۱۹ دی: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: اگر مردم مدیریت نکنند ناچار هستیم سال ۱۴۰۷ در قم آب کشاورزی را برای مصرف آب شرب اختصاص دهیم.
علی جان صادق‌پور در نشست خبری که ظهر یکشنبه به مناسبت ۱۱ دی‌ماه سالروز تصویب قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب در تالار آب ستاد مرکزی شرکت آب و فاضلاب استان قم برگزار شد، با بیان اینکه ۱۰۰ درصد مناطق شهر قم تحت پوشش آبرسانی و ۴۰ درصد تحت پوشش فاضلاب است و هیچ روستای بالای ۲۰ خانواری در استان نیست که تاکنون به آنجا آبرسانی نشده باشد، اظهار داشت: افزود: شاخص برخورداری روستاهای استان قم حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد است و تمامی روستاهای ما از آب برخوردار خواهند شد.

۳۸۰ هزار فقره انشعاب آب و ۱۳۱ هزار انشعاب فاضلاب در قم
وی به خدمات شرکت آب و فاضلاب استان قم از ابتدای تأسیس تاکنون اشاره کرد و گفت: در این مدت بیش از ۳۸۰ هزار فقره انشعاب آب واگذار شده و ۱۳۱ هزار انشعاب فاضلاب اجرا شده است.
مدیرعامل شرکت آبفای قم با اشاره به اینکه سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه و خط انتقال آب و یک هزار و ۵۰ کیلومتر شبکه خطوط انتقال فاضلاب در قم اجرا شده است، بیان کرد: پنج تصفیه خانه آب و پنج تصفیه خانه فاضلاب و چهار واحد آزمایشگاهی مجهز ایجاد شده و تمام تأسیسات تحت پوشش «جی آی اس» و تحت کنترل است.

اصلاح، بازسازی و توسعه ۱۱۲ کیلومتر شبکه آب در یک سال اخیر
وی به اقدامات یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: ۱۱۲ کیلومتر شبکه آب اصلاح، بازسازی و توسعه در سطح استان انجام و ۲۵ حلقه چاه حفر و تجهیز و مرمت و بیش از پنج هزار متر مکعب مخزن ‌ترمیم و اجرا شده است.
صادق پور افزود: در این مدت ۹۵۵۰ انشعاب آب واگذار شده و خط انتقال آب ۱۵ خرداد در ۲۱ نقطه ایمن‌سازی و به شیرهای مربوطه تجهیز شده است.
وی افزود: در این مدت ۷۵ مورد ایمن‌سازی برای مخازن قنوات و شهر قم و حوضچه‌های خط انتقال صورت گرفته و ۲۶ هزار حادثه آب رفع شده و سامانه حوادث آبفا ارتقا پیدا کرده و به حوادث در کمترین زمان رسیدگی می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم به اقدامات در بخش فاضلاب نیز اشاره کرد و گفت: ۲۰ کیلومتر توسعه و بازسازی و خطوط انتقال فاضلاب در شهر قم و بخش کمی از شهر سلفچگان انجام شده است، همچنین سه هزار و ۵۱۰ انشعاب فاضلاب در شهر قم واگذار شده است.

شش نیروگاه برق آبی و خورشیدی در قم تأسیس می‌شود
وی گفت: در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر (شامل برق آبی و خورشیدی) شش پروژه شامل احداث نیروگاه خورشیدی معصومیه با ظرفیت ۱۰۰ کیلووات و احداث نیروگاه برق آبی سالاریه ۴۵۰ کیلو وات را داشتیم.
صادق‌پور اظهار کرد: اقدامات مطالعاتی و مجوز نیروگاه ۶۰ کیلو واتی بوستان علوی هم اخذ شده و واگذاری فاضلاب روستای خورآباد و ۵۰ مورد مطالعه جهت واگذاری پساب به بخش خصوصی در مصارف صنعت و کشاورزی غیر مثمر انجام شده است.

۱۰ میلیون متر مکعب پساب به شرکت‌های صنعتی واگذار شد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ادامه گفت: ۱۰ میلیون متر مکعب پساب به شرکت‌های صنعتی واگذار شد تا از آب شرب در صنعت استفاده نشود.
وی به خدمات شرکت آبفا در حوزه کنترل کیفی آب اشاره کرد و گفت: ۷۰ دستگاه کلرزن در استان قم داشتیم که از نظر ایمنی مشکل داشتند و به مایعی و آب ژاول تبدیل شدند.
صادق‌پور گفت: هشت هزار کیلومتر شستشوی مخزن و شستشوی هزار و ۲۶۱ کیلومتر شبکه آب از جمله اقدامات این شرکت در سال اخیر بوده است.

آب قم یک مورد آلودگی هم نداشته است
وی اظهار داشت: جهت شناسایی ویروس کرونا ۱۰۰ مورد آزمایش پی سی آر انجام و ۲۵ هزار و ۸۰۰ نمونه آب در آزمایش‌های مختلف برداشت و انجام شد که از کیفیت و سلامت آب اطمینان حاصل شود و خوشبختانه یک مورد هم آلودگی آبی مشاهده نشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم ادامه داد: البته در برخی نقاط شهر به دلیل کمبود آب از آب چاه آن اطراف استفاده می‌شود و در آن مقطع آب شور است اما مشکل آلودگی نداشتیم.
وی گفت: دو هزار نفر ساعت با دانشگاهیان و مراکز علمی همکاری داشتیم و تله متری یک پارچه و شبکه‌های روستایی بر سامانه مرکز تله متری اضافه شدند که آب شهر و روستاها پایش و ارتقا پیدا کردند و تصفیه خانه شماره دو هم به این سامانه متصل شد.
صادق‌پور گفت: حدود ۹۵۰ هزار مورد اطلاع‌رسانی به مردم، پنج هزار و ۳۰۰ مورد نظرسنجی و ۲۲۱ هزار مورد تماس از طریق سامانه پاسخگویی شبانه‌روزی ۱۲۲ شرکت آبفا انجام شده است.
وی بیان کرد: در سیستم جی آی اس همه اطلاعات آبی مردم از جمله آدرس و محل استقرار کنتور شهر و روستای قم ثبت شده است که این امر به رفع و سرعت در حوادث کمک می‌کند.

پروژه آبرسانی به روستای قمرود تا پایان سال انجام می‌شود
مدیرعامل شرکت آبفای قم با اشاره به پروژه‌های مهم در حال اجرا اظهار داشت: پروژه آبرسانی به ۱۸ روستای قمرود به طول ۱۴ کیلومتر تا پایان سال انجام می‌شود.
وی ادامه داد: ۱۱ حلقه چاه در سطح استان در حال حفر و تأسیس است. ۹ هزار متر مکعب مخزن سمت دستجرد، کهک و قمرود در حال احداث داریم. فاز سوم آبرسانی به دو روستاهای کهک با سه ایستگاه پمپاژ است که با تخصیص ۴۰۰ میلیارد اعتبار تا پایان ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد.
صادق‌پور با بیان اینکه تلاش ما این است که پیش از وقوع بحران آماده باشیم، افزود: به عنوان مثال در روستای وشنوه برای سال ۱۴۰۱ از مهرماه امسال عملیات حفر چاه آغاز شد زیرا در تابستان با مشکل کم آبی مواجه هستیم. در شهر دستجرد هم در سال ۹۸ یک چاه اضافی حفر شد و برای تابستان سال ۱۴۰۰ سال گذشته مردم با مشکل مواجه نشدند.
وی گفت: در شهر سلفچگان علیرغم دریافت مجوز از آب منطقه‌ای و چهار سال است که تأمین اعتبار و قرارداد بسته شده به خاطر یک کشاورز نتوانستیم حفر چاه داشته باشیم و از هم اکنون می‌گوییم که مردم با مشکل کم آبی در تابستان مواجه خواهند شد.

اگر اجازه حفر چاه در سلفچگان داده نشود مردم تابستانی بحرانی خواهند داشت
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در پاسخ به سؤال خبرنگار ۱۹ دی مبنی بر اینکه آیا شرکت آب قدرت ندارد که مردم با مشکل مواجه نشوند؟ گفت: اگر مردم همراه شوند اقدامات با سرعت بیشتری رخ می‌دهد. به عنوان مثال در روستای خورآباد یک شبکه فاضلاب از سال ۸۵ تا ۹۳ بر زمین مانده بود و تا مردم همکاری نکردند انجام نشد.
وی گفت: ما اعلام می‌کنیم که اگر اجازه حفر چاه در سلفچگان داده نشود مردم در تابستان با بحران مواجه می‌شوند. مردم می‌گویند آب کشاورزی کاهش پیدا می‌کند اما آب منطقه‌ای می‌گوید آب برای کشاورزی کم نمی‌شود.
صادق‌پور گفت: احداث نیروگاه خورشیدی در روستای صرم از جمله پروژه‌های در دست اجرا است. ۱۰۴ کیلومتر شبکه توسعه و بازسازی در برنامه داریم که در حال انجام است.

مجوز ایجاد تصفیه خانه بزرگ ۵۵ هزار متر مکعبی برای قم
وی گفت: مجوز ایجاد یک تصفیه خانه بزرگ ۵۵ هزار متر مکعبی در شبانه روز برای شهر قم و مناطقی که مشکل دارند مانند پردیسان، انسجام، ۱۵ خرداد و شهرک قائم به سختی اخذ شد. در کشور تنها شهری بودیم که توانستیم مجوز دریافت کنیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان کرد: فاز دوم پروژه سلفچگان در حال انجام است که باید آبرسانی به روستاهای سنجگان و روستاهای بالادست انجام شود. برای آبرسانی به قنوات هم از عوارضی قم-تهران به سمت روستای قنوات خط لوله گذاشته می‌شود.

رتبه نخست کشوری عملکرد آبفای قم در پنج سال متوالی
وی گفت: شرکت آبفای قم در پنج سال متوالی در کشور رتبه نخست را از نظر عملکرد، رتبه نخست در زمینه آموزش و رتبه نخست را در زمینه پژوهش و فناوری کسب کرده و چندین تولید در سطح خاورمیانه داشته و موفق به دریافت گواهینامه بین‌المللی ۱۷۰۲۵ آزمایشگاهی شده است.
صادق‌پور تصریح کرد: سال گذشته برای عبور از تابستان ۱۴۰۰ بحران جدی نداشتیم یک مورد در روستای جعفرآۤباد کم آبی پیش آمد که مشکل با حفر چاهی که از قبل انجام شده بود کاهش پیدا کرد.

اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان از سفر رئیس جمهور برای اجرای فاضلاب قم
وی در مورد پیشرفت کم انشعاب فاضلاب نیز بیان کرد: سال ۹۷ مصوبه شد که اجرای فاضلاب به دلایلی از جمله فرونشست زمین و کاهش آب‌های زیرزمینی که بحث مهمی هم هست ممنوع شود اما بعد این قانون تغییر پیدا کرد. با سفر ریاست جمهوری مصوب شده که ۱۵۰ میلیارد تومان برای اجرای فاضلاب قم اختصاص پیدا کرد. شرکت آب قم هم همین مقدار از کمک‌های مردمی جمع‌آوری می‌کند تا شبکه فاضلاب با سرعت بیشتری اجرا شود.

سال ۱۴۰۷ قم با بحران آبی مواجه می‌شود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در مورد خشکسالی و کم آبی هم گفت: مصیبت کم آبی صرفه‌جویی جدی می‌خواهد. طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۱۴۰۷ هر چه آب داریم مصرف می‌شود و اگر صرفه‌جویی نکنیم از آن به بعد با بحران مواجه می‌شویم.

