19 دی: در دیدار رئیس جمهور با نخبگان، علما، خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم 6 نفر به نمایندگی از حاضران در جلسه مسائل و نکاتی را بیان کردند.
فاطمه سادات محمدی؛ دیدار رئیس جمهور ساعت ۱۵ بعد از ظهر با حضور نخبگان علما و خانواده شهدا و ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم و حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی و قرائت قرآن بخشی از صحبت‌های مقام معظم رهبری در مورد حماسه ۹ دی‌ماه و شهید سردار سلیمانی در مورد ولایت پخش شد.
سپس شش نفر از نمایندگانی از گروه‌های مختلف در چهار دقیقه به نمایندگی از مردم قم نکاتی را بیان کردند.

فعالان ستادهای انتخاباتی رئیس جمهور به کار گرفته شوند
ابتدا حجت الاسلام سید علیرضا تکیه‌ای که رئیس هماهنگی ستادهای انتخاباتی آیت الله رئیسی بود به سخنرانی پرداخت و گفت: امام راحل می‌گفتند من به قم افتخار می‌کنم و مقام معظم رهبری همواره از قم گفته‌اند.
وی با تأکید بر گسترش زیرساخت حوزه علمیه اظهار داشت: اگر دولت همچون ملت سهم امامش را بپردازد گسترش زیرساخت‌ها ممکن می‌شود.
حجت الاسلام تکیه‌ای بیان کرد: اطراف مسجد مقدس جمکران می‌تواند تبدیل به قطب دوم برای حوزه علمیه شود. قم با وجود حوزه‌های علمیه و وجود علما و فضلا فرا استانی و دارالمؤمنین و نیازمند توجه بیشتر است.
وی گفت: ما از مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه گرفتیم که قم باید تراز انقلاب اسلامی باشد اما این امر نیازمند تکریم زائران است آبروی قم را در بحث زیارت بخرید.
مسئول ستاد اعتکاف استان قم با بیان اینکه رویکرد شما مبارزه با فساد است گفت: صیانت از ارزش‌های اسلامی مطالبه عمومی است و ما از شما می‌خواهیم بیشتر به مراسم‌های مهم مذهبی مانند عاشورا اربعین غدیر اعتکاف عنایت کنید و به جامعه اسلامی آرامش ببخشید.
وی اظهار کرد: اعتکاف رجبیه امسال در ایران و خارج از کشور با رعایت پروتکل‌ها انجام می‌شود.
تکیه‌ای از رئیس جمهور خواست تا صنایع فرهنگی را در قم گسترش دهد و ادامه داد: در ایام فاطمیه به سه استان یزد کرمان و خراسان رضوی رفتم و مدیران سه استان از تغییر نکردن مدیران غیر جهادی و غیر کارآمد نگران بودند و از ما خواستند به شما بگوییم به نحوی نشود که بگویند دولت شیر بی یال و کوپال است.
وی گفت: افرادی که در ستادهای انتخاباتی شما تمام قامت ایستاده بودند تقاضا دارند که آنان را با کارشناسی برای نیازهای نظام به کار بگیرید و هرگاه نیاز داشتید ما را به خط کنید.

آمار طلاق در قم بالاست
سارا سادات رباط جزی، روانشناس و دختر شهید دفاع مقدس(سید محمد) و همسر شهید سعید سامانلو به عنوان نفر دوم به سخنرانی پرداخت.
وی به نمایندگی از جامعه ایثارگران و زنان و آسیب‌های اجتماعی آنان گفت: یکی از خواسته‌های خانواده شهدا وضعیت درمانی آنان است بیمه و مراکز طرف قرار داد تعرفه‌های دندان و چشم پزشکی کم است و تعرفه بیمه شامل ما نمی‌شود.
این فرزند شهید با بیان اینکه مراکز درمانی که با خانواده شهدا قرارداد داشته باشد بسیار کم است و آنان در سختی هستند، گفت: در سال‌های گذشته فیش حقوقی خانواده‌های شهدا کاهش پیدا کرده و خانواده شهدا و ایثارگران به دلیل آسیب‌های زیاد روحی که متحمل شده‌اند درگیر آسیب‌هایی شدند و هیچ امکانات فرهنگی و تفریحی ندارند.
وی گفت: مجرد سالمندی یکی از چالش‌های مهم قم است که دلیل اصلی آن نداشتن اشتغال است.
رباط جزی با اشاره به اینکه آمار طلاق در استان قم بالاست و خدمات مشاوره و روانشناسی تحت بیمه نیستند مراجعه کننده کم است، افزود: زنان مطلقه و بدسرپرست و بی‌سرپرست نیازمند آموزش و محیط تفریحی مناسب و اشتغال هستند.


احمد دل آذر برادر شهید و معلم بازنشسته نیز در ادامه اظهار داشت: معلم زیاد است اما زیادی نیست و از آیت الله رئیسی خواست تا نظام رتبه‌بندی معلمان در کشور اجرایی شود.

