19 دی: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۶۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال جامعه دارای اضافه وزن و چاقی هستند و این عارضه در بزرگسالان روند افزایشی دارد.
زهرا عبداللهی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت اجرای برنامه ملی تغذیه سالم ( ۱۵ تا ۳۰ دی ) افزود: همچنین بیش از ۲۰ درصد دانش آموزان دچار اضافه وزن بویژه چاقی شکمی هستند و مصرف بی رویه فست و فودها، مواد قندی، استفاده کمتر از میوه ها و سبزیجات و عدم تحرک بدنی کافی باعث افزایش چاقی در کشور شده است.
۵۰ درصد مردم تحرک بدنی کافی ندارند
عبداللهی ادامه داد: حدود ۵۰ درصد مردم تحرک بدنی کافی ندارند در حالیکه باید روزی نیم ساعت پیاده روی تند داشته باشند و البته شیوع بیماری کرونا و پرهیز از حضور در تجمعات باعث شد مردم بیشتر دچار اضافه وزن شوند.
وی تصریح کرد: لازم است افراد در خانه به دلیل تعطیلی باشگاه‌های ورزشی حرکات کششی و تحرک بدنی داشته باشند و فعالیت‌های نشستنی باعث اضافه وزن و چاقی می شود.
اجرای برنامه ملی تغذیه سالم
مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به اجرای برنامه ملی تغذیه سالم که قرار است از ۱۵ تا ۳۰ دی ماه در سطح کشور برگزار شود اشاره کرد و گفت: این برنامه با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی، آموزش و پرورش، شهرداری ها، سپاه، ناجا، بهزیستی، بسیج و رسانه ها برگزار می شود و هدف از اجرای آن انتشار اطلاعات و پیام های تغذیه ای با بحران کرونا است.
وی افزود: این پیام را به مردم می رسانیم که تغذیه مناسب و سالم از شدت بروز بیماری کرونا کاسته و منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
عبداللهی اظهار داشت: افرادی که تغذیه بد و ناسالم دارند سیستم ایمنی بدن آنها تضعیف شده و مقاومت کمتری در برابر بیماری کرونا دارند و شدت این بیماری در آنها بیشتر است.
باید نبایدهای تغذیه ای برای تزریق واکسن
وی تصریح کرد: واکسیناسیون در کنار تغذیه سالم باعث پاسخ مناسب بدن در مقابل عملکرد سیستم ایمنی می شود و افراد باید موقع تزریق واکسن ناشتا نباشند زیرا باعث افت فشار خون شده و لازم است آب و مایعات کافی بنوشند. 
عبداللهی تصریح کرد: مصرف روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب و مایعات لازم است زیرا سیستم ایمنی بدن بویژه در موقع تزریق واکسن بهتر عمل می کند و کم آبی منجر به عملکرد نامطلوب این سیستم می شود.
عبداللهی گفت: افراد باید آب آشامیدنی، چای کمرنگ، غذاهای آبکی، آبمیوه های خانگی و شیر را قبل و بعد از انجام واکسیناسیون مصرف کنند زیرا پاسخ بدن به تزریق واکسن بهتر خواهد بود.
وی تاکید کرد: باید الگوی غذایی مناسب داشته باشیم، مصرف کمتر قند و شیرینی، شکلات و نمک باعث افزایش ایمنی بدن در برابر کرونا می شود.
مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: افرادی که مصرف نمک و قند کم تری دارند در برابر بیماری کرونا  مقاومت بهتری خواهد داشت.
عبداللهی ادامه داد: در افراد چاق طول دوره نقاهت و میزان ابتلا به بیماری کرونا بیشتر از افراد لاغر است.
وی گفت: مردم باید بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت روزانه ۴۰۹ گرم انواع سبزیجات مصرف کنند. 
مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: در گذشته میزان نمک در نان 2.3  درصد بود که این اندازه با بازنگری میزان نمک در نان به حدود یک درصد کاهش یافته است، برچسب های غذایی یا نشانگرهای رنگی روی مواد غذایی که نشان دهنده میزان نمک، قند و چربی مواد غذایی  است، نصب شده و برای کنترل این عناصر کمک کننده است.
به گفته عبداللهی، مصرف پروتئین به میزان ۲۰ درصد به دلیل افزایش قیمت فرآورده های گوشتی به خصوص در بین دهک های پایین کاهش پیدا کرده است. 
وی تصریح ‌کرد: مردم از پروتئین های گیاهی مصرف کنند زیرا مصرف پروتئین حیوانی در بین افراد به خصوص مادران باردار مهم است و کاهش مصرف پروتئین باعث کوتاهی قد و اثر منفی بر روی رشد جنین شده و باعث می شود  بهره هوشی نوزادان کم شود.
مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: اکنون مکمل های ریز مغذی  به صورت رایگان در مراکز بهداشت توزیع می کنیم و افراد نیازمند شناسایی و به کمیته امداد و وزارت رفاه معرفی و حمایت خواهند شد.
وی اظهار داشت: مردم غذایی کم نمک استفاده کنند زیرا در این شرایط همه گیری کرونا باید از مصرف زیاد مواد قندی و شور خووداری کنند.
عبداللهی ادامه داد: مردم ایران در حدود دو برابر مصرف استاندارد جهانی نمک مصرف می کنند در حالیکه بسیاری از مواد غذایی آماده دارای نمک هستند.
مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درباره کمبود ویتامین دی در بین همه گروه های سنی گفت: افراد بالای ۱۲ سال  باید ماهانه ۵۰ هزار واحد ویتامین دی مصرف کنند و مصرف مکمل ویتامین دی در بین گروه سنی دو تا ۱۲ سال هر دو ماه باید انجام شود.
عبداللهی افزود: بعد ازتزریق واکسن کرونا افراد نباید ویتامین مصرف کنند و بهتر است که افراد همان ویتامین های لازم و طبق برنامه خود را بخورند البته با مصرف مناسب سبزی و میوه افراد نیاز به مصرف مکمل های مختلف نمی کنند و برخی از ویتامین ها مانند روی و سی در بهبود بیماری کرونا نقش مهمی دارند.
وی با اشاره به غنی سازی آرد با اسید فولیک و آهن گفت: طبق برنامه قرار است که ویتامین دی به آرد اضافه شود و پس از بررسی یکساله در سراسر کشور این برنامه اجرایی می شود و به طور کلی نان سبوس دار کمک به پیشگیری از چاقی و دیابت می کند.

  • نویسنده :
  • منبع :