باید مشکلات آبرسانی به مسکن ملی برطرف شود
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تمهیداتی برای تأمین آب مسکن ملی اندیشیدید؟ گفت: مشکلاتی هست اما با صرفه جویی، استفاده از تکنولوژی‌های جدید، آموزش و فرهنگ سازی می‌توان از مشکلات کاست. در این باره مشکل هست و باید برطرف شود چهار نامه در این خصوص نوشتم که مسکن ملی مانند مسکن مهر و پردیسان نشود.

مردم صرفه جویی نکنند شش سال دیگر باید آب کشاورزی را به مصرف شرب برسانیم
صادق‌پور تصریح کرد: اگر مردم مدیریت نکنند ناچار هستیم در سال ۱۴۰۷ آب کشاورزی را برای مصرف آب شرب اختصاص دهیم.
مدیرعامل شرکت آبفای قم در مورد سرانه مصرف مردم قم نیز گفت: سالانه حدود شش درصد رشد مصرف آب را در قم داریم که به دلیل افزایش جمعیت و صرفه جویی نادرست است.
وی گفت: سال گذشته سرانه مصرف مردم قم ۱۶۹ لیتر بوده است. اگر مردم با صرفه جویی مصرف آب را به ۸۰ لیتر برسانند مشکل جدی در استان پیش نمی‌آید.
صادق‌پور در مورد بوی نامتبوع فاضلاب روستای قمرود هم گفت: پساب فاضلاب به سمت قمرود می‌رود که سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای متولی آن هستند و یکی از راهکارهای کاهش بوی نامتبوع دادن پساب به صنعت و شهرداری است.

سالانه ۵۰ هزار آزمایش روی آب قم انجام می‌شود
وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ۱۹ دی مبنی بر اینکه کیفیت آب قم نسبت به سایر استان‌ها رتبه چندم را دارد؟ گفت: رتبه‌بندی در کشور انجام نشده اما یکی از شهرهای خوب باکیفیت آب در کشور هستیم. سالانه بیش از ۵۰ هزار و روزانه بیش از ۲۲۰ هزار آزمایش روی آب قم انجام می‌شود.
صادق‌پور در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما که الگوی مصرف چگونه تعیین می‌شود؟ گفت: برای تعیین الگوی مصرف برای هر انشعاب خانواده پنج نفره با مصرف سرانه ۱۵ هزار لیتر در ماه را در نظر گرفته‌اند. به عبارتی برای هر انشعاب در شبانه روز ۱۰۰ لیتر در نظر گرفته‌اند. تا این میزان مصرف از مردم قیمت نازلی دریافت می‌شود.

منازل مسکونی نباید باغچه داشته باشد!
وی در مورد سؤال دیگر خبرنگار ما که جهت آبیاری‌های نوین فضای سبز منازل راهکاری دارید؟ اظهار داشت: باغچه نباید داشته باشید. در صورت آبیاری فضای سبز منزل باید از ظرف آب یا آب خاکستری مازاد استفاده کنید.

هزینه انشعاب آب و فاضلاب یک و نیم میلیون تومان است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در پاسخ به این سؤال خبرنگار ۱۹ دی که هزینه انشعاب آب چقدر است؟ گفت: هزینه انشعاب ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است و برای هر واحد با فاضلاب یک و نیم میلیون تومان می‌شود.

تعویض سالانه ۱۵ هزار دریچه در قم
صادق‌پور در پاسخ به سؤال خبرنگار ۱۹ دی که چه مقدار از درپوش‌های آب و فاضلاب استان جهت سرقت امن‌تر شده است؟ گفت: در سطح قم ۴۰ هزار دریچه آب و ۲۰ هزار دریچه فاضلاب وجود دارد که سالانه ۱۵ تا ۱۶ هزار دریچه تعویض و دو قفله و گیر دار می‌شوند.

  • نویسنده :
  • منبع :