حقوق کارگر حداقل باید ۱۲ میلیون تومان باشد
رئیس هیئت مدیره کارخانه لینا با سه کارخانه فعال و هزار و ۱۰۰ نیرو و سه کارخانه در حال ساخت در ادامه اظهار داشت: اگر از ما حمایت کنند ما با احداث کارخانه‌هایمان نیروهای استخدامی را به سه برابر می‌رسانیم.
سعید یوسف زاده افزود: حقوق مصوب وزارت کار برای کارگران بسیار پایین است و کفاف مخارج زندگی آنان را نمی‌دهد و میزان حقوق کارگر حداقل باید ۱۲ میلیون تومان باشد.
وی بیان کرد: اعتماد بزرگترین سرمایه هر نظامی است اما بخشنامه‌ها همدیگر را نقض می‌کند و تولیدکننده‌ها را درگیر مشکلات لاینحل می‌کند.
رئیس هیئت مدیره کارخانه لینا ادامه داد: به عنوان مثال طبق بخشنامه‌ها ما واردات ماشین آلات داشتیم اما زمان تحویل کالا بانک عامل از ما طلب مابه‌التفاوت ارز کرده و با اینکه دادگاه حکم به علیه بانک مرکزی داده است اما بانک حکم دادگاه را قبول نکرده و ما متحمل هزینه‌های زیاد شدیم و کالاهای داخل گمرک در حال فاسد شدن است.
وی بیان کرد: مشکل دیگر این است که دی‌ماه سال ۹۸ از سامانه نیما ارز خریدیم و تاکنون بیش از ۱۵ درصد خسارت پرداخت کردیم که ۴۰۰ شرکت هم اکنون این مشکل ما را دارند و تولیدکننده‌ها در این ایام با دل خود کار می‌کنند.
در ادامه به عنوان میان برنامه سید محمدرضا برقعی از شاعران آیینی قم به شعرسرایی پرداخت و در پایان کتابی از خود را تقدیم رئیس جمهور کرد.

مشکل زمین پارک علم و فناوری
مدیرعامل شرکت دانش بنیان آفاق مستقر در پارک علم و فناوری استان قم نیز اظهار داشت: زیست بوم قم ۲۵۰ نوع واحد فناور دارد و قم در حوزه زیست محیطی جایگاه ششم را در کشور دارد.
نادری زاد افزود: یکی از مشکلات ما مکان شرکت‌های علم و فناوری است یک پارک کوچک و محدود در منطقه پردیسان داریم.
وی گفت: سال ۹۶ زمینی اختصاص دادند اما بودجه‌ای اختصاص پیدا نکرد و اقدامی نشد.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان آفاق اظهار کرد: می‌دانیم وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست اما زمینی سال ۹۶ کنار مجموعه مهر و ماه اختصاص داده بودند و بودجه چهار میلیاردی اختصاص دادند اما به شرکت شهرک‌های صنعتی دادند و حدود ۱۵ سال است که حتی یک شرکت هم نتوانسته آنجا مستقر شود ما از شما می‌خواهیم این زمین را به پارک علم و فناوری اختصاص دهید و اجازه ندهید بی‌استفاده بماند.

مراقب باشید قم اصفهان دیگری نشود
نماینده دانشجویان و جوانان اظهار داشت: اگر قصد دارید عالمانه دستگاه عریض و طویل دولت را ساماندهی کنید باید به سؤالات متعدد را به نخبگان هر بخش بدهید تا پاسخ علمی برای آن ارائه شود.
محمدحسین ابراهیمی خطاب به رئیس جمهور ادامه داد: زمانی فرمودید ۲۰ هزار سؤال فقهی بدون پاسخ مانده اما تاکنون هیچ‌کس این سؤال‌ها را ندیده است باید دولت همه سؤال‌ها را در حوزه و دانشگاه جمع‌آوری و مطرح کند و پاسخ علمی بگیرد تا کارها به صورت علمی پیش رود.
وی گفت: می‌خواهیم پاسخگوی جهان باشیم اما برخی سؤال‌ها مسائلی مطرح است که آینده روشنی را نمی‌توان برای آن تصور.
نماینده دانشجویان و جوانان گفت: تا چه زمانی باید نهاده‌های دامی را وارد کنیم که مستقیم به اقلام خوراکی ما برمی‌گردد و چرا نباید خرید تضمینی داشته باشیم؟
وی گفت: در مجتمع معصوم آباد قم از ۱۰۰ دامداری ۱۰ دامداری فعال است زیرا آب ندارند.
ابراهیمی بیان کرد: حق آبه قمی‌ها از رودخانه قره چای داده نمی‌شود و در حق کشاورزان و صنعت کشاورزی قم ظلم می‌شود
وی ادامه داد: اسناد بیانگر این است که این رودخانه برای قم است اما اینجا عدالت اجتماعی و حقوق عامه مردم قم پایمال شده است باید مراقب باشید قم اصفهان دیگری نشود.
این فعال دانشجویی با تأکید بر اینکه کارخانه‌های آب بر مانند فولاد باید در چابهار احداث شود نه در اصفهان و قم افزود:
وی خبر داد: در جاده قم دلیجان شهرک صنعتی نیزار و کارخانه فولاد بزرگ در حال ساخت است که حتی گازکشی‌های کارخانه به اتمام رسیده است در صورتی که قم هم مانند اصفهان از کم آبی در رنج است.

مشکل زمین و مجوز برای خیرین مدرسه‌ساز
نماینده خیرین قم نیز در ادامه اظهار داشت: ۵۰ درصد کل فضاهای آموزشی قم توسط خیرین ساخته شده است.
اعلایی ادامه داد: مجمع خیرین مدرسه ساز قم با دو مشکل زمین و مجوزها برای ساخت مدارس در قم مواجه هستند که اگر برداشته شود سرعت بیشتری در ساخت و ساز خواهیم داشت.
همه دستگاه‌ها را مأمور کنید که از ظرفیت خیرین قم استفاده کنند زیرا اگر زمین در اختیار مجمع خیرین مدرسه ساز قرار دهید مدرسه تحویل می‌گیرید.
  • نویسنده :
  • منبع :