رییس سازمان جهاد کشاورزی قم بابیان این‌که با ملخ‌های مهاجم در این استان به‌صورت مستمر مبارزه می‌کنیم گفت: تاکنون در بیش از یک هزار هکتار از مراتع قم با ملخ‌ها مبارزه شده و آفت زدایی صورت گرفته است.

عباس پور میدانی در چهلمین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری قم اظهار داشت: سال گذشته وضعیت مراتع قم به دلیل تخم‌گذاری گسترده ملخ‌ها، برای تکثیر و تولید این نوع از آفت‌های گیاهی مهیا بود.

وی بابیان این‌که امسال انتظار داشتیم با طغیان وسیع ملخ‌ها در سطح مراتع و پوشش‌های گیاهی استان مواجه باشیم، افزود: به همین علت در ماه‌های پایانی سال ۹۸ کار پایش مراتع را آغاز کردیم و مناطقی که تخم‌گذاری شده بود، شناسایی شد که متشکل از ۳۰ هزار هکتار از کل ۷۲۳ هزار هکتار مراتع استان بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم با اذعان به این‌که به لحاظ زیست‌محیطی امکان مبارزه شیمیایی با آفت‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی وجود ندارد، اضافه کرد: ولی با توجه به وضعیت خاص قم و جذب نوری که در این شهر است، پنج یا ۶ نقطه را در اطراف شهر شناسایی کردیم، و با ملخ‌ها قبل از اینکه توانایی پرواز پیدا کنند، با حداقل سموم مبارزه شد تا مبارزه راحت انجام شود.

پور میدانی گفت: در مواردی در یک هکتار مرتع بیش از ۴۰۰ هزار ملخ وجود داشت، و این ملخ‌ها، مهاجر نیستند، بلکه بومی استان به شمار می‌آیند، که به دلیل روشنایی در مناطقی از شهر به سمت آن حرکت می‌کنند، و ما نیز به هر منطقه‌ای که حرکت کردند، آن را شناسایی کردیم، و این مبارزه مستمر را باهدف حفاظت از مناطق مسکونی و مزارع ادامه می‌دهیم، تا پراکندگی آن‌ها را کاهش دهیم.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا