توانند نام کسی را برای مدت طولانی ماندگار کنند اما خداوند به رسول خود می‌فرماید «پیامبر، ما تو را بلندآوازه کردیم».

رئیس جمهور ادامه داد: خداوند شهدا را بلندآوازه کرد، خانواده شهدا به خود ببالند که نام آور بودند و از جامعه جهل زدایی می‌کنند همان‌گونه که امام حسین(ع) با خون خود جهل زدایی کرد.

امروز با جاهلیت مدرن مواجه هستیم
وی با تأکید بر اینکه امروز با جاهلیت مدرن طرف هستیم، افزود: جاهلیت امروز ثروت و رسانه را در اختیار دارد اما اخلاق و اندیشه جاهلی را دارند. همان اخلاق و ویژگی‌ها است که حضرت زهرا(س) در برابر آن ایستادگی کرد و خون خود را در این مسیر داد.

حجت الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه خون فاطمه اطهار(ع) نقاب را از چهره نفاق کنار زد و خون شهدا نیز همین خاصیت را دارد، گفت: قمی‌ها شش هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز تقدیم انقلاب کردند که نسبت به جمعیت قم این میزان شهید بسیار با ارزش است.

قم نماد بصیرت و بصیرت آفرینی است
وی ادامه داد: این میزان شهدا یک ویژگی خاصی برای قم است و نشان از صدق و پایبندی و همواره پیشتازی مردم قم دارد و نشان می‌دهد که قم نماد بصیرت و بصیرت آفرینی است.

رئیس دولت سیزدهم گفت: امروز قم نماد بصیرت آفرینی برای کشور و منطقه و حتی برای جهان اسلام است و دنیا قم را با این عنوان جایگاه علم و جهاد بصیرت پیشتازی و پیش قراولی می‌شناسد.

وی تأکید کرد: قم را باید حفظ کرد و خدمت به قم خدمت به نظام و خدمت به جایگاهی است که در جهان اسلام به عنوان پایتخت تشییع و بزرگترین حوزه جهان اسلام معرفی شده که هم در حوزه نرم افزاری و هم حوزه تربیت نیروی کارآمد در جهان اسلام مؤثر است.

مسئولیت دولت در قبال قم سنگین است
رئیسی بیان کرد: مسئولیت برای همه مدیران از جمله دولت سنگین است باید بتوانند وظیفه خود در قبال مردمی که در عرصه‌های مختلف درخشیدند را ادا کنند زیرا مردم قم برای دفاع از قرآن و اسلام و اهل بیت سلام الله در همه صحنه‌ها حضور دارند.

وی گفت: دولت همواره نیازمند نظرات فرهیختگان خواهد بود بسنده به این جلسه نکنید و این ارتباط و بهره‌مندی از نظرات همواره باشد زیرا دغدغه شما برای ما ایجاد دغدغه می‌کند.

همه دولتیان برای تحقق شعار سال رهبری بسیج شوند
رئیس جمهور بیان کرد: مسئله اول دولت تولید است و دولت موظف به اجرای این وظیفه بزرگ است به همه فعالان اقتصادی می‌گویم مجدانه در این عرصه حضور پیدا کنید تمام موانع برطرف خواهد شد تمام بخش‌های دولت باید برای تحقق شعار رهبری بسیج شوند.

وی ادامه داد: اگر حجم دستورالعمل‌ها باعث کندی تولید می‌شود و شرایط قابل پیش‌بینی نباشد بسیار خطرناک است و با ثبات در قیمت‌ها و ثبات در تصمیم‌گیری‌ها باید کمک کرد لذا پرداخت تسهیلات و درک شرایط تولیدکننده‌ها باید در دستور کار باشد.

حجت الاسلام رئیسی گفت: دریافت سود بیش از آنچه در شورای پول و اعتبار مقرر شده مجاز نیست و هر بانکی خلاف عمل کند باید به مشتری و تولیدکننده برگرداند همه باید پایبند به مقررات باشند.

وی با تأکید بر اینکه بانک‌ها باید منضبط عمل کنند زیرا نتیجه اقداماتشان در جامعه اثر می‌گذارد، گفت: بی‌انضباطی بانک‌ها در بخش‌های دیگر اثرگذار است.

پارک علم و فناوری قم به سرعت ایجاد شود
رئیس جمهور با بیان اینکه پارک علم و فناوری قم باید به سرعت ایجاد شود و این مسئله مهمی در کشور است، افزود: قم از جاهای دیگر مهم‌تر است و باید پارک علم و فناوری بزرگی در قم داشته باشیم زیرا زمینه‌ای برای رشد علم و کار دانش بنیان است.

تولید نهاده‌ها باید در کشور انجام شود ما زمینه‌های زیادی داریم که بتواند نهاده‌ها را تولید کند و ما نیاز نداشته باشیم سراغ دیگران برویم

وی در مورد تولید نهاده‌های دامی نیز گفت: تولید نهاده‌ها باید در کشور انجام شود ما زمینه‌های زیادی داریم که بتواند نهاده‌ها را تولید کند و ما نیاز نداشته باشیم سراغ دیگران برویم استقلال اقتصادی و سیاسی ما است راه این است اما زمان‌بر است.

رئیسی در ادامه بیان کرد: دولت سیزدهم سیاست تولید داخلی نهاده‌ها را دنبال می‌کند.

به اندازه ده‌ها سال پروژه نیمه تمام داریم
وی با اشاره به اینکه پروژه‌های نیمه تمام به اندازه ده‌ها سال در کشور وجود دارد که کلنگ زنی شده و چند درصد بیشتر محقق نشده است، اظهار کرد: اولویت ما در کشور پروژه‌های نیمه تمام است.

رئیس جمهور تصریح کرد: از همه کسانی که دارای امکان هستند می‌خواهیم برای تمام کردن پروژه‌های نیمه تمام دست به کار شوند با تضمین سود و اصل سرمایه واگذار می‌شود.

هر جا مردم وارد شدند موفق بودیم
وی تأکید کرد: در هر عرصه‌ای که مردم وارد شدند موفق شدیم در دفاع مقدس و منطقه مردم پای کار آمدند لذا در عرصه‌های اقتصادی و تولیدی هم مشکلات با وجود مردم برطرف می‌شود.

حجت الاسلام رئیسی خطاب به همه مسئولان دولتی گفت: زمینه را در عمل برای وارد کردن مردم فراهم کنید نه در شعار.

وی با بیان اینکه خیرین یکی از جلوه‌های موفق مشارکت مردمی هستند و هر جا حرف از مشارکت شده موفق بوده‌اند، گفت: مشکلات پیش پای خیرین مدرسه ساز و خیرین حوزه سلامت و خیرین در همه حوزه‌ها باید برطرف شود؛‌ خیرین قم همواره پیشتاز بوده‌اند.

حمایت تام و تمام از خیرین باید اعمال شود

رئیس دولت سیزدهم گفت: مسجد حسینیه و هیئت در کشور از برکت حضور خیرین بوده است و هر جا خیرین اعلام کند که زمین بدهید ما می‌سازیم باید به آنها داده شود و هر اقدامی که لازم است تا خیرین وارد عمل شوند باید انجام شود و تعامل باید انجام شود.

وی گفت: برخی از آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و برخی ناهنجاری‌ها درون خانواده‌ها همه را رنج می‌دهد و رهبر معظم انقلاب هم چندین جلسه به این منظور تشکیل دادند لذا همه مسئولان باید پای کار بیایند تا این مسائل برطرف شود.

رئیسی در پاسخ به سخنان حجت الاسلام تکیه‌ای رئیس ستادهای مردمی رئیسی در قم در زمان انتخابات که خواستار بکارگیری نیروهای ستادی شده بود، گفت: از همه افرادی که در ستادهای انتخاباتی من شرکت کردند تشکر می‌کنم اما ما وقتی قرار شد دولت تشکیل دهیم اعلام کردیم ستاد نداریم و می‌خواهیم دولت تشکیل دهیم.

وی ادامه داد: نیروهای ستادی می‌توانند به عناصر همکار دولت تبدیل شوند و هر جا کاستی دیدند امر به معروف و نهی از منکر کنند.

رئیس جمهور بیان کرد: همه کسانی که عضو ستاد بودند و نبودند و چه کسانی که رأی دادند و ندادند؛ دولت متعلق به همه جمهور است و باید به همه خدمت کند و همه کسانی که می‌توانند نقش آفرینی کنند و کمک کنند در حاشیه ننشیند.

وی بیان کرد: اقتصاد ما ملی است و با کار حزبی بخشی و گروهی کارها سامان پیدا نمی‌کند لذا نگاه ملی یعنی همه باید حضور داشته باشند.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه امکانات کشور ما کم نیست، گفت: اینکه در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی ایران هشت درصد شود امکان‌پذیر است؛ برخی می‌گویند کشوری که سال‌های گذشته رشد اقتصادی آن به یک درصد نرسیده است چطور می‌تواند به رشد هشت درصد برسد.

دولت پرهزینه نمی‌تواند به رشد اقتصادی دست یابد
وی ادامه داد: اگر دولت پرهزینه نباشد ایران به رشد هشت درصد اقتصادی می‌رسد دولت پرهزینه نمی‌تواند رشد اقتصادی پیدا کند؛ اگر هزینه‌ها کاهش و درآمد افزایش پیدا کند این امر محقق می‌شود.

رئیس جمهور به حاشیه نشینی اشاره کرد و گفت: دلیل حاشیه نشینی این است که اشتغال پایدار در روستاها نیست و آنان مجبور به حاشیه نشینی می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه خرید تضمینی محصولات کشاورزی و دادن تسهیلات و الگوی کشت مناسب یکی از راهکارهای ماندن در روستاها است، گفت: باید بین دانشگاه و تمام حوزه‌های تولیدی و اقتصادی تعامل سازنده به وجود آید و تمام حوزه‌ها در کشور علمی شود که در این روش افزایش تولید محقق می‌شود.

حجت الاسلام رئیسی در پایان از مردم قم عذرخواهی کرد و گفت: باید به عنوان خدمت گذار دیدار عمومی با مردم قم داشتم اما به دلیل شرایط کرونایی امکان برپایی اجتماعات بزرگ وجود نداشت لذا عذرخواهی می‌کنم که نتوانست خدمت مردم قم به‌ویژه جوانان و طلاب قم باشم امیدوارم با ریشه‌کنی این ویروس در اجتماعات بزرگ حضور پیدا کنیم.


  • نویسنده :
  • منبع :