دو نفتکش ایرانی پس از اتمام ماموریت انتقال سوخت برای ونزوئلا بازگشت به ایران را آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کاراکاس، براساس اطلاعات نرم افزار ایکون شرکت رفینیتو مشخص شد که این دو نفتکش ایرانی در حال بازگشت به ایران هستند.

پس از انتقال بنزین این دو نفتکش، ونزوئلا روند انتقال به پمپ بنزین‌ها را در این کشور با سیستم توزیع جدید شامل سهمیه‌بندی و فروش با قیمت بین‌المللی آغاز کرده است.

گزارش شده است که نفتکش "فورچون" بازگشتش به بندرعباس را آغاز کرده که احتمالا در ماه ژوئیه (ماه آینده میلادی) به مقصد تعیین شده‌اش بازخواهد گشت. همچنین نفتکش "فارست"  دو روز پیش پالایشگاه کاردون را ترک کرد.

به دنبال انتقال محموله‌های سوخت ایران برای ونزوئلا، دولت کاراکاس توانسته توزیع سوخت به سراسر این کشور را با سیستم جدیدی آغاز کند. نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد: از یکم ژوئن (۱۲ خرداد) همه پمپ بنزین‌های کشور بر اساس طرح جدید قیمت گذاری و توزیع بنزین، فعالیت خواهند کرد؛ تا این لحظه بنزین بیش از یکهزار و ۵۰۰ جایگاه سوخت تامین شده است.  

مادورو در بیان جزئیات این طرح گفت: خودروهای سواری ماهانه ۱۲۰ لیتر و موتورسیکلت ها ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه بنزین یارانه ای خواهند داشت؛ نرخ هر لیتر بنزین یارانه ای معادل با پنج هزار بولیوار (واحد پول ونزوئلا) است؛ ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از باری و مسافری به مدت ۹۰ روز از یارانه ۱۰۰ درصدی سوخت برخوردار خواهند بود و پس از گذشت این دوره تصمیم‌گیری‌های جدید اعلام خواهد شد؛ ۲۰۰ جایگاه سوخت نیز برای فروش بنزین به نرخ آزاد و براساس بهای نفت در بازارهای جهانی در نظر گرفته شده است.      

از سوی دیگر شبکه راشاتودی روسیه روز گذشته گزارش داد که نفتکش کلاول (پنجمین نفتکش حامی سوخت ایران برای ونزوئلا) روز یکشنبه وارد آب‌های ونزوئلا شد تا آخرین محموله سوخت را به این این کشور انتقال دهد.

راشاتودی عنوان کرد: انتقال این نفتکش‌های سوخت در حالی از ایران به ونزوئلا انجام شد که این دو کشور با شدیدترین تحریم‌های آمریکا روبرو هستند اما ایران توانست به رغم این تحریم‌ها روند انتقال را با موفقیت به اتمام برساند.

"سید عباس موسوی" سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز دوشنبه درباره رسیدن نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا تصریح کرد: آنچه از دید جمهوری اسلامی رخ داده، یک تجارت مشروع است که دو کشور حق دارند از آزادی تجارت برخوردار باشند اما از آنجایی که آمریکایی‌ها به قلدری و یکجانبه‌گرایی عادت کرده‌اند، این مسئله را قبول نکردند. ایران و ونزوئلا تحریم نیستند بلکه مورد تحریم یکجانبه و ظالمانه از سوی آمریکا هستند که هیچ کشوری ملزم به رعایت آن نیست.   سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: این تجارت نشان داد ایران باید از حقوق خود حتی در دوردست‌ها دفاع می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا ایران قصد ارسال محموله‌های جدید به ونزوئلا را دارد، گفت: اگر دولت ونزوئلا تقاضای محموله جدیدی را بکند، بر اساس تهمیدات اندیشیده شده، آن را به این کشور یا کشورهای دیگر ارسال خواهیم کرد.  

